x

Stavrende beats, flyvende lotus

Stavrende beats, flyvende lotus

Flying Lotus, som han kalder sig på scenen og på sine plader, er lige så charmerende ligetil, som hans plader er mørke, rugende og komplekse, da GAFFA møder ham i et pavillion-telt på asfalten bag Strøm-festivalens store scene i Enghaveparken på Vesterbro i København.

Dine numre lyder lidt som en fri version af hiphop, lidt på samme måde som visse ender af jazz-musikken har befriet sig selv fra konventionerne.

- Det er jeg glad for, at du siger. Jeg voksede op i et hjem, hvor der blev hørt alt muligt forskelligt musik. Alt fra Weather Report over hiphop til John Coltrane. Jeg kan lide virkelig mange forskellige slags musik, og jeg prøver på ikke at begrænse mig selv, når jeg laver musik.

John Coltrane er en vigtig figur i Flying Lotus' liv. Hans grandtante var jazzpianisten og komponisten Alice Coltrane, som var gift med jazzlegenden John Coltrane, og bebop- og freejazz-pionerens ubesværet fritflydende og alligevel komplekse stil synes at have haft en vis indflydelse på Flying Lotus' ukonventionelle tilgang til beatprogrammering, som har gjort ham til centrum i en bølge af banebrydende, nye kunstere i L.A., som også tæller folk som Samiyam og The Motherfucking Gaslamp Killer.

Det virker, som om der sker helt vildt meget i L.A. Lige nu. Hvad tror du, det skyldes?

- Vi er alle sammen venner, og vi hjælper hinanden. Der er mere en følelse af fællesskab, end der er konkurrence mellem os. Det er sådan lidt: ”Hey, dit shit er dope, og jeg synes på en måde også, at mit shit er ret dope. Skal vi lave noget sammen?”.

Steve Ellison udgiver sin musik på engelske Warp Records, men han er også selv indehaver af et pladeselskab, nemlig det grænsesøgende og musikalsk frisindede Brainfeeder.

Hvad var grunden til, at du startede Brainfeeder?

- Det startede egentlig bare med, at mange af mine venner sendte mig tracks, som jeg syntes var fede, men hver gang tænkte jeg, ”der er ikke nogen, der nogensinde vil udgive det her”, så det måtte jeg jo gøre.

Og han har mange venner, FlyLo. Ud over i miljøet i og omkring L.A. er han også en central figur på den internationale bass-musikscene, hvor genrebetegnelser som wonky, dubstep, purple sound, UK funky house og grime skaber genreinddelinger, som måske i virkeligheden ikke er så skarpe.

- Vores lille kreds fra L.A. er gået global nu. Der er helt klart en forbindelse mellem USA og Europa lige nu. Alle laver deres egen ting, men på grund af internettet, så kan vi følge med i, hvad folk laver rundt omkring i verden. For eksempel Joker i England.

Men hvad er det så, vi kan vente os fra den nye, globaliserede Flying Lotus? Hvordan lyder den næste plade?

- Min næste plade bliver det mest ærlige stykke musik, jeg nogensinde har lavet. For mig gælder det udelukkende om at lave musik på en måde, hvor jeg er ærlig over for mig selv, og så være fuldstændig ligeglad med anmeldelserne.

Uden for teltet stilner lyden af. Det er blevet tid til, at Flying Lotus og hans medbragte visuals-mand Dr. Strange skal stille deres udstyr op. Om lidt skal Enghaveparken flyve som en lotusblomst.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA