Kuku Agami – hiphop med social bevidsthed

Kuku Agami – hiphop med social bevidsthed

Den har været længe undervejs, debutpladen fra den dansk fødte, afrikanske kongesøn Kuku Agami, der første gang trådte ind i den danske musikbevidsthed som gæst på broderen Als debutalbum Covert Operations helt tilbage i 1993. Siden er Kuku Agami blevet 31 år og har oplevet at blive folkeeje som del af fest- og tv-bandet Zindy Kuku Boogaloo, med alt hvad det medfører af succes og tab af respekt i hiphop-miljøet, som han har været en del af, siden han sammen med storebror Al drog mod København fra Kokkedal, hvor han er vokset op.

– Det var en fed tid sammen med Zindy, og det er også fedt at sælge 100.000 plader. Men samtidig sidder jeg ikke i dag og synes, at det er specielt fantastisk musik, vi lavede dengang, fortæller Kuku, da GAFFA møder ham, få dage efter at Closure har ramt butikkerne. Et album, der i den grad ligger milevidt fra de festlige coverversioner, han leverede i prime time tv.

Albummet adskiller sig også i tekst og temaer fra meget af den hiphop, der kommer fra danske såvel som udenlandske kunstnere. Der er ikke hverken bitches eller ho’s på albummet, og coveret prydes af Kuku selv, med hænderne viklet ind i gazebind. Her er det større ting på spil.

– Vi har som kunstnere et ansvar. Meget musik går i dag op i ren pjat og underholdning. Jeg savner, at kunstnere er mere farlige og bruger den store magt og indflydelse, de har gennem deres kunst, på at forsøge at åbne folks øjne eller skabe forandringer. Dér kunne jeg godt ønske, at flere musikere tænkte, som man gjorde i tresserne.

Der er temaer på pladen, som man ellers normalt ser hos Bono og Coldplays Chris Martin. Sult, fattigdom og flygtninge. Er du bekymret over verdens tilstand?

– Jeg ved ikke, om jeg er bekymret, det er bare sådan, hvorpå jeg ser verden og den situation, vi alle står i. Og så sætter jeg mig også i andre menneskers sted. Mine forældre har ikke været i Afrika, tilbage til deres ophav, i 35 år, og selvom jeg er født og opvokset her, håber jeg, at jeg kan sætte mig ind i den situation, som mange afrikanere befinder sig i. Det er længe siden, man har haft det sådan virkelig skidt i Europa, og derfor er det svært for folk, og det var det også for mig, at sætte sig ind i for eksempel afrikanske bådflygtninges situation. Jeg har besøgt Sydafrika, hvilket jeg skulle have gjort meget tidligere. Og det har både sat tanker i gang og åbnet mine øjne for situationen dér.

Debutant med 10 års forsinkelse
Men hvorfor kommer pladen først nu, 15 år efter at din stemme første gang kunne høres på plade?

– For mig har det i høj grad handlet om at finde de rigtige samarbejdspartnere. Jeg indspillede jo allerede et album tilbage i 1999, i USA, men det var bare ikke med de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.
Det var ellers sammen med den anerkendte danske producerduo Soulshock’n’Karlin (Carsten Schack og Kenneth Karlin), der har haft fingrene i både Mary J. Blige, Whitney Houston og 2Pac. Så det kan måske virke overraskende, at Kuku Agami har valgt den knap så etablerede duo Pitchshifters (Lizzie, Alex med flere) som samarbejdspartnere. De står sammen med Kuku også bag pladeselskabet Exile Music, som Closure er udkommet på.

– Mit samarbejde med Pitchshifters har givet mig en vis ro, også fordi de har været gode til at holde mig på sporet. Jeg kommer nemt til at kede mig og flagre, og dér var de i stand til at holde fokus, og få mig til at holde fokus. Og så har de budt ind med netop det, jeg havde brug for.

Og selv om Kuku har skrevet og arbejde med musik løbende, er materialet på albummet alt sammen af nyere dato.

– Det meste af pladen er nyskrevet, og materialet er maksimum et par år gammelt. Der er selvfølgelig et par numre, jeg har haft i tankerne i lang tid, men som udgangspunkt er alle numrene kommet til verden inden for de sidste par år.
De samme år, som også har set Kukus engagement i nogle af de emner, han berører på pladen. Dansk Røde Kors og ikke mindst AIDS Fondet står Kukus hjerte nær, så meget at de sidste modtager 10 procent af indtægterne fra Closure.

– Når man er ung, har man hovedet under armen og brager af sted med tanken om, at whatever happens happens. I dag håber jeg, jeg kan være med til at stille nogle spørgsmål og sætte nogle tanker i gang, slutter Kuku.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA