x

LISTE: Fem gode samples og fem dårlige – og et helt elendigt

LISTE: Fem gode samples og fem dårlige – og et helt elendigt

I forbindelse med Drakes sample af danske Quadrons "Pressure" på hans nyligt udsendte og storhittende sang "Lemon Pepper Freestyle" har vi fundet nogle andre eksempler – gode og mindre gode

Et sample er en kopi af en eksisterende lydoptagelse, der i sammensætning med andre samples eller andet indspillet lyd kan udgøre dele af et stykke musik og give den oprindelige lydoptagelse helt nyt liv. Samples kan anvendes i større eller mindre grad, hvor eksempelvis de danske sample-ekvilibrister Den Sorte Skole har gjort karriere inden for netop dette fag med en stribe album og talrige koncerter, der udelukkende er baseret på kreative samples. 

Vi har fundet fem gode og fem mindre gode samples – og et helt elendigt

DE GODE:

Kendrick Lamar – "Bitch Don’t Kill My Vibe" (2012)

Fra: Boom Clap Bachelors – "Tiden Flyver" (2008)

Samples har i hiphoppen i årtier været byggesten for diverse beats og fungeret som motoren i numrene. Siden den spæde start med Grandmaster Flash og nogle loopede vinylplader i 70'erne har samples eksisteret i hiphoppen. Så da Kendrick Lamar i 2012 udgav sit skelsættende gennembrudsalbum Good Kid, M.A.A.D City var samples også at finde – og endda med dansk islæt.

Ud over at Suspekts toner fra "Helt Alene" med Tina Dickow er at finde på "The Art of Peer Presaure" danner Boom Clap Bachelors grundlaget for hele "Bitch Don’t Kill My Vibe"-nummeret. Tonerne stammer fra nummeret "Tiden flyver" fra 2008 og er gennemgående for hele nummeret, blot tilført lidt beat fra en 808-trommemaskine. Nummeret endte med at være et af de mest spillede numre i den amerikanske radio i 2012 og modtog en BMI Urban Award "Most Performed Song", som de danske producere Ronni Vindahl og Robin Hannibal også modtog.

Kanye West – "Blood On the Leaves" (2013)

Fra: Nina Simone - "Strange Fruit" (1939)

Når snakken går på samples, er det svært at komme uden om et af de mange mesterlige numre fra Kanye Wests hånd. Listen med samples fra Kanye West er lang og når omkring et utal af skoler og genrer. Nogle samples er valgt på baggrund af deres lydbillede og udtryk, mens andre, som netop "Strange Fruit", bærer så meget politisk historie, at det givetvis også spiller ind.

Teksten fra "Strange Fruit" dateres tilbage til 1937 og blev først fremført af Billie Holiday i 1939 og omhandler lynchninger af sorte amerikanere i Sydstaterne og generelt sortes manglende rettigheder. En debat, der ligger Kanye West meget på sinde og figurerer som gennemgående tema på Yeezus-pladen, der af GAFFAs skribent blev kåret til hans bedste plade.

Madonna – "Hung Up'"(2005)

Fra: ABBA - "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)" (1979)

Listens første eksempel på et samplet nummer, der ikke knytter sig til hiphoppen er en smuk symbiose mellem to af 80’ernes store dansegulvs-pleasere – nogle, der stoppede i 80'erne og én, der begyndte i samme årti. Det virker til, at Madonna på "Hung Up" fra 2005 har inddraget sine egne danse-minder i nummeret, der med respekt for lyduniverset bringer Björn og Bennys produktion ind i 00’ernes festglade stemning. Fører man blikket over på musikvideoen viser det, at ånden og det visuelle udtrykt understøtter dette ABBA-sample.

Robbie Williams – "Rock DJ" (2000)

Fra: Barry White – "It’s Ecstasy When You Lay Down Next to Me" (1977)

Når Barry Whites "It’s Ecstasy When You Lay Down Nex to Me" begynder sine første taktslag, står det ret hurtigt klart, at det virker ret familiært. Det skyldes, at holdet bag Robbie Willams' "Rock DJ" har været på rov i det nu 44 år gamle nummer. Nummeret fungerer som underlag for hele "Rock DJ", der med respekt for nummeret anerkender Barry Whites funky rytme. Når det også er sagt, er det ikke et særligt kendt sample, da det lyder nærliggende, at Robbie Williams og hans producere selv skulle have været bagmanden bag rytmesektionen, hvilket blot viser, at de to komplementerer hinanden til perfektion.

The Notorious B.I.G. - "Mo Money Mo Problems" (1997)

Fra: Diana Ross - "I'm Coming Out" (1980)

Big Poppa udgav posthumt nummeret "Mo Money Mo Problems" i samarbejde med Diddy og Mase. Dog må Diana Ross også krediteres for at yderst behjælpelig med at få det her nummer til at lyde så fedt, som det gør. Bag "I'm Coming Out" står Chic-skaberne Nile Rodgers og Bernard Edwards, der ved, hvordan man skærer et godt diskonummer. Med stor respekt for nummeret strøg "Mo Money Mo Problems" ind på hitlisterne og blev nomineret til en Grammy for Best Rap Performance by a Duo or Group. 

DE MINDRE GODE:

Jay-Z – "Hard Knock Life" (1998)

Fra: "Annie" (filmen) (1982)

I den lidt tungere ende finder man Shawn Corey Carter, der under kunstnernavnet Jay-Z har bragt os nogle udødelige klassikere, men "Hard Knock Life" er ikke en af dem. Titlen og omkvædet stammer fra børnemusicalfilmen Annie fra 1982, hvor børnehjemsbørnene kollektivt synger om deres rengøringsarbejde. Cadeau til at Jay-Z forsøger sig med at mixe to yderligheder, men helt i mål når den ikke. Dertil gør dens medvirken i Austin Powers-filmen ikke dens troværdighed større.

 

AVICII – "Levels" (2011)

Fra: Etta James - "Something's Got A Hold On Me" (1962)

"Åååh sometimes, I get a good feeling – yeah" var lyden af en landeplage, der blev spillet i alt fra fitnesscentre i de store byer til dansegulve i provinsen. Her kan man gå så langt til at tale om, at Etta James’ nummer er blevet ødelagt af AVICIIs EDM-fremgangsmåde. En intro til nummeret, der nu kan være svært at høre – uden at forestille sig den pakket omkring af dansegulvsrytmer. En skam. Når man kommer længere ind i det originale nummer forsvinder dog parallellerne til AVICII – gudskelov. Samme nummer er også blevet samplet i Flo Ridas "Good Feeling" med et lidt bedre resultat.

NAS – "I Can" (2002)

Fra: Beethoven – "Für Elise" (1810)

Listens næste nummer er ligeledes et generations- og genreskift på den store klinge. Beethovens udødelige "Für Elise" lægger intro i kombination med nogle trommer, der kører i 4/4. Tematikken i sangen, med fokus på at man kan lige, hvad man vil – bakket op af et børnekor – giver virkelig god mening, men ved inddragelsen af "Für Elise" bliver man distraheret som lytter.

Nicki Minaj - "Anaconda" (2014)

Fra: Sir Mix-a-lot - "Baby Got back" (1992)

Listens måske bedste mix-and-match situation må være Nicki Minaj og Sir Mix-a-lot på nummeret "Anaconda". I 2014 udgav Nicki Minaj nummeret der, ligeledes Sir Mix-a-lots, omhandler store numser og tydelige fallossymboler. Jeg tror, at Sir Mix-a-lot har det meget godt med, at hans nummer bliver brugt i netop denne sang. Med humor og halvsløje personpræsentationer glider nummeret igennem højtaleren. Hensigten var nok ikke at skulle bringe stor kunstnerisk finesse ind i brugen af samples, men det rækker ikke til en plads blandt de bedste. 

Rihanna - "Drunk on Love" (2011)

Fra: The xx - "Intro" (2009)

Rihanna har her begået en lille kriminalitet, ligesom med Nas' brug af "Für Elise". Når man benytter et så i forvejent smukt stykke instrumentalmusik, og derefter oversvømmer det i effektlag på dette nummer, så er resultatet desværre ikke der, hvor man kunne have ønsket med en så genial original. The xx' nummer ligger i så klar en orkestrering, at det kan være svært at arbejde med uden at fucke-up. Når de første anslag lyder 1:1 som "Intro", men derefter drukner i synth, så kunne man godt have valgt at gå andre veje. Ikke noget ødelagt, når man hører originalen, men bestemt heller ikke noget pragteksemplar på brugen af sample/interpolation.



I DEN HELT TUNGE ENDE:

Flo Rida - "Sugar" (2009)

Fra: Eiffel 65 - "Blue" (1998)

Vi lader den tale for sig selv...

LÆS OGSÅ: 10 umage par – der passede overraskende godt sammen


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA