x

GAFFA-Pris-vinderen Annika Aakjær: ”Jeg er dér, hvor min verden ikke bliver rokket af et pressemøde”

GAFFA-Pris-vinderen Annika Aakjær: ”Jeg er dér, hvor min verden ikke bliver rokket af et pressemøde”

Torsdag blev årets GAFFA-Priser uddelt ved et TV2 Zulu-transmitteret show i Musikhuset Aarhus uden livepublikum. Showet kan nu ses på TV2 Play. Blandt årets vindere var Annika Aakjær, som løb med prisen Årets Danske Solist. Dagen derpå har vi fanget hende til et vinderinterview. 

Hvad vil du sige til dem, der har stemt på dig?

– Jeg er meget taknemmelig over at have et publikum, der har været med i mange år, siden min debut i 2008. Jeg er heldig altid at have haft en god kerne af publikum, også før jeg kom i fjernsynet. Jeg har en varm følelse omkring dem. Jeg blev dog meget overrasket over at vinde, for jeg plejer ikke at klare mig så godt i online-afstemninger. Jeg blev også overrasket over at blive nomineret. Det plejer at være Christopher, der vinder. Jeg ved godt, han ikke var nomineret i år, men alligevel troede jeg, han ville vinde.

Hvad har været højdepunktet for dig i 2020?

– Jeg har lavet nogle andre ting, end jeg troede, jeg skulle. Jeg blev ked af det, da samfundet lukkede ned, for jeg havde en turné og et momentum, men på en eller anden måde har jeg kunnet vende de negative følelser til noget positivt. På en måde var det meget rart, at det ikke var min egen skyld, at jeg ikke kunne komme ud at spille. Det plejer jo at være min egen skyld – altså at jeg ikke kan komme ud at spille, fordi jeg ikke har succes. Jeg er blevet mindet om, at man ikke altid kan forudse, hvad der sker, og så må man gå med det, der sker. Det har det sidste år været et godt eksempel på, både professionelt og personligt, siger Annika Aakjær og fortsætter:

– Jeg har været med i en film, som hedder Esthers Orkester, som jeg har den kvindelige hovedrolle i og også laver musik til. En fin lille film af den debuterende instruktør og manuskriptforfatter Alexander Sagmo. Den ville jeg ikke have kunnet lave, hvis ikke sommeren var blevet aflyst. Og den får premiere engang, når biograferne må åbne igen, og det passer ind i det øvrige udbud, for det er en film uden det store marketingbudget. Coronaen har vænnet os til en ny normaltilstand, hvor man ved, at alt er uforudsigeligt, og nu kan jeg godt skrive sange igen – det kunne jeg ikke i starten af pandemien. Nu er jeg der, hvor min verden ikke bliver rokket af et pressemøde.

Hvad har været lavpunktet for dig i 2020 – ud over coronaen generelt?

– Jeg tror, at mange musikere lidt sidder med den følelse, at fokus fra politisk side har været at holde hånden under nogle institutioner og spillesteder, altså rammerne, frem for dem, der leverer indholdet, altså musikerne. Det har skabt en grøft mellem arrangører og musikere, som nok vil få nogle konsekvenser.

Hvad skal du lave i 2021?

– Jeg skal lave en ny plade – jeg ved ikke, om jeg kommer ud at spille. Jeg håber, pladen når at udkomme i år, men jeg laver den sammen med en svensk producer, Johan Eckeborn (også producer på Aakjærs seneste album, Lykkens gang fra 2016, red.), og lige nu er det jo umuligt at komme til Sverige. ”POP” (der var nomineret til Årets Danske Hit, red.) var den første single fra albummet, og jeg har skrevet mange sange, der går forskellige veje, så jeg overvejer også at udsende forskellige udgivelser med forskellige musikalske retninger. Og soundtracket til filmen Esthers Orkester kommer nok også som en selvstændig udgivelse.

Du har udgivet to singler i 2020 på eget pladeselskab – skal du til at udgive selv nu efter plader på først skandinaviske Playground og multinationale Sony?

– Det tror jeg. Jeg er ikke opsøgende over for pladeselskaber, men de er heller ikke opsøgende over for mig, og jeg vil hellere bruge krudt på at lave musik end at jagte en pladekontrakt. Jeg vil da ikke afvise det, hvis jeg får et godt tilbud, men lige nu har jeg fået opbygget et hold omkring mig, som fungerer rigtig godt og effektivt. Og når jeg selv udgiver, bestemmer jeg selv gangen, hvor jeg tidligere har oplevet flere gange, at en plade har ligget et halvt år, før den kunne udkomme på grund af et eller andet. Under coronanedlukningen udgav jeg også sangen ”Gå selv” fra den ene til den anden; det kunne jeg som selvudgiver.

Du var den eneste kvindelige danske vinder til GAFFA-Prisen. Var der for få kvindelige vindere?

– Det er jo lidt svært at sige, når det er læsernes stemmer. Jeg synes dog klart, at Jada skulle have vundet prisen Årets Danske Hit for ”Nudes” (i stedet blev det Jungs ”Blitz, Baby”, red.).

Du optrådte til efterfesten, hvor du præsenterede dine to korsangere Fjer og Vakle med ordene, at de også selv var sangskrivere og producere. Lå der et statement i det?

– Det er, som man tager det, men det var ikke noget, jeg havde planlagt. Nu har der lige været en diskussion i musikbranchen om, hvorvidt der findes kvindelige producere i Danmark, og så ville jeg bare sige, at hvis man synger kor – ikke at der er noget galt med at synge kor, overhovedet – så kan det jo være, at man også kan noget andet. Da jeg var vært for DMA, sluttede jeg aftenen af med at sige, at dansk musik altid har været bredere og mere mangfoldigt end det, der ligger på hitlisten lige nu, og det var lidt det samme, jeg gjorde til efterfesten. Også for at pirre folks nysgerrighed. Det kan altid betale sig at være nysgerrig og opsøgende.

Men du er da ikke selv producer?

– Der er jo så mange måder at producere på. Jeg er tit kommet med en demo, jeg har forproduceret til Johan, men nej, jeg har ikke brugt tid på at nørkle computerprogrammer. Og langt de fleste gør jo brug af samarbejder, og så skal man ellers dyrke det, man er god til. Jeg er ikke megateknisk, men min arrangementsindsigt fejler ikke noget, siger Annika Aakjær, inden hun kommer med denne afskedsreplik:

– Det bedste, der skete til GAFFA-Prisen var i øvrigt, at vi fik ”Ole 4-stjernesangen” tilbage på tv.

En sang, som Annika Aakjær skrev og fremførte, da hun var vært på GAFFA-Prisen 2014 med henvisning til denne artikels forfatter, som hun syntes meget ofte gav fire stjerner i sine anmeldelser. Siden har optagelserne været gemt i arkiverne, men i optaktsudsendelsen til GAFFA-Prisen 2021 kom de frem igen i offentligheden.

Se GAFFA-Prisen på TV2 Play

LÆS OGSÅ: GAFFA-Prisen – og vinderne er…


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA