x

Undercover: Kashmir - Trespassers

Undercover: Kashmir - Trespassers

Hvem: Kasper Eistrup og Nicolai Bejder (Bemerk)
Hvor: Gamle tappehaller på Carlsberg i Valby
Hvornår: November 2009


Da Kashmir i november annoncerede deres sjette studiealbum, blev nyheden ledsaget af en YouTube-video, hvor bandets fire medlemmer maler det tre gange tre meter store cover til lyden af førstesinglen "Mouthful Of Wasps". Det store Trespassers-cover blev senere bortauktioneret til fordel for de hjemløse på Vesterbro og gik for et hammerslag på 20.000 kroner.

Coveret er simpelt, rent ikonisk og bærer teksten Kashmir, "Trespassers" og seks pile, der peger i hver sin retning. Indercoveret er til gengæld fyldt af tegninger og fotos, blandt andet fra indspilningerne i New York, som dokumentation for arbejdet med albummet. Pilene er tidligere blevet brugt i bandets artwork, mens sideryggen har samme ternede mønster som de forgående Kashmir-udgivelser.

GAFFA: Hvorfor har I valgt at male coveret i 3x3 meter, i stedet for bare at lave det digitalt?

Kasper Eistrup: – Fordi besværet ved at føre det op i en stor udgave netop tilførte billedet de små fejl og unøjagtigheder, som gør det til andet end en fil, der er lavet i en computer og sendt til et trykkeri. De færreste vil nok bemærke de små fejl på iTunes eller et cd-cover, men tager man vinyludgaven og kigger helt tæt på, vil man kunne se, at det langtfra er helt præcist malet. Det var for os disse menneskelige småfejl, som retfærdiggjorde at lave et cover så grafisk stringent.

Hvordan opstod idéen til coveret?

– Vores grafiker Nicolai Bejder fra bureauet Bemerk og undertegnede havde først fundet et helt andet maleri, som havde tusindvis af detajler. Det forestillede en enorm skov, med en sø i forgrunden, hvori nogle nøgne mennesker badede, alt imens nogle udefrakommende trængte sig ind på dem i en robåd. Billedet var virkelig smukt, men når man nedskalerede det, som det tit sker med et cover i disse tider, blev det bare til en gang grønt miskmask. Som et eksperiment satte Nicolai Bejder i stedet vores logo op omgivet af seks pile på skærmen. Jeg foreslog farverne turkis, orange og sort, og for at det ikke skulle blive for nemt, lavede vi det store format i hånden. Dermed blev hele bandet involveret, og vi fik puttet lidt af vores egen sjæl ind i coveret.

Hvad betyder coveret?

– De seks udadrettede pile symboliserer, at dette er vores sjette studiealbum. Med coveret vil vi gerne signalere en renhed og en ro, som indkapsler en musik. Vi arbejder med store mængder information, i mange lag og endnu flere farver. Skulle vi have billedliggjort alt dette på coveret, ville det have været et helt uoverskueligt grafisk sammensurium. Derfor er coverforsiden endt som en ren og visuelt overskuelig dør, som man efter eget behov kan åbne og lukke. I coveret vil man ud over teksterne finde en lille bog fuld af mere eller mindre eksplosive oplevelser, som knytter sig albummet.

Hvordan hænger coveret sammen med musikken?

– Man skulle tro, at succeskriteriet for et godt pladecover er, at det nøjagtigt deklarerer albummets indhold. Sådan tror jeg ikke nødvendigvis, at det hænger sammen. Hvis man har lavet en god plade, behøver man ikke fortælle den samme historie på coveret som dén, musikken prøver at fortælle. Disse to ting kan sagtens operere for hvert deres niveau. Når man engang imellem falder over en plade, som man virkelig kommer til at holde af, så sker der også ofte dét, at artworket smelter sammen med musikken; forsiden af albummet bliver lig med indholdet, og hvis man virkelig elsker dén plade, så bliver omslaget blot en forlængelse af musikken, eller et ansigt om man vil. Til "Trespassers" har vi lavet et meget åbent cover, som ikke fortæller, om det er et elektronisk album, et popalbum eller et rockalbum. Med tiden håber vi, at det vokser sig sammen med "Trespassers"-sangene.

Hvilken rolle havde Nicolai Bejder, som også er krediteret?

– Nicolai Bejder fra bureauet Bemerk har samlet alt materialet og satte mine ideer i system. Det var ham, som skabte den røde tråd igennem bookletten: han opfordrede os alle sammen til at komme med vores private fotos, tegninger, noder og skriblerier og smide dem på hans skrivebord. Derfra gik han i gang med et enormt patchwork-arbejde. Ideen var, at bookletten skulle emme af materiale fra tiden under tilblivelsen af pladen. På dén måde fik han skabt sammenhæng imellem tilblivelsen og resultatet af pladen. Han var også manden, som havde hænderne i alle ender af coverets tilblivelse. Han designede sågar den bogstavfont, som teksterne inde i bookletten er sat med. Han var med os i studiet, da vi påbegyndte nogle af de første indspilninger, og han tog ned på fabrikkerne i Tjekkiet og sørgede for, at tryk, farver og papirvalg var lige det, vi havde ønsket. Uden ham var coveret ikke blevet halvt så vellykket.

Hvor stammer pilene fra? De har været en del af jeres artwork i noget tid?

– Pilene optrådte første gang på coveret til "Rocket Brothers"-singlen fra 2003. De fremstod som grafiske retningsangivelser på nogle tanker, som fyger imellem to brødre, der tydeligvis ikke tænker i samme baner. Siden hen er de blevet vores foretrukne grafiske symbol. De symboliserer retningen på vores udskejelser årene igennem, og vi håber på, at de vil følge os altid, og at vi vil kunne følge med dem.

Jeres cover er netop blevet solgt for 20.000 til fordel for Vesterbros hjemløse. Desuden indgik det i den video, som I brugte, da I præsenterede jeres nye album i november. Hvilke tanker gør I om at bruge coveret i andre sammenhænge end netop bare som pladecover?

– Vi er rigtig glade for at kunne give en hånd i en sag, som har henkogt lidt for længe i politisk fniddersuppe. Vi mener, at det er på tide at få etableret nogle rene, trygge fixerum for bydelens narkomaner. Og så sandelig også til glæde for bydelens beboere, som gerne vil være fri for sprøjter i gåterrænet. Organisationen Dugnad, som har fået pengene, gør et stort arbejde for dette og for en mere værdig behandling af stofbrugerne på Vesterbro. Hvis bortauktioneringen af "Trespassers"-coveret kan lyse på denne sag, så investerer vi det gerne. Udover det, så var det rigtig sjovt at dokumentere den fantastiske eftermiddag, vi sammen havde med at lave coveret tilbage i november.

"Trespassers" udkom 1. februar.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA