Hva’ vil I gi’ for at jeg laver en ny plade?

Hva’ vil I gi’ for at jeg laver en ny plade?

En ny tendens har set dagens lys i løbet af de seneste år i og med, at flere og flere musikere har set fordelen i at lade deres fans betale de omkostninger, der er forbundet med at indspille og udgive musik. Kunstnere som Patrick Wolf, Cornershop og Funeral For A Friend har alle benyttet sig af at lade deres fans finansiere udgivelser, hvorved de også kommer uden om pladeselskabernes indblanding i det færdige produkt og promoveringen heraf. Denne finansieringsmetode går under navnet crowdfunding, og et af de nyere skud på stammen af kunstnere, der har ladet et album afhænge af fansenes interesse, er Lamb, der den 5. maj sendte albummet 5 på gaden. 

Den engelske duo, der brød igennem i slut-90'erne med deres drum'n'bass- og triphop-påvirkede elektropop, gik egentlig hver til sit tilbage i 2004, og en af grundene til bruddet var alt for stramme rammer fra deres pladeselskab. Noget, de har valgt at komme udenom ved at lade deres fans finansiere den nye plade, der skulle forudbestilles af tilstrækkeligt mange fans, før den blev indspillet. De, der forudbestilte albummet, modtog så en særlig "Special Limited Edition" af 5, der indeholder ekstra sangmateriale og et eksklusivt artwork i hardback-bogformat. Denne udgave er kun lavet til dem, der har forudbestilt albummet. Nu er albummet på gaden, og for at finde ud af, hvordan crowdfundingsmetoden har virket, har GAFFA talt med Lou Rhodes, der udgør den ene del af bandet.

Hvorfor valgte I at finansiere pladen gennem forudbestillinger?

– Før vi gik hver til sit i 2004, havde vi udgivet fire album i samarbejde med et stort pladeselskab (Universal, red.). Det havde selvfølgelig sine fordele at have et stort selskab i ryggen, men som årene gik, var det medvirkende til at lægge et ubehageligt pres på vores kreativitet. Et pres, som vi ikke var interesserede i at opleve igen med den nye plade. At finansiere 5 gennem forudbestillinger føltes som den perfekte måde at generhverve vores kreative frihed. Desuden var det også rigtig fedt at inddrage vores fanbase i indspilningsprocessen på den måde.

 

Dækkede med nød og næppe udgifterne

Hvordan kom I på at gøre det på den måde?

Vi kan ikke tage æren for idéen, for der er mange andre kunstnere, der har gjort det før os på forskellige måder. Det føltes bare som den bedste måde at gøre det på, og vi vidste, at vi havde en solid og loyal fanbase, der har været med os selv i de fem år, vi har været væk.

Har det kunnet betale sig at gøre det på den måde? Har I haft overskud?

Det har ikke helt kunnet betale sig endnu. Det har kun lige med nød og næppe kunnet dække de udgifter, vi har haft i forbindelse med indspilningerne og fremstillingen af pladerne. Det fantastiske er dog, at vi ejer alle sangene selv, så vi behøver ikke at købe rettighederne til vores egen musik tilbage af et pladeselskab eller betale nogle royalties.

Har det haft indflydelse på musikken?

– Helt sikkert! Det, at vi ikke har haft en eller anden fyr, der kun er interesseret i, hvor mange plader vi sælger, til at prøve at blande sig i processen, har virkelig været en stor hjælp. Vi har virkelig følt os frie i arbejdet med denne her plade, og derfor har vi også været i stand til at skrive en stor mængde materiale, der kommer "direkte fra hjertet", uden på nogen måde at behøve at gå på kompromis med vores troværdighed og integritet.

Kunne du forestille dig at finansiere plader på denne måde i fremtiden?

– Ja, det håber jeg bestemt bliver en måde, vi bliver ved med at gøre det på.

 

Man skal jo have noget at leve af

Det er imidlertid ikke kun i det store udland, at kunstnere lader deres fans gribe til lommerne, når der skal indspilles nyt. Herhjemme er moi Caprice-sangeren Michael Møller aktuel med projektet A Month Of Requited Love, hvor han gennem hele maj måned hver dag har lagt en ny sang op på hjemmesiden amonthofunrequitedlove.com. I alt 31 sange, alle om ugengældt kærlighed. Hvis man har lyst, kan man donere penge til projektet, ligesom man kan remixe sangene, lave coverversioner eller musikvideoer. Nu, hvor måneden er gået, er sangene sat til salg på iTunes, og efter et par uger bliver sangene pillet ned fra hjemmesiden. Senere kommer der – hvis Michael Møller har fået samlet penge nok ind – en udgivelse på vinyl og cd.

Man kan donere penge til dig gennem hjemmesiden og selv bestemme, hvor meget man vil give. Hvorfor det?

– I første omgang var det idéen, at de skulle være gratis, fordi jeg gerne bare ville udgive disse sange, men så foreslog Christian (Møller, red.) fra mit pladeselskab Tigerspring, at man skulle kunne donere penge, så der også ville komme lidt penge ind på kontoen. Og det ville jeg da ikke have noget imod, for jeg vil jo gerne have lidt at leve af, så jeg har tid til at lave musik. Og hvis folk gerne vil betale for musikken, skal de da have muligheden. Der er også mange, der har spurgt, om musikken kommer på vinyl og cd, og det var ikke meningen i starten, men det kan donationerne så være med til at finansiere. 

Er der så nogen, der har doneret penge – og hvad har de betalt?

– Ja, der er kommet en del, blandt andet tre fra Mexico, hvor jeg åbenbart har nogle fans, der har skrevet til mig på gebrokkent engelsk. Jeg har fået meget forskellige beløb, men jeg vil helst ikke sætte tal på. Jeg må indrømme, at det er en lidt mærkelig fornemmelse for mig at modtage penge direkte fra mine fans, hvor jeg tidligere har været vant til, at der har været en mur mellem kunstner og fan i form af et pladeselskab og en manager. Jeg tror ikke, jeg er født til at være kapitalist. Jeg har næsten dårlig samvittighed ved at modtage penge fra folk, men på den anden side skal jeg selvfølgelig have noget at leve af.

 

Læs et længere interview med Michael Møller andetsteds på GAFFA.dk

 

Crowdfunding-eksempler:

John Freese byder på svampe og trommer

Den amerikanske trommeslager Josh Freese har spillet med et utal af bands fra A Perfect Circle, Nine Inch Nails og Guns N' Roses til Devo, Katy Perry og Avril Lavigne. Da han skulle have sit tredje album finansieret, listede han en lang række betalingsløsninger på sin hjemmeside, og så kunne man selv bestemme, om man ville give syv dollars for at kunne downloade albummet, 15 dollars for cd'en, 50 dollars for cd'en og en T-shirt samt et fem minutter langt telefonopkald fra Freese eller en endnu vildere pakke, der i sidste ende kunne inkludere, at man kom med på turné eller fik indspillet en ep med fem sange om én selv. Der var blandt andet tre muligheder til henholdsvis $10.000, $20.000 og $75.000, der kun ville blive solgt til en person. Den dyreste inkluderede et trommesæt, svampe og en tur rundt i Hollywood i Tool-trommeslageren Danny Careys Lamborgini.

 

Gang Of Four gi'r et glas blod

I forbindelse med udgivelsen af deres album Content havde de gamle postpunkere i Gang Of Four opsat en webside, hvor man kunne købe albummet, og for lidt ekstra penge kunne man få alt fra T-shirts og autografer til bandmedlemmernes blod og en helikoptertur til Glastonbury oveni. To glas med blod var en del af pakken Ultimate Content Can, der kunne erhverves for 45 pund. Her fik man desuden det kommende album, to bøger samt et stykke kunst på keramikklinker, der afbilleder 40 års verdenshistorie.

 

Jill Sobule inviterer til duet

Den amerikanske sangerinde og sangskriver Jill Sobule satte i 2008 gang i en indsamling for at finansiere sit næste album. I januar 2008 postede hun et budskab på hjemmesiden jillsnextrecord.com. Her kunne man læse følgende besked: "Hej, jeg er Elaine. Jills mor. Som I ved, er min datter et ægte talent." Derpå lancerede Jill nogle forskellige priskategorier, hvorigennem man kunne støtte udgivelsen af albummet. For 100 dollar kunne man få en T-shirt med påskriften "Jill Sobule Junior Executive Producer." For 5000 dollar kunne man få en privat hjemmekoncert med Jill Sobule, og for 10.000 dollar kunne man få lov at synge duet med Jill Sobule på albummet.

 

Pledgemusic:

En af måderne, man kan få sine fans til at sponsorere sin udgivelse – og i øvrigt give penge til velgørende formål – er websitet Pledgemusic. Sitet har til formål at formidle kontakten mellem fans og kunstnere og gøre lytterne til en aktiv og betalende del af kunstnernes indspilningsprocesser med unikke oplevelser, produkter eller donationer til velgørenhed til gengæld. Noget, blandt andre Tina Dickow, Fun Lovin' Criminals og The Americans har benyttet sig af.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA