x

KOMMENTAR: Jeg har svigtet en kvindelig artist. Det må ikke ske igen

KOMMENTAR: Jeg har svigtet en kvindelig artist. Det må ikke ske igen

Malte Birkelund er mangeårig booker ved PDH Music.

Jeg er en mand, der om en måned fylder 40 år. Jeg har arbejdet i musikbranchen siden 2003. Jeg er den klassiske hvide midaldrende mand, der bestrider en beslutningsstærk post i musikbranchen, hvor jeg er med til at åbne og lukke dørene for håbefulde artister og bands, der har skrevet musik, som de har store ambitioner med.

Vi er mange som mig, og få kvinder. Men det er ikke kun et problem, at vi er langt flere mænd på denne type poster i musikbranchen. Det er et lige så stort problem, at der er mange fastlåste mønstre på de mange mandsdominerede kontorer. I de værste tilfælde er de sexistiske, men lige så problematisk er det, at det også skaber et uhensigtsmæssigt udviklingsrum for kvindelige artister og musikere.

For 10 år siden udgav Fallulah sit debutalbum. Jeg var hendes booker. Fra pladeselskabet og management var repræsentanten også en mand. Produceren og musikerne i bandet var mænd. Og jeg var helt ærlig for ung og uvidende til at se, hvordan vi svigtede en ekstremt talentfuld artist.

LÆS OGSÅ: ANNIKA AAKJÆR-KOMMENTAR: Nu skal musikbranchen også til at lytte

Jeg håber og tror ikke, at Fallulah husker mig som sexistisk. Men jeg ved, at jeg ikke hjalp hende nok til at kunne finde plads i branchen, og få ro til at skrive og turnere med sin musik. Hvilket er min ypperste funktion i den stilling, jeg har. Vi var altid en flok mænd, som kunne blive enige om, hvorvidt hun var besværlig, sur eller for sart – bag hendes ryg.

Jeg tog mig ikke nok tid til at snakke og rådgive, fordi jeg som ung mand ikke vidste, hvordan jeg skulle tage snakken. På samme tid arbejdede jeg også med mandlige artister, der ligesom Fallulah var succes- og talentfulde. Bag deres ryg kaldte vi dem for egocentriske og ambitiøse, men aldrig for at være “sur” eller “sart”. Se, det er en ærgerlig forskelsbehandling mellem mænd og kvinder. 

Når blandt andre Annika Aakjær, Fallulah, Nana Jacobi, Pernille Rosendahl eller Lydmor gang på gang råber op, så vi alle kan høre, hvordan det er et være i mindretal som kvinde i musikbranchen, så er det ikke sådan, at jeg føler mig anklaget. Men jeg ærgrer og skammer mig over, at vi som branche ikke lytter efter og deltager aktivt i debatten.

Jeg ville ønske, at jeg kunne have gjort det bedre for Fallulah dengang for ti år siden. Men jeg, og mine kollegaer i branchen, har muligheden for at gøre det bedre i dag, og for at hæve standarden og moralen fremover.

LÆS OGSÅ: TEMA-ARTIKEL: Kønsubalancen i musik er strukturel sexisme

I nogle år har jeg forsøgt mig med en simpel metode til at udfordre arrangører, der ubevidst har et mandsdomineret musikprogram. Jeg spørger helt enkelt, hvad de har booket. Derefter gentager jeg programmet for dem og konstaterer, at det er mandsdomineret. Nogle reagerer ved at forsvare med “at vi booker det, der sælger bedst” og andre med “vi booker det, som er ønsket mest i vores publikumsundersøgelse”.

Jeg svarer som oftest tilbage med, om de vil være med til sammen at forny musikscenen og deres festivalprogram, eller om de blot vil være pedel i et kulturkonservativt udstillingsvindue. Okay, måske formulerer jeg det anderledes, men noget i den stil. Men faktisk betyder den manøvre, at det lykkes mig at ændre et programpunkt til noget andet, end hvad deres udgangspunkt var før samtalen. Dette virker for mig – måske vil det føles forkert for nogle af mine bookingkollegaer i branchen.

Jeg kan dog ikke slippe tanken om, hvad der ville ske, hvis alle vi bookere tog denne snak, hver gang vi havde en arrangør i røret. Eller hvis vi i branchen kunne snakke åbent om arbejdsrelationer som den, jeg har haft med Fallulah – hvor jeg dengang ikke vidste bedre. Jeg ved, at jeg har kollegaer som allerede nu gør meget for ligestilling. Vi bliver nød til at vidensdele, lave metoder og handle i fællesskab. I ved, hvem I er, og I kender min email-adresse.

 

Kommentarer som disse er udtryk for skribentens egen holdning.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA