x

Jahi – Besjælet hiphop

Jahi – Besjælet hiphop

Billede: Jesper Skoubølling

Efter de tre velestimerede Nobody Beats The Beats-opsamlinger har Typhoon sendt sit pladeselskab ind i en ny fase. I begyndelsen af februar udsendte selskabet sit første egentlige artistalbum, "Soulhop – The Breakthru", fra amerikanske Jahi. Rapperen fra Cleveland stødte tilfældigt ind i Typhoon på gaden i København for halvandet år siden, da han var på turne med gruppen Blackalicious, og det møde resulterede i et pladeprojekt.

– Vi gik en tur rundt i byen sammen, kiggede på graffiti og fik en rigtig god snak om tidens hiphop-kultur. Næste dag indspillede vi tre numre på to timer, og det fortæller vel alt om den forståelse, vi havde, fortæller Jahi, som allerede havde udgivet fire album i undergrunden hjemme i USA og var begyndt at arbejde på et femte. Han havde 11 numre klar, men mødet med Typhoon og hans netværk af producere vendte op og ned på det hele.

– Deres beats var simpelthen bedre end mine egne. Og på et tidspunkt under en af vores sessions dukkede ordet soulhop op, og det gik op for mig, at det var dét koncept, jeg havde ledt efter. Så jeg startede mere eller mindre forfra, forklarer han og tilføjer:

– Soul har altid haft en måde at fremmane en følelse i musikken på. Selvom der ikke er så mange ord, kan man stadig mærke den overordnede følelse. Det ville jeg gerne skabe ud fra et hiphop-perspektiv ved at kombinere den følelse med rimene fra hiphoppen.
Resultatet er et album, hvor Jahi placerer sig langt fra bling bling-hiphoppens manerer. "Soulhop – The Breakthru" befinder sig derimod i et mere humanistisk univers, hvor samfundskritik og familieværdier får plads. Den eftertænksomme stemning understreges af tilbagelænede grooves og organisk klingende produktioner signeret folk som Nick Nack (som siden har skiftet navn til Beatman & Rockin’), Topper og Fred Nukes. Men hvordan var det at komme fra en hiphop-supermagt som USA til Danmark, hvor alt foregår i langt mindre målestok?

– Jeg ser ikke USA som en musikalsk supermagt længere. USA er en drivkraft, fordi hiphop startede dér, men i dag sker der mindst lige så meget i resten af verden. Jeg blev vild med hiphop i sin tid, fordi det havde et budskab og en følelse af fællesskab, og det ser man faktisk tydeligere uden for USA nu. Hvis jeg var blevet hjemme, havde jeg givetvis også lavet et nyt album, men det har helt sikkert fået en anden tone og tekstur af, at det er lavet her.

Nobody Beats The Beats' hjemmeside


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA