DMA-debat II: Franz Beckerlee møder både opbakning og modstand

DMA-debat II: Franz Beckerlee møder både opbakning og modstand

I går kunne man på GAFFA.dk læse et kritisk indlæg fra Gasolin'-guitaristen Franz Beckerlee om det netop afholdte DMA. Beckerlee efterlyste et oprør, og beskyldte pladebranchen for at udnytte deres kunstnere.

I indlægget, der kan læses i sin helhed ved at følge linket forneden, skriver Beckerlee bl.a.:

"Danish Music Award (IFPI) er pladebranchen, der fejrer sig selv! - Og i den anledning har man inviteret sine kunstnere med til fest og prisuddeling, så de mest populære artister kan blive bekræftet i deres bestræbelser og succes. Hestene skal ha’ sukker!

I bliver jo kørt rundt i manegen som får, mens pladebranchen sidder og klapper på tilskuerpladserne, tildeler jer nogle priser og går smilende ned i banken med pengene. Penge som er tjent på jeres musik, og hvor I så får en femmer, et klap på skulderen og en pris. For så bli’r I jo så glade!"

I dag har GAFFA modtaget flere reaktioner på kritikken. Kollega Ole Wennike, bassist i The Sandmen, giver i en mail til redaktionen sin fulde støtte til Beckerlee:

"Selv så jeg ganske lidt af DMA showet på TV. Jeg så dog også Nephews helt enorme glædesudbrud og sejrsrus, og tænkte samtidigt, hvor uværdig jeg selv ville være til at vinde en sådan pris, hvis den virkelig er så vigtig i de unge kunstneres bevidsthed.

Rigtigt Franz, det er pladebranchens hæder af sig selv, og lige meget hvordan man vender og drejer sagen, så vil de rigtige rockchicks og gadedrenge, som du efterlyser (og som vi har masser af her i landet), aldrig have en chance for at komme op på podiet, da deres pladeselskaber ikke rigtig har nogen gennemslagskraft."

Ulrik Ørum-Petersen (billedet), der er uddannet i Music Management, og i dag er manager for Veto samt medejer af pladeselskabet Tabu, er til gengæld lodret uenig med Beckerlee, og skriver i sin mail:

"Hans (Beckerlee red.) synspunkter bærer præg af at han har udgivet plader i en svunden tid.

Kunstnerne ved årets DMA havde netop noget at fejre. Den kraftige stigning i nomineringer til de uafhængige selskaber er nemlig også ensbetydende med, at kunstnerne har fået større økonomisk og kunstnerisk frihed.

Aftaleformerne har ændret sig markant over de seneste år, og mange kunstnere er i dag enten selv medejere af deres master eller har såkaldte split-risk-deals, hvor overskuddet deles mellem pladeselskab og kunstner.

At Franz er blevet røvrendt at sit pladeselskab for 20 år siden, er ikke ensbetydende med at nutidens, noget mere oplyste artister, også bliver det."

Ser man på statistikken har Ulrik Ørum en pointe. Ud af 74 nominerede bands til årets DMA var de 46 tilknyttet uafhængige danske pladeselskaber, og blandt de 14 danske vinderne var der faktisk kun en enkelt kunstner fra et af de fire multinationale pladeselskaber (Sony BMG, EMI, Warner og Universal), nemlig Peter Sommer fra Sony BMG, der vandt for "Årets Danske Pop Udgivelse".

Franz Beckerlees mail i sin helhed


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA