x

Fik du hørt dem? 18 gode danske udgivelser, der forsvandt i corona-larmen

Fik du hørt dem? 18 gode danske udgivelser, der forsvandt i corona-larmen

GAFFA har samlet nogle af de danske udgivelser, der blev udgivet i marts og druknede i kølvandet på coronavirussets indtog. 

I marts lukkede store dele af det danske samfund ned. Det skete for at forhindre smitte af coronavirus, som (også) på det tidspunkt truede både Danmark og verdenssamfundet.

I tiden efter snakkede danskerne og nyhedsmedierne ikke om andet, og flere musikudgivelser gik i glemmebogen kort tid efter udgivelsesdatoen, fordi ingen kunne bakke udgivelserne op med koncerter.

Derfor har GAFFA samlet nogle af de danske udgivelser, som fortjener lidt mere af din opmærksomhed. Det har vi gjort ved at fremhæve udgivelser fra kunstnere i vækstlaget, som fik fire stjerner eller derover.

Nedenfor har vi grupperet udgivelserne efter antallet af stjerner og serveret en bid fra den anmeldelse, der ligger til grund. Du kan gå på opdagelse og læse mere ved at klikke på linket over hvert enkelt beskrivelse.

Velbekomme. 

ALBUMS MED SEKS STJERNER

Orm – Mit Blod

"Hvor Ir var det hidtil skræmmende stærke højdepunkt i Orms karriere, har black-metalbandet med de bornholmske aner taget forventningerne på sengen og udgivet Mit Blod, der cementerer bandets imponerende forståelse for skabelsen og fortolkningen af emotionelle symfonier."

Anmeldt af Simon Nielsen

ALBUMS MED FEM STJERNER

Ecstasy In Order – XIO2

"Det er fortsat lidt bizart, at bands med så store ambitioner og armbevægelser som Ecstasy In Order forbliver henvist til små lukkede scener, når nu lyden er født af og til massive menneskemasser."

Anmeldt af Jens Dræby

Myrkur – Folkesange

"De fængslende fortællinger på Folkesange foldes ud på tværs af engelsk og de nordiske sprog og fremmaner effektivt en fornemmelse af en slumrende urkraft og tager lytteren med på en rejse ud ad sletter og dybt ind i skove, hvor fordums musikalske traditioner og hedenske overleveringer vokser vildt og smukt."

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez

Niklas Runge – I Know I’m Not Magnificent

"Instrumenteringen er ambitiøs. Vokalen er snart spinkel, næsten porøs, snart stærk og kraftfuld. Rent generisk er vi i indieland. Alt i alt må man bare tage hatten af for et solidt debutudspil, hvor overskuddet er stort og ambitionerne er mange uden nogensinde at kamme over."

Anmeldt af Nikolaj Sandberg

Marshall Cecil – Going Up / Going Down

"Marshall Cecil er en diffus størrelse, der kan være svær at sætte i bås. Og gudskelov for det. De gør alt det, de færreste tør lige nu i tidens perfekthedskultur. For som det er med eksperimenter, kan man risikere at ramme ved siden af. Men man kan eddermame også invitere til større vingesus. Og det er det, denne plade kan. Leveret med sjæl og flow."

Anmeldt af Andrea Washuus Bundgaard

GRETA – Wild and Young

"Vandringen gennem Young and Wild er som en mørk tunnel beklædt i fløjl. Man kan sagtens suse gnidningsfrit af sted, men man kan også fare vild og lade sig fordybe. Man bestemmer selv, hvor dybt man vil gå."

Anmeldt af Andrea Washuus Bundgaard

Rigmor – Rebel

"Hvis du efterlyser noget oprør fra den iPhone-glanende generation Z, så skal du give Aarhus-kvartetten Rigmor et lyt. Det Roskilde-aktuelle act har lagt sig i et interessant spændingsfelt i dansk musik, hvor genren er melankolsk guitar-pop, der giver associationer til andre stærke acts som Katinka og Tårn."

Anmeldt af Johanne Nedergaard

Redwood Hill – Ender

"Lytteren trækkes langsomt ind i et mørkt univers, der gennem byens tomme gader virker symptomatisk for de tider, der lige nu omringer os. Ender skaber et øjeblikkeligt tab af fornemmelsen for tid, imens de dystopiske melodier opsluges af støj og tørre skrig."

Anmeldt af Simon Nielsen

ALBUMS MED FIRE STJERNER

Frankly Female - Cinematic Songs For The People

"Frankly Female aka Pernille Gunvad tager med sit nye album, Cinematic Songs for the People, lidt af et kvantespring. For ikke bare er hendes nye lyriske sange mere gennemførte, små fortællinger om liv og død, længsler og behov end hendes hidtidige. Den smukke og storladne musikledsagelse, arrangementerne, det elektroniske element, selve lyden er også helt uvant international (og udansk)."

Anmeldt af Ivan Rod

Blondage - I Love Music

"Overdragelsen af Blondage til Pernille Smith-Sivertsen har været umådeligt nænsom med et sæt singler fra 2017, der alle mere eller mindre telegraferede en komplet mitose, således at det tidligere medlem og medstifter, Esben Andersen, står tilbage ved det mere mørke og melankolske udgangspunkt Rangleklods. Blondage og solo-ep'en I Love Music er alt andet end mørk, derimod er den varm, drilsk og nærværende."

Anmeldt af Jens Dræby

Kops - Artwork I

"Et skarpt indadvendt blik og en håndfuld tunge beats er, hvad man finder på danske Oskar Kronbacks, bedre kendt som KOPS, debut-ep, Artwork I. Den unge sanger, sangskriver og producer har aldrig været bange for at stille sig helt frem på scenekanten og vise sin sårbarhed i en cocktail af melankolske tekster og konfetti-produktioner, og det samme gør sig gældende på musikerens seneste udgivelse."

Anmeldt af Josephine Andersen

ELBA - Remember Me

"Debutsinglen ”Antidote” byder på gedigne popproduktioner med en kraftfuld vokal som omdrejningspunkt, og den stil har ELBA kørt lige siden. Debut-ep’en er det perfekte soundtrack til alle de stadier, man møder på en bytur."

Anmeldt af Johanne Nedergaard

M.I.L.K. - Always Summer Somewhere

"Endnu engang udmærker Emil Wilk sig som en kunstner, der ikke er bleg for at gå egne veje, og det er der kommet et sprængfarligt værk ud af, der på samme tid er uforudsigelig skævt og ganske kommercielt."

Anmeldt af Andrea Washuus Bundgaard

Favor - Chrush

"Der sluttes af med ”These Days Everything Feels So Important”, som er 80’er-synthpop lige efter bogen. Favors vokal bliver suppleret med vocoder, som lyder rigtig lækkert. Det havde været dejligt at have med flere steder. Alt i alt har Favor ramt godt med sit debutalbum, der er legende og detaljeorienteret. Det perfekte soundtrack til sommerens ankomst (eller ventetiden dertil)."

Anmeldt af Johanne Nedergaard

Heidrik - Illusions

"Med Illusions er Heidrik ude i en svær øvelse, hvor han er på musikalske listesko med de store følelser uden på tøjet. Det er konstant på grænsen til at forfalde til patos, men han formår i sidste ende at holde den balancerede tone på et velproduceret og afstemt album."

Anmeldt af Jan Opstrup Poulsen

BlackieBlueBird - Goodbye in July

"Heidi Lindahl har en stemme så klar og ren som kildevand og luften over København, mens flyene holder corona-parkerede på landjorden (okay, nok renere end denne luft, trods alt), og Nils Lassen skriver melodiske og melankolske sange og fremfører og udsmykker dem elegant med alskens strengeinstrumenter."

Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt

Baby Did A Bad Thing - Baby Did A Bad Thing

"Americana, folk, country og roots er genrer, der emmer af traditioner, både melodisk, tekstmæssigt, og når det gælder instrumenteringen. Man behøver altså ikke forvente nyskabelser, når man sætter en plade på, der tydeligt holder sig inden for disse genremæssige rammer, men til gengæld kan man håbe på personlighed og kvalitet i sangskrivning og udførelse. Heldigvis kan man sætte flueben ved stort set det hele hos det albumdebuterende Aarhus-band Baby Did a Bad Thing."

Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt

Schultz & Forever - Declaration of Love

"Schultz & Forever har udviklet sig stærkt over sine to ep’er og nu to album, fra singer-songwriter-folk over psykedeliske toner til småpompøs pop og nu et udtryk, hvor han synes inspireret af især psych-pop-lummerbuksen Connan Mockasin."

Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA