x

Kristina Holgersen og Leonora Christina Skov udgiver album: ”Der er musik i Leonoras bøger”

Kristina Holgersen og Leonora Christina Skov udgiver album: ”Der er musik i Leonoras bøger”

Sanger og sangskriver Kristina Holgersen og forfatter Leonora Christina Skov er aktuelle med det fælles album Kapow Goodbye (tak og undskyld).

Her har Kristina Holgersen sat musik til udvalgte passager i Leonora Christina Skovs to seneste romaner, bestselleren Den, der lever stille fra 2018 og den netop udgivne Hvis vi ikke taler om det, som Skov selv betegner som en søsterudgivelse til Den, der lever stille.

To autofiktive romaner, som henholdsvis omhandler den unge Christinas (som hun hed dengang) opvækst i Helsinge, hendes udspring som lesbisk og den manglende accept fra forældrene og, for den nye romans vedkommende, om hendes kamp for at blive forfatter og den lange vej mod gennembruddet med Den, der lever stille. Et værk, der nu har solgt 150.000 eksemplarer og er ved at blive filmatiseret af instruktøren Puk Grasten og produceren Regner Grasten.

Holgersen har klippet passager fra de to romaner ud og omsat dem til sangtekster med vers og omkvæd og af og til rim. Dermed adskiller hendes tilgang til at skabe musik ud af litteratur sig fra de fleste andre udgivelser, hvor komponister sætter musik til digte og altså ikke prosa. Holgersen har dog prøvet det før, idet hun i 2016 udgav albummet To slags mørke, hvor teksterne var udklip af Helle Helles romaner, og i 2019 udsendte albummet Ny start, hvor to af teksterne var passager fra Josefine Klougarts roman New Forest.

Vi har talt med de to kunstnere om deres usædvanlige samarbejde. Det hele begyndte på Spot Festival 2019.

Kristina Holgersen: – Connie Jørgensen fra Spot ringede til mig før Spot 2019; hun havde tænkt på et koncept. Jeg havde netop udgivet albummet Ny start, hvor jeg forbandt fortid og nutid og var taget fra København til mit barndomshjem i Ansager i Sydvestjylland og havde skrevet sangene der. Connie foreslog så, at Leonora og jeg skulle diskutere det at bruge sin fortid i kunsten til et arrangement på Spot. Connie havde bemærket, at Leonora er meget interesseret i musik, og at jeg er meget inspireret af litteratur, siger Kristina Holgersen og fortsætter:

– Det gjorde vi så, og det gik godt, Leonora hørte også en koncert, jeg spillede på Kvindemuseet under festivalen, og efter Spot spurgte Leonora så, om vi skulle mødes og drikke kaffe i København. Her spurgte Leonora mig, om jeg ville skrive musik til filmatiseringen af Den, der lever stille. Jeg overvejede ellers, om jeg skulle finde et almindeligt job og opgive musikken, da Ny start var blevet lidt overset. Til det sagde Leonora, at det ville hun virkelig gerne bede mig om at udsætte.

Leonora Christina Skov: – Jeg tænkte, at det, jeg lavede, ikke var noget for Kristina, for hun har tidligere sat musik til Helle Helle og Josefine Klougart, som er en helt anden slags litteratur end det, jeg skriver. Derfor tænkte jeg, at jeg måtte komme op med noget andet og foreslog hende så at skrive musik til filmatiseringen af Den, der lever stille. Kristina sagde, at det lød spændende, men at hun lige ville læse alle mine bøger, og så tænkte jeg, at hun nok ville synes, det var for kulørt, så jeg gav hende mine bøger med mange undskyldninger og forbehold.

Holgersen: – Jeg startede fra en ende af, og det er både gotisk og krimiagtigt noget af det; der er mange farver i det univers. Jeg havde jo læst Den, der lever stille, og så blev vi enige om, at det var den, vi gik ud fra, og så den nye, når den kom. I starten talte vi om filmmusik, men så kom coronaen, og filmen blev sat på pause.

Artiklen fortsætter under sangen

Mellem Twin Peaks og PJ Harvey

Kristina, hvorfor sætter du egentlig musik til prosa? Som regel er det jo digte, hvis man sætter litterære tekster i musik.

Holgersen: – Det startede med Helle Helle. I starten kom det af, at jeg manglede noget inspiration, og fordi Helle Helle skriver så korte sætninger, var det så sangbart. Det var også en inspiration til min musikalitet, fordi ordene og forløbene i en tekst kunne guide melodierne. Ofte skriver jeg ellers musikken først, eller tekst og musik opstår samtidig. Helle Helle var glad for resultatet, og så fik jeg mod på det, også fordi jeg elsker at læse, og litteratur inspirerer mig i det hele taget, fortæller Kristina Holgersen og fortsætter:

– Da jeg i sin tid kom ind på musik- og litteraturscenen, mødte jeg en mandligt orienteret spoken word-scene med blandt andre Lars Frost og musikeren Morten Okbo, og jeg syntes, der manglede en kvindelig måde at gøre det på. Og det er skønt at få lov til at udfolde en kvindelig fortællerstemme. Leonora har et forhold til musik, og man kan høre musik i hendes bøger. For mig står det meget klart, hvad det er for nogle sætninger, der taler til mig i Leonoras bøger.

Skov: – Og Kristina er sindssygt god til at finde de steder, hvor der står prægnante sætninger, meget bedre end jeg selv er. For eksempel en sætning som ”Ingen kommer til at tage min stemme fra mig igen”. Det er som om, der er blevet lavet poesi ud af mine bøger. Det var også Kristina, der fremhævede sætningen ”Hvis vi ikke taler om det”, som er blevet titlen på min nye roman, og det er Kristinas fortjeneste.

Musikalsk byder Kapow Goodbye (tak og undskyld) på et forholdsvis lavmælt musikalsk univers især præget af Line Feldings cello, om end albummet også indeholder mere rockede passager, eksempelvis titelsangen. Holgersen og Skov har fundet frem til det musikalske udtryk sammen, og Skov har også været med i studiet. De øvrige musikere på albummet er Mads Brinch Nielsen (guitar, keyboard, klaver), Kaspar Kaae (synth, klaver), Mikkel Reumert Damgaard (synths), Jens Hein (bas) og Jacob Funch (guitar).

Skov: – Jeg ville gerne have, at det lød lidt som musikken til Twin Peaks, og jeg ville gerne have cello med. Jeg skriver ofte til lyden af cello. Jeg syntes, musikken skulle være super-nedbarberet og have meget luft.

Holgersen: – Jeg hørte Line på Codys seneste album og tænkte, at hun ville være god at have med, og hun kunne også spille andre instrumenter. Hun kendte så Mads Brinch Nielsen, der har produceret Cody og Bisse, og vi havde nogle indledende snakke med ham og valgte ham så som co-producer sammen med Line og mig. Vi ville gerne lave nogle sessions i studiet, også på grund af corona, og Mads har det sådan, at alt bliver spillet live i rummet. Der jo musikalske referencer i Leonoras bøger, til Twin Peaks og PJ Harvey, som jeg selv abonnerer meget på. Jeg har også altid været glad for Love Shop og den danske sangskrivertradition og…

Skov: – Det har jeg ikke, jeg hører slet ikke dansk musik.

Holgersen: – Vi har diskuteret rigtig meget musik.

Skov: – Vi har prøvet at finde noget, vi begge kunne gå ind for. Vi har også skændtes meget, bølgerne har gået højt, for vi skulle begge have det sidste ord. Vi havde alle mulige diskussioner, inden vi gik i studiet, men da vi var der, var det indlysende, hvad der skulle gøres. Men det er fedt, at Kristina og jeg er to vidt forskellige typer. Det ville måske have været oplagt for mig at arbejde sammen med en person, der mindede om mig, en Fallulah-type, en der var over the top og havde store armbevægelser, men jeg har ikke brug for mig selv i stereo. Selvom der så også er punkter, hvor Kristina og jeg minder om hinanden. Vi er for eksempel begge gode til at få tingene gjort hurtigt, for vi har arbejdet meget intenst med dette album, samtidig med at jeg har færdiggjort en ny roman.

Artiklen fortsætter under sangen

Syngende forfatter og sangskriver som romanfigur

Leonora Christina Skov medvirker også på albummet, både på korsang og spoken word-passager, men kan hun overhovedet synge? I sine to seneste romaner citerer hun sin (dog ofte meget kritiske) far for, at hun ikke har arvet sin mors smukke sangstemme, så hvad er sandheden?

Skov: – Om jeg kan synge, må andre bedømme. Jeg tænkte, det var rart, at min stemme skulle være med, uden at den fyldte for meget. Jeg synes, det gik rent fint. Vi havde nogle ret sjove sessions om aftenen, hvor vi lagde kor på. De første fire dage i studiet tog jeg mest billeder til coveret og blev SoMe-person frem for at spille smart. I anden uge kom jeg lidt mere på banen.

Holgersen: – Leonora er super-lærenem. Hun læser også vildt fremragende op, det hørte jeg første gang på hendes lydbøger. Den stemme syntes jeg var fantastisk at have med på pladen, og derfor er der kommet nogle spoken word-passager med.

Til gengæld har Skov ikke genoptaget sit trompetspil, som hun ellers dyrkede som barn og teenager.

– Det ville kræve for meget, jeg har jo ikke spillet i mange år. Men de andre i studiet prøvede at få mig til det, griner Skov. 

Kristina, du er jo også blevet en romanfigur, idet Leonora fortæller om jeres arbejde med albummet i Hvis vi ikke taler om det. Hvordan har du det med det?

Holgersen: – Ja, jeg havde ikke lige forestillet mig, at jeg skulle blive en romanfigur, da vi sad og drak kaffe første gang. Men man skal give plads til hinanden, hvis man vil noget i et tværkunstnerisk samarbejde. Det kræver, at man sparker døre ind.

Skov: – Jeg troede, jeg skulle skrive noget om filmatiseringen af Den, der lever stille, men den er jo sat på pause på grund af coronaen, så derfor skrev jeg noget ind om albummet. Der er taget et billede, hvor jeg første gang læser noget om Kristina op for hende, og hun ser meget forbavset ud.

Hvorfor er titlen på albummet blevet Kapow Goodbye (tak og undskyld)?

Holgersen: – Ordene Kapow Goodbye rummer den her vrede og kraft, der bor i hele Leonoras projekt. Og tak og undskyld afmonterer så lidt titlen, så vi også får plads til det sårbare, der også findes i værkerne. Vi har også sagt undskyld til hinanden mange gange i processen. Vi havde på et tidspunkt en mailtråd, der havde emnefeltet ”tak og undskyld”.

LÆS OGSÅ: Leonora Christina Skov: – Tori Amos føltes som en bombe i mit liv

Kristina Holgersen, Leonora Christina Skov og Line Felding drager på turné, hvor Skov vil tale om sine bøger og om samarbejdet med Holgersen, og Holgersen og Felding vil fremføre en række af sangene fra albummet. Turnéplanen følger nedenfor:

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Eminent, stilsikker og magnetisk storytelling

09.05 kl. 16.00: Kulturværftet, Helsingør

11.05 kl. 20.00: Fermaten, Herning

15.05 kl. 20.00: Studenterhus Odense

16.05 Kl. 17.00 & 20.30: Digte & lyd i Store Vega

01.06 kl. 18.00: Bremen

09.06 kl. 20.00: Pavillonsalen, Grenaa

10.06: Horsens Hideouts (detaljer følger)

04.08 kl. 12.30: Nordstrand Food & Music Festival

20.08 kl. 17.00: Nykøbing Mors

25.08 kl. 19.15: Roskilde Bibliotek

01.09 Kl. 19.00: Høje Taastrup

28.09 kl. 20.00: Sæby Søbad


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA