x

I Got You On Tape - I princippet kommer vi ingen vegne, for vi roterer om vores egen akse

I Got You On Tape - I princippet kommer vi ingen vegne, for vi roterer om vores egen akse

Mandag den 12. oktober udkommer det tredje album med I Got You On Tape, som har fået titlen "Spinning For The Cause".

Det københavnske band debuterede i 2006 med "I Got You On Tape" og udsendte i 2007 opfølgeren "2". Siden er kvintetten blevet en kvartet, og bandet har skiftet pladeselskab. Henover sommeren har man kunne finde titelnummeret "Spinning For The Cause" på de danske radiostationer, og nu kommer hele pladen. GAFFAs udsendte tog sig en snak med bandets alt for venlige forsanger og sangskriver, Jacob Bellens, om at arbejde i studiet og om at lave noget nyt (uden helt at revolutonere sit udtryk).

I Got You On Tape er tilbage. Ud over at være nogle intelligente musikere, som har en masse forskellige sideprojekter, der udspringer af jazzmiljøet i København... Hvad er I så for nogle mennesker?

- Ikke så meget mere end det faktisk. Det var en flot beskrivelse. Tak for det. Vi er alle sammen en masse forskellige ting. Det er rigtigt, at vi dels har en baggrund i jazz, men jeg kan godt lide hiphop, og Jacob (Funch, guitar, red.) og Rune (Kielsgaard, trommer, red.) har en del rockprojekter. Funch arbejder på et projekt, som hedder The Late Great Fitzcarraldos, som har sådan et strejf af Beach Boys, og selvom jeg har hørt pladen, så glæder jeg mig til at høre, hvordan det lyder, når det er blevet mikset, mastereret og udgivet.

Hiphop?

- Ja, den første plade, jeg udgav i 2004 - sammen med Anders (Mathiasen, som udgør duoen Murder med Jacob Bellens, red.) var noget collagehiphop med vægt på det instrumentale. Livstrompet hed det. Jeg har bare lyttet rigtigt meget til hiphop. Jeg er rootet dér, kan man sige - og det betyder vel noget.

Endnu ingen limousinekørsel

I Got You On Tape består alle af professionelle musikere, ikke?

- Ja, det er vi i princippet. På godt og ondt. Vi lever af musikken, men det også et spørgsmål om, at det er noget, vi lever for. Vi investerer en masse penge i band og udgivelser, og mange af pengene ender tilbage i orkesteret. Der skal lige være til huslejen, men ellers prioriterer vi det højere end at købe mad og tøj. Hvis det er det, du mener?

I skal ikke stå op om morgenen og sætte jer ind foran en computer fra 8 til 16?

- Nej, intet fast på den måde. Vi arbejder i flere forskellige projekter rundt omkring.

Siden jeres anden plade, "2", er I også blevet en mand mindre?

- Ja, men Jacob Bro (guitar, red.) har altid bare lavet mega meget. Han er altid velkommen i bandet igen. Det tror jeg også, de andre i I Got You On Tape ville sige. Men han turnerer hele tiden og laver en masse plader. Man skal også huske at have et liv ved siden af.

Det troede jeg ikke var et privilegium, man kunne tillade sig at have, hvis man ville være musiker?

- Jeg har allerede prøvet at leve på den måde. Ikke forstået på den måde, at jeg har kørt rundt i limousiner i de store byer, men bare at musikken på et tidspunkt fyldte det hele. Det duede ikke. Man skal gå helhjertet ind i det, man laver, men man skal også huske at gå helhjertet ud igen. Ellers efterlader man et stort hul, hver gang man bevæger sig. Vi går ikke bare rundt og laver rockmusik, hiphop eller leger familiefædre hele tiden. Der skal være plads til afbræk, ligesom i alle andre beskæftigelser.

Cocktails og Tigerspring

I har skiftet Auditorium (Nikolaj Nørlunds pladeselskab) ud med Tigerspring. Hvad har fået jer til at tage den beslutning?

- Det er gået slag i slag. Der er ingen bad vibes, hverken omkring det at blive en mand mindre eller skifte pladeselskab. Der har været nogle praktiske ting - personlige og forretningsmæssige, som bare har betydet, vi har lavet et skift. For eksempel har det været svært for os at være et engelsksproget band på Auditorium, som på det tidspunkt har arbejdet rigtigt meget med dansksprogede bands og været så meget nede i mulden i den retning. Det har vi også snakket med Nikolaj om.

Hvad er ambitionen på Tigerspring. Skal de hjælpe jer til udlandet, og du har jo også nogle belgiske forbindelser gennem Murder, som nåede at give ret mange koncerter i Benelux?

- Tigerspring er nogle søde fyre, men vi går ikke lige umiddelbart efter verdensherredømmet. Lige nu vil vi bare gerne, at alle, der gerne vil høre "Spinning For The Cause", kommer til at høre den, og forhåbentligt kommer der også nogle nye lyttere, for det synes vi, den fortjener. Vi tager et skridt ad gangen, og det er svært at sige, hvad der skal ske med den, eller om vi skal videre til Belgien for eksempel (hvor bandet skal spille to showcases i november, red.). Der er mange, der udgiver musik i Danmark, men når alt kommer til alt, så tror jeg bare, at vi synes, at vi har noget godt og noget vigtigt.

Og hvad er det?

- Det ved jeg ikke. Det er bare at lave musik, som har en vis kvalitet. Vi tror dybest set på, at hvis man bare laver noget, der er godt, så vil det også sælge sig selv.

Hvad kunne du godt tænke dig, der sker med I Got You On Tape nu?

- Nu kan jeg ikke tvinge bandet til at være noget bestemt, for vi arbejder som et kollektiv. Men vi udvikler os hele tiden, og vores livsomstændigheder ændrer sig hele tiden. Lige nu har vi lavet en plade, som har taget et års tid, og som vi glæder os til at tage på tour med. Det begynder at krible lidt, og jeg var personligt ved at blive lidt træt af at være i studiet så lang tid. Vi har indspillet en masse ting, som faktisk ikke er udkommet endnu. De er bare blevet sorteret fra i denne omgang.

Der er også blevet gjort lidt ud af, at I selv har produceret pladen den her gang...

- Ja, det er næsten rigtigt, men Rune Borup,  vores faste lydtekniker, har hele tiden trukket arbejdet. Han har haft den der executive producer-rolle, hvor han har styret processen og haft os i studiet alene, to og to eller tre af os ad gangen. Men vi har været tættere på processen og har kunnet komme og gå, som vi ville. Jeg skriver sangene, har lavet mine demoer, og så har vi optaget nogle hyggeversioner og redigeret lidt i det. Det er lidt en blanding, men det er blevet en god cocktail, som er lidt mere varieret både i sangskrivning, instrumenter og arrangementer. Det tilføjer noget mere til palletten.

En god cocktail. Noteret. I har før beskrevet denne plade som mere poppet end de to første?

- Jeg er rigtigt glad for den nye plade, så jeg håber, folk vil tage godt imod den. Jeg har faktisk fornemmelsen af, at vi har ramt den helt rigtigt, og på de to første har jeg nok haft det sådan, at vi ikke ramte den helt, som vi gerne ville. Vi har alle haft lyst til at lave noget andet, men man kan nok heller ikke sige, at vi har haft et behov for at revolutionere vores lyd. Vi arbejder sådan set ret langsomt, render rundt nede i studiet og skærer noget rugbrød. Den slags skal der også være tid til. Og til at lave, hvad vi nu laver ved siden af I Got You On Tape.

Hjertebørn?

Hvordan bruger du Murder og IGYOT som forskellige platforme for dit udtryk?

- I princippet er jeg mere en sanger i I Got You On Tape, for dér er vi flere om at arrangere musikken, og der kan jeg fokusere mere på vokalen. Jeg føler mig mere som instrumentalist i Murder. I Got You On Tape er et hjertebarn og har været det nogle år, siden vi startede i 2004. Murder er ligesom mit andet hjertebarn. Men det er jo bare musik. Der er ingen bundne kontrakter, hvis vi ikke fortsætter.

Men du skriver sangene begge steder. Hvordan vælger du, hvornår en sang skal bruges det ene eller andet sted?

- Det er forskelligt fra plade til plade. Jeg er stadig meget stolt af den første Murder-plade, "One Year From Now Its My Birthday", som er en lidt anderledes plade. Den druknede lidt, fordi vi arbejdede på et selskab i store vanskeligheder, men vi kom bare friske ud og ville lave en plade og spille nogle sange. Det var vel en lille electronica-rockplade. Vi skriver også til den tredje plade, men det går langsomt, fordi vi laver en masse andre ting.

Epistemologien og IGYOT

Hvad med "Spinning For The Cause". Hvad vil du eller I gerne fortælle med den?

- Hm. For os betyder det, at man skal holde hjulene i gang og forsøge at have det sjovt med det, man laver. Ting gentager sig hele tiden. Det kan man ikke undgå, og det kan være helt vildt godt, eller det kan være helt vildt hårdt at hænge fast i en evighedscyklus.

Øh, hvad?

- Hvis du ser vores cover eksempelvis. Det er sådan et stjerneunivers, og jeg synes, det er blevet et rigtigt godt cover. Men jeg var også lige ved at blande mig og foreslå, om ikke vi kunne putte Jorden ind i midten. Vi roterer om vores egen akse. Vi kommer ingen vegne, men alligevel sker der en masse ting.

Er det dén erkendelse, du har gjort dig, som har fået dig til at skrive den her plade?

- Haha. Jeg får ingen sådan erkendelse. Kender du ikke det, at man får én eller anden idé eller åbenbaring om morgenen, og så glemmer man det inden frokost? Nogle gange skriver jeg det ned, og så bliver det til sange.

Så simpelt kan det siges. Tak for din tid. Held og lykke med pladen.

I Got You On Tape spiller den 7. november på Musikcaféen i Århus, og den 12. november på Vega i København.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA