x

50 Cent - 28 år på bunden, 6 år på toppen

50 Cent - 28 år på bunden, 6 år på toppen

Konstrasten var ikke til at misse. Undertegnede sad til rette med en frisk appelsinjuice på et af Londons absolutte tophoteller. Udenfor gik tusindvis af demonstranter forbi med skilte med slogans såsom "Climate justice now" og "Power to the poor". De første 30 sekunder af den dyrebare tid med megastjernen gik derfor med at diskutere fattigdom med verdensstjernen, som blev kendt med sin kommercielle debut "Get Rich or Die Trying". Albummet, der indeholdt "In da Club", solgte 800.000 eksemplarer over de første fire dage. Nummer 26 på Forbes Magazines liste over velhaver-entertainere klukkede lidt over det ironiske i situationen, men var ikke specielt interesseret i en længere diskussion om emnet.

Fortæl mig om dit nye album og hvad det betyder for dig?
- De fleste vil nok være enige i, at "Before I Self Destruct" er mit hidtil kunstneriske højdepunkt. Jeg har arbejdet på dette projekt i lang tid, og det er ekstremt vigtigt for mig, at det bliver godt modtaget. I "Get Rich or Die Trying" skrev jeg om mit liv før og under berømmelse. På dette album går jeg ofte endnu længere tilbage, det er en slags "Prequel" (forløber, red.) til "Get Rich or Die Trying".  

Albummet betyder helt tydelig en masse for stjernen, og han har meget mere at sige om emnet, men der er kun 15 minutter til interviewet.

Kan du fortælle lidt om, hvilke numre der betyder mest for dig og hvorfor?
- Det er generelt ikke de store hits, som "In da Club". Det er meget mere interessant, når numrene fortæller en historie. I numre som "Moving on Up", "Baltimore Love Thing" og "Hold me Down" bliver man ledt af en åbenlys rute, men det er ikke nødvendigvis den rigtige vej. Hvis du hører en "clean version" i radioen, vil du formentlig ikke gennemskue, hvad det handler om.

Når jeg synger "Baltimore Love Thing", tror folk, det er en kærlighedssang, men det er ikke en traditionel kærlighedssang. Det er er duet mellem en kvindelig narkoman og hendes "H" (Heroin, red.)

Rapperen bryder ud i nogle linjer af "Baltimore Love Thing":

Your friends talk bad about me bitch, you sit there and listen to 'em
Over and over you hurt me, my love is unconditional
They talk to you when you up, you down they got nothin' to say
But when you call, I'll come runnin',

- På overfladen er sangen en kærlighedssang, folk hører den i radioen og tror, jeg synger om en kvinde, men det handler om stoffer. Folk, der køber den "rene" version i Walmart, fatter ofte intet af musikken.

... det er det samme med "Hold me Down" (fra "Before I self destruct", red.)

Endnu engang bryder 50 Cent ud i sin sprøde rap-sang:

 I promise to keep you close to me you give me a sense of security
Through drama now I need you to hold me down... hold me down
I need you to hold me down... hold me down... I need you to hold me (down)"
 
Igen fortæller han, hvordan sangen reelt handler om et andet forhold end det mellem en kvinde og en mand, nemlig om hans forhold til sit våben. Han fortsætter med yderligere linjer fra sangen, som afslører, at det virkeligt handler om at være "strapped".

I dine interview fra "Curtis"-tiden talte du allerede om "Before I Self-destruct". Er du allerede i gang med dit næste projekt?

- Det haster overhovedet ikke. Det er helt sikkert, at efter denne plade, som er min klart bedste nogensinde, bliver det nødt til at være storslået! Nu fokuserer jeg på at involvere folk i "Before I self-destruct"og få folks reaktioner.

Du har arbejdet sammen med nogle af branchens allerstørste, Dr. Dre, Eminem. Senest med Ne-Yo og R.Kelly. Processen og intensiteten varierer sikkert i relation til projektet, men kan du fortælle mig lidt om arbejdsprocessen?

- Op til denne plade indspillede jeg med Eminem og Dre. Jeg har kun gæsteoptrædener fra Ne-Yo og Eminem på "Before...". R.Kelly-nummeret var et ekstra-nummer, som bare gav mening, mens vi ventede på, at albummet kom ud.

Rapperen fortæller, hvordan Eminem havde sagt "Get the fuck outta here" i respons på hans udlægning af, at deres kollaboration på albummet skulle være bedre end "Patiently waiting" (fra "Get Rich or Die Trying"). 50 Cent ville producere musik, der slog alle hans forgængere, så han, Dr. Dre og Eminem tilbragte tre uger i studiet i Seattle, hvor de producerede fire numre. To af sangene kom på plade inklusiv Psycho på 50 Cents plade. (Det andet nummer er "Crack a Bottle" fra Eminems Relapse-album som også inkluderede Dr. Dre, red.)

- Jeg indspillede senere med Dre i Los Angeles, hvor vi lavede 8 numre. Endnu engang droppede vi de fleste af numrene. Tiden betyder ikke noget, jeg bliver nødt til at udvikle min musik

"Psycho" fra "Before I Self Destruct" med Eminem fungerer rigtig godt. Fortæl mig om nummeret.

- Det er cool; vi havde Slim Shady med, ikke Eminem, så det åbner en masse muligheder. Han kan sige lige, hvad han har lyst til.

Endnu engang forsøger GAFFAs udsendte at få stjernen til at tale om Eminem og deres samarbejde på albummet (og Eminems album), men det virker ikke, som om 50 Cent er specielt interesseret i at snakke om sin kollega.

Slim Shady er et alter ego. "Before I Self Destruct" cirkler om mange af de samme temaer som dit tidlige materiale. Du sidder nu på et femstjernet hotel i London, med pladeselskabsfolk og presse overalt. Hvor meget handler dine sange med gangstere, hos og Tec 9's (automatvåben, red.) om dig, og hvor meget er det et alter ego fra din fortid?

- Jeg kan fortælle dig om 6 år med besiddelser og penge og om 28 år, hvor jeg ingenting havde. På "Curtis" skrev jeg om de sidste 6 år "of having", nu har jeg fokuseret mere på de 28 år. Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige: undskyld for at jeg blander tingene sammen? Det er mit liv og mine erfaringer; det, jeg har oplevet, er det, jeg er, og det, jeg er, er det, jeg kan skrive om...
 
Den ellers meget imødekommende megastjerne virker lidt irriteret over spørgsmålet, så undertegnede bevæger sig hurtigt videre og spørger om 50 Cents andre projekter.

Mange hiphoppere har brugt film og Hollywood som inspiration. Hvad har film betydet for dig og din musik?

- Det er ekstremt spændende at arbejde med film; jeg er vant til at skulle fortælle en historie på tre minutter. Man har nærmest ingen tid til at få sit budskab til lytteren. Det handler meget om at finde en passende tone, man kan bruge til at gengive det billede, man vil have frem. Da jeg først blev involveret med film, føltes det, som om jeg havde årevis til det (at fortælle en historie, red.). Det var helt utroligt.

Igen fortæller 50 Cent entusiastisk om sine nye projekter. Hans nye filmproduktionsselskab "Cheetah Vision", som han har grundlagt sammen med sin manager Chris Lighty og filminstruktøren Randall Emmett, har allerede købt indtil flere manuskripter. 50 Cent fortæller, at han har et manuskript, han skal læse samme aften.

Jeg arbejder også på en film med titlen"The Gun". Når folk hører titlen, vil de formentlig ryste på hovedet og antage, at det er gangsterlort ("Gangsta shit", red.), men det handler om for eksempel Smith & Wesson; om hvordan våbenindustrien fungerer, hvordan våben bliver produceret og kommer til markedet, og hvordan de nogle gange lander i de forkerte hænder og skader uskyldige. Smith & Wessons salgstal er gået op med 125%, siden finanskrisen satte ind. Jeg har skrevet manuskriptet og spiller selv med i filmen sammen med Val Kilmer.

Du taler om "supply chains", når du fortæller om "The Gun". Er det forretningsmanden frem for gangsteren 50 Cent, der inspirerer det arbejde?

- Der er ingen tvivl om, at de seneste 6 år har givet mig helt nye synsvinkler på den verden. Ingen tvivl om det!

Du har været sat i forbindelse med et utal af offentlige stridigheder, inklusive rivalisering med Kanye West og Jadakiss. Er det udtryk for kalkuleret marketing eller ligger der andet og mere bag sagerne?

- Alle vil jo være nummer 1, vi konkurrerer – det er det, vi gør. Det er uundgåeligt, for hiphoppen er jo en vokal kunstform, folk snakker, og en masse lort bliver sagt. Hvis ikke man svarer igen, eskalerer det, og folk begynder at antage ting om dig. Det ender aldrig. Man bliver nødt til at lukke det ned, det kan ikke være anderledes.

50 Cent har rejst sig op, strakt sig og står halvvejs henne ved vinduet og taler. Han fortæller, at da han var på vej op, blev han nødt til at gøre det; han så ikke fiasko som en mulighed, og verbale klammerier med kendte kunstnere, såsom Ghostface Killah og Raekwon fra Wu-Tang Clan, var en hurtig og effektiv vej til målet om succes.

- Det er generelt ikke det store problem; de fleste af disse kunstnere kommer ingen vegne. Jeg sælger millioner af plader, hvad gør de?

Kan du fortælle mig om dine bogprojekter, og hvordan de betyder for din musik?

- Bøger er en overlegen form for underholdning. Jeg tror, jeg har det sådan, på grund af at jeg rejser. Andre folk flader måske ud på hotellet foran tv'et eller en X-Box. Det fungerer ikke for mig. Jeg har været involveret i flere bogprojekter; der er min selvbiografi "From Pieces to Weight"og "50 x 50". "The 50th Law" er nok den mest interessante. Den nåede til top 5 på Washington Posts bestsellerliste. I den samarbejdede jeg med Robert Greene.

Robert Greene er en amerikansk populærpsykologi-forfatter, som har skrevet "The 48 Laws of Power" som med love såsom "Lov 15: Knus din fjende totalt" er blevet en topsælger og en moderne "klassiker" i den mere macho del af hiphoppen. "The 50th Law" kan beskrives som en genfortælling af Greenes forrige bog, men med illustrative eksempler fra 50 Cents liv.   

Curtis Jacksons manager har flere minutter forinden banket på. Mødet med manden, der er blevet skudt 9 gange og overlevet, solgt millioner af plader, lavet film med megastjerner og netop udgivet sit fjerde kommercielle album har været ovenud positivt. Begrejstret og imødekommende fremfor aggressiv og skræmmende. Hans 28 år som gangster benægter sig dog ikke. Der er kun plads til at være ét sted i denne verden – på toppen.




Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA