x

Her kan piger gribe instrumenterne i fordomsfrie rammer

Her kan piger gribe instrumenterne i fordomsfrie rammer

Seks initiativer der omfavner den kvindelige musikers fremtid. 

I sidste uge satte vi fokus på, hvor få kvinder der griber et rytmisk instrument og gav fem mulige bud på, hvorfor det forholder sig sådan. Tallene, vi kunne præsentere på området talte for sig selv, men det er imidlertid lige så vigtigt at pege på de organisationer og foreninger, der arbejder kontinuerligt med at få flere piger til at gribe de rytmiske intrumenter.

Derfor har vi samlet seks projekter, der alle er søsat for at gøre op med kønsubalancen inden for den rytmiske musik. Initiativerne giver unge piger og kvinder mulighed for at udleve deres musikerdrøm, uanset hvilken kaliber vi taler om. 

Pop-Pilot
Pop-Pilot er en camp, der siden 2012 er blevet afholdt af den danske musik-organisation ROSA i skolernes efterårsferie. I år er heller ingen undtagelse på trods af corona, hvor folkene bag projektet har øje for myndighedernes retningslinjer.

Campen er for piger i alderen 14-19 år, der har fokus på fællesskab, originalitet, empowerment og musik kvinder imellem. Projektet henvender sig til helt uøvede musikerspirer, såvel som piger, der allerede har stiftet bekendtskab med musikken på forskellige måder. Pop-Pilot ledes af kvindelige musikere med stor erfaring fra egne musikalske karrierer, der både fungerer som forbilleder for de unge kvindelige musikanter, men også som trofaste coaches og undervisere, der kan styrke teenagepigers tro på egne kreative og musikalske evner.

Pop-Pilot foregår i uge 42, og man kan tilmelde sig forløbet her.

pigeBEAT
Med fokus på instrumental talentudvikling og komposition har pigeBEAT til formål at få piger i alderen 13-20 år til at spille i bands og derved øge deres interesse for rytmisk musik generelt. Med andre ord vil pigeBEAT gøre op med de fordomme, vi blandt andet fremhævede i den føromtalte artikel fra sidste uge. Herunder fordommen om at musikerrollen er for hårdt et erhverv for piger – at det eksempelvis er for hårdt for piger/kvinder at være en del af et rockband, fordi tilværelsen er for “omstrejfende”.

pigeBEAT Bootcamp er et innovativt musik- og kompositionsprojekt, der finder sted i Grobund Bandakademi i Aarhus, Tapperiet i Køge, Spillestedet (UngOdense) og Musikbunkeren i Gentofte.

Læs mere om projektet her.

JazzCamp for Piger
JazzCamp for Piger har til formål at række ud til piger i alderen 10-15 år, der har lyst til at blive undervist i jazz, improvisation og har lyst til at spille sammen med andre. JazzDanmark og Copenhagen Jazz Festival står bag campsene, der finder sted hvert år i vinterferien på musikskoler- og institutioner i hele landet.

Ifølge folkene bag Jazzcamp for Piger er formålet også at bidrage til at genoprette den skæve kønsbalance i rytmisk musik. Baggrunden for oprettelsen af JazzCamp for Piger er en rapport om kønsbalancen i det rytmiske musikmiljø, der blev udarbejdet i 2011 og siden har fået tilnavnet 80/20 rapporten, fordi den viser en fordeling på cirka 20 procent kvinder og 80 procent mænd i musikbranchen. Her på GAFFA har vi lavet en opdateret optælling på nogle af områderne, som du kan læse mere om her

De første camps fandt sted i 2014, og siden er projektet vokset betydeligt og rummede i 2019 over 200 piger fordelt på 13 byer i hele Danmark fra Hjørring til Amager.

SheCanPlay
SheCanPlays medlemmer er unge kvinder i alderen 14 til 22 år, der brænder for musik. Nogle skriver og spiller selv musik, nogle ønsker at blive den næste store danske producer – nogle drømmer om begge dele. SheCanPlay er en uafhængig organisation, startet af to kvinder fra den danske musikbranche: Sarah Sølvsteen, der til daglig er Head of Agency på Luger Denmark, og Karen Vincent der er marketingschef hos Warner Music.

SheCanPlay er finansieret af IFPI, Roskilde Festival, NorthSide, Tinderbox, Heartland, Live Camp (SmukFest) og Haven Festival. 

BEATS BY GIRLZ
At der er meget få kvinder og kønsminoriteter i musikbranchen, ville professor Erin Barra-Jean fra Berklee College of Music gøre noget ved. Hun startede derfor Beats By Girlz i New York i 2011 for at give piger, kvinder, transpersoner og ikke-binære adgang til gear, vejledning, kvindelige rollemodeller og undervisning. Konceptet blev hurtigt populært og spredte sig til flere amerikanske byer.

I 2018 sad tre kvinder i København med samme mission. De hørte om Beats by Girlz fra Rasmus Kjærbo fra den elektroniske musikskole Rumkraft, og sammen arrangerede de første workshops med støtte fra Hip Hop Hub, Rapolitics og Nordea Fonden. Dermed var den første europæiske afdeling altså født.

Women in Live Music
Women in Live Music er en europæisk platform og onlinegruppe for kvinder, der arbejder med livemusik i flere henseender i form af forskellige "bag scenen"-roller såsom lydteknikere, tour-ledere, lysdesignere, riggere, backliners, scene managers, stagehands med flere.

Det er i den sammenhæng vigtigt at informere om, at musikbranchen er meget mere end de mennesker, der står på scenen og leverer musikken. Der er et kæmpe bagland i musikbranchen, så hvis du er mere praktisk anlagt og alligevel ønsker at blive en del af musikbranchens store økosystem, så kan det være, at du skal kontakte Women in Live Music.

Ud over ovennævnte initiativer rummer Danmark også en lang række musikskoler og private undervisere, der står klar til at modtage elever, der ønsker at lære at spille, producere, synge eller noget fjerde. 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA