x

Fra MyMusic til Bandbase

Fra MyMusic til Bandbase

Siden 1998 har musiksitet MyMusic.dk været stedet, hvor håbefulde musikere fra vækstlaget har kunnet oploade musik og få den bedømt af sidens øvrige brugere. Det er med tiden blevet til intet mindre end 44.000 mp3-filer. Nu udvider MyMusic.dk imidlertid voldsomt. Siden skifter navn til Bandbase.com, bliver international og præsenterer en lang række nye muligheder for alle former for aktører i musikbranchen – amatører som professionelle, musikere som branchefolk og ganske almindelige fans. Kommunikationschef Martin Buck fortæller:

– MyMusic.dk har eksisteret i ti år. Vi er blandt EU's ældste musik-communities, og det logiske skridt for os er at tage de ti års erfaring med ud i verden. Vi har lavet rugbrødsarbejdet omkring rettighederne på nettet, vi har bokset med politikerne, vi har været til branchefestivalerne, og vi har overlevet konkurrenterne, siger han og fortsætter:

– Bandbase adskiller sig fra MyMusic ved at tilbyde værktøjer til både musikerne, til musikbranchen – labels, publishers, managere, teknikere og så videre – og til virksomheder, som måske ikke kan tilbyde en pladekontrakt, men som har brug for musik og er klar til at betale for den. Der er masser af forretning i musikken, men musikeren har ikke været så dårligt stillet siden 1920'erne. Vi skifter redaktionel profil, så brugerne kan bidrage mere med at skrive nyheder og features om både bands og branche. Vi prøver at få hele fødekæden med, og derfor skelner vi ikke mellem mellem upcoming og det etablerede.

Hvorfor skifter I navn?

– Af den simple årsag at vi ikke kunne få domænet MyMusic internationalt. Vi tager al data – 12.000 danske bands og artister - med over i BandBase og tilbyder en bedre service, der bedre afspejler den virkelighed, som musikerne lever i i dag, så vi håber selvfølgelig, at vores brugere fortsat er loyale.

I har planer om at fokusere på både Tyskland, Sverige og Norge. Fortsætter I videre ud i verden?

– BandBase åbner .dk og .com til september, og derefter tager vi ét land ad gangen. Vores fokus er nærmarkederne, hvilket også arbejder fint sammen med Music Export Denmarks indsats. En succes på det tyske marked vil i sig selv foreslå nye lande - de spansktalende domæner er interessante, det samme er USA, men det kan også være, at det er mere logisk at rykke østpå.

Hvad er det egentlig, upcoming musikere kan få ud af Bandbase, som de ikke kan opnå med MySpace eller for den sags skyld YouTube?

– Vi skelner ikke mellem musikere, men stiller værktøjer til rådighed, der svarer til den hverdag, de bokser med. Bands kan komme i kontakt med brugere ved nye søgefunktioner, der nu rækker ud over de danske grænser. Labels får bedre informationer om nye bands, aktive brugere får mere indflydelse blandt andet på hvor synlige bands er – også hos vores eksterne partnere. Alle kan oprette opgaver til hinanden, således at vi får gang i "mikrobetalinger" og alle, der bruger BandBase, bliver konfronteret med nødvendigheden i at investere i den kreative proces.

– Vi er stadig begravet i en indholdslavine, hvor alting drejer sig om synlighed. På et tidspunkt bliver det nødvendigt at fokusere på processen igen - hvordan bliver du en bedre kunstner? Hvordan gør du musikken til eksklusiv oplevelse igen? Løsningen er at bringe flere "katalysatorer" ind i processen – flere personer, der vil og ikke mindst kan aflæse processen bag og gøre musikken bedre. Nøglen til succesen hos vores konkurrenter i dag er underholdning. Det eneste, der er bedre end at underholde folk, er at inspirere dem, og det mener vi, at BandBase vil gøre blandt andet med et overblik over branchen, værktøjer til alle og en stående invitation til alle, der gerne vil investere i musikken.

Bandbase.dk åbner 22. september. Bandbase.de åbner 8. oktober, hvor siden bliver præsenteret på den store musikmesse Popkomm i Berlin.

MyMusic.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA