P3's musikchef svarer på kritik: "Vi kæmper for flere kvinder i æteren"

Vi har netop offentliggjort Josephine Dahl Christensens klumme "P3 lever ikke op til sin public service-forpligtelse", der rummer en kraftig kritik af P3's Playlisteudvalg. Vi bringer her P3-musikchef Mathias Buch Jensens svar på kritikken.

Josephine Dahl Christensen retter, som universitetspraktikant på P3’s musikredaktion i efteråret 2018, i sin kommentar i GAFFA dels en kritik af sine oplevelser på kanalen, dels en kritik af P3’s og DR’s generelle musikudvælgelse.

Begge dele vil jeg rigtig gerne svare på.

Josephine Dahl Christensen bidrog i sin tid som universitetspraktikant med redaktionelt indhold til både mit daværende radioprogram og – som alle praktikanter gør – også med at tage stilling til og diskutere de nyeste danske og internationale udgivelser som en del af P3’s Playlisteudvalg, der mødes ugentligt. Her er opdraget at lægge egne private præferencer på hylden og vælge, hvad vi mener har potentiale og vil gøre sig godt på P3 ud fra kanalstrategien.

Ud over mig selv består udvalget af en musikplanlægger, praktikanten på musikredaktionen og tre værter. Det er en sammensætning af fagprofessionelle på musikredaktionen, værter på ikke-musikprogrammer og på tværs af køn for at have den bredest mulige repræsentation. Der var særligt i den nævnte periode udfordringer med at rekruttere kvindelige værter. Det er heldigvis langtfra tilfældet i dag.

Det er selve meningen med Playlisteudvalget, at holdninger kan brydes, og det er min mulighed for at få andre perspektiver end mine egne på musikken og være opmærksom på egen bias. I Josephine Dahl Christensens praktiktid førte det for eksempel via insisteren og gode argumenter fra hende selv til, at Georgia: "About Work The Dancefloor" endte som P3’s Uundgåelige. Det havde jeg ikke selv hørt.

I den bedste af alle verdener bliver vi i udvalget enige om både adds og også gerne den følgende uges "P3’s Uundgåelige", men der bliver af andre grunde også nødt til at være en bevægelsesfrihed, der spiller ind i noget andet og anderledes komplekst:

En sang eller kunstner kan i sig selv være god her og nu, men hvordan er timingen i forhold til kanalens aktuelle udtryk? Drukner den i det samlede billede, eller er den et kærkomment afbræk? Skal det være en sang, der begynder sit liv langsomt hos os, eller skal den have fuld skrald fra førstedagen? Hvordan passer den ind i en kunstners samlede forløb og samspillet med DR’s øvrige kanaler, og så er der jo også lige en af Folketinget fastlagt danskprocent. Og så videre.

Alle de parametre indgår i de bagvedliggende tanker og er ikke et mandat, man kan uddelegere på et ugentligt møde af én times varighed. Derfor er det klart, at der som i alle andre beslutningsprocesser i sidste ende er nogen med en faglig ballast, der skal træffe et endeligt valg. Den endelige nogen er så i det her tilfælde mig.

Som mødeleder af Playlisteudvalget er det mit ansvar, at alle bliver hørt, og at alle faglige indspark får plads. Selvom tonen kan være kontant, må det aldrig blive en undskyldning for, at man ikke bliver taget alvorligt eller føler sig kørt over. At det modsatte har været tilfældet for Josephine Dahl Christensen, og at det har givet hende en dårlig oplevelse af P3’s musikredaktion som praktiksted, kan jeg kun oprigtigt beklage og tage til efterretning, for det er selvfølgelig ikke i orden.

Jeg kan derudover på ingen måde genkende, at der er blevet snakket om kvindelige kunstnere som "for meget" eller "for skingre" eller andre sexistiske prædikater, endsige at det at være kvinde i sig selv nogensinde har spændt ben for at blive addet på P3. Tværtimod.

I mit snart fireårige virke som musikansvarlig har "danske kvinder i radioen" fra dag ét – uden sammenligning – været den dagsorden, der har fyldt mest både i og uden for branchen, uanset om det handler om sange til radioen, navne der skal bookes til events eller nominerede og optrædener til fx P3 Guld.

Jeg ville skyde mig selv i foden, hvis jeg ikke tog det seriøst, og det er derfor også en snak, der foregår hver dag, og som jeg har med både kolleger, chefer og samarbejdspartnere i branchen, fordi det helt indlysende er en problematik, der kræver opmærksomhed. Det går den rigtige vej, men vi er slet ikke i mål. Derfor vil P3 som public service-medie i de kommende år have et meget stort strategisk fokus på netop dette enormt vigtige område.

Og i det arbejde lytter vi naturligvis til indspark, også kommentaren her i GAFFA.