Hvorfor giver Satriani en koncert i Norge og fire i Danmark på kun fem dage? Ligger hans fremtid indenfor billedkunsten? Og bliver jorden besøgt af intelligent liv fra det ydre rum?
49 koncerter på 65 dage, heraf fire i Danmark. Det burde tage pusten fra selv de mest garvede musikere, men guitarlegenden Joe Satriani har ”the big foot on the gas”, som hans hobbyband Chickenfoot synger. Satriani er født 15. juli 1956 og fylder således 67 til sommer. Han ligner fuldstændigt sig selv på Zoom-forbindelsen fra Californien og giver udtryk for en utålmodighed efter at komme ud at spille. Planen var at besøge Europa allerede i 2022 som led i hans The Earth Tour, men covid-19 udsatte turnéen til i år.
”Denne Europa-turné er anderledes, fordi vi kommer vidt omkring. Normalt handler det om at spille så store gigs som muligt i de store byer, men jeg har forsøgt at imødekomme både vores fans, bandets økonomi og vores spilleglæde. Min gamle ven og manager i Frankrig lærte mig for mange år siden, at fans er de samme uanset, om de bor i Paris eller i en lille by i udkanten af Frankrig. Og set over en lang karriere er der en forpligtelse til at tilgodese fansene i de små steder. Men det er et kompromis. Jeg er også bandleader og ansvarlig for, at økonomien hænger sammen. Alt i alt har vi fundet en model, som virker. Det kræver så til gengæld, at vi spiller næsten hver eneste aften i to måneder.”
Covid-19 smadrede Satrianis planer. Normalt ville han være taget på tour efter albummet Shapeshifting fra 2020, men måtte blive hjemme og udnyttede tiden til at indspille et nyt album Elephants of Mars, som udkom sidste år. De to album er meget forskellige. Hvor det første er classic rock, er det seneste måske det mest alsidige, som Satriani har udgivet og dermed også svært at rubricere.
”Elephants of Mars er klart det mest interessante album. Shapeshifting er i høj grad en tilbagevenden til 1980’erne og meget guitaragtig. Elephants er mere musik end guitar og derfor mere interessant. Nu har jeg været i branchen i så mange år, at jeg kender publikums forventninger, ligesom de kender mine, ha ha… Det betyder, at sætlisten bliver et godt mix mellem, hvad publikum vil høre og, hvad jeg synes, de skal høre. Men helt overordnet bliver det både gamle hits og nye numre.”
Satriani har altid haft godt i sit live-publikum. Hvis man ser på hans mest afspillede numre på YouTube, er det stort set alle sammen livenumre, hvilket er ironisk, da han har modtaget 15 Grammy-nomineringer (i øvrigt uden at vinde en), hvoraf de 14 er for studieindspilninger. Selv mener han, at publikum får det bedste frem i ham i øjeblikket og nærmest sætter ham i en anden transcendental tilstand.
”Det er spændende at indspille i studiet. Man kan tage det samme stykke om og om igen, indtil det ligner det, man har i hovedet. Sagen er bare, at det stykke, man har i hovedet, er skabt i isolation. Når jeg står foran publikum, går jeg amok. Jeg flipper simpelthen ud. Det er kun mine dygtige bandmedlemmers fortjeneste, at koncerten ikke ender i ét langt, underligt stykke, ha ha… Det er derfor, det er fedt at spille. Og det er derfor, det er fedt at gå til en koncert. Det færdige resultat er noget, man skaber sammen. Hvis jeg spiller et af de gamle hits som for eksempel ”Summer Song”, så kan det lyde fuldstændigt forskelligt to aftener efter hinanden. Nummeret er det samme, men synergien mellem os på scenen og publikum, kan være helt forskellig. Jeg er sådan en type musiker, der har brug for publikums energi.”
Skelner ikke mellem guitaren og lærredet
En anden ting, som giver Satriani energi, er billedkunsten. Hvad der begyndte som nogle sjove stregtegninger på hans guitarer for år tilbage, har udviklet sig til en sideløbende karriere med musikken. Satriani har indgået en aftale med det velrenommerede galleri Wentworth Gallery, som både udstiller og sælger hans kunstværker. Spørgsmålet er, om billedkunsten er en form for seniorjob, som kommer til at fylde mere og mere.
”Jeg er en kreativ person. På en måde skelner jeg ikke imellem, om jeg arbejder med en guitar eller et lærred. Jeg vil dog mene, jeg stadig er bedst med guitaren, ha ha… Jeg har altid haft et behov for at udtrykke mig. Både ting, som er usynlige. og ting, som kan ses. Og gerne noget fantasifuldt og anderledes. Jeg begyndte at tegne for sjov, og senere udsmykkede jeg nogle af mine guitarer. Det gav mig noget andet og mere end musikken. Det udviklede sig, og i dag kombinerer jeg udstillinger med musikken. Det er SÅ cool at binde de to verdener sammen. Derfor er jeg enormt taknemmelig for, at mine malerier nu også når ud til et publikum. Også et publikum, der måske ikke kender mig som musiker.
Et gennemgående tema i Satrianis malerier er mærkelige, spacy væsener, der ligner noget fra en anden verden. Netop det udenjordiske har fulgt Satriani siden begyndelsen af karrieren, hvor blandt andet albumtitler som Not of This Earth, Surfing with the Alien, Crystal Planet og senest Elephants of Mars understreger hans alien-image. Hvor UFO’er for år tilbage var forbundet med sølvpapirhatte, er fænomenet i dag bekræftet af Pentagon og en daglig del af nyhedsstrømmen i de amerikanske medier. Men er der reelt tale om ET’s i rumskibe, eller er det ukendt jordisk teknologi, der flyver gennem luften? Emnet optager Satriani:
”Hvis vi endelig en dag kom i kontakt med intelligent liv fra andre planeter, solsystemer, galakser whatever… Jeg tror simpelthen ikke på, at vores lillebitte menneskehjerne med dens tilhørende lillebitte perception ville være i stand til at opdage og fortolke det. De ting, som vi oplever flyve rundt i atmosfæren og drive gæk med militæret, er helt sikkert menneskeskabte. Tænk på, hvor mange år, de testede stealth-teknologien. Udviklingen er ikke bare årevis, men årtier længere fremme end, hvad offentligheden ved. Forestil dig, at du havde en hund eller en kat siddende på dit skød, mens du laver dette interview. Ville dit kæledyr forstå, hvad vi taler om? Ville de forstå, at vi taler via en computer? Ville de forstå, at vi er forbundet via internettet? NEJ! Deres hjerner er simpelthen for små. Hvis væsener fra andre civilisationer er i stand til at besøge vores planet, så er de så langt mere udviklede end os, at vi slet, slet ikke er på bølgelængde. Dermed ikke sagt, at der ikke findes liv i universet. Men de videoer, du kan se på nettet eller på CNN… Det er menneskabt teknologi.
Joe Satriani kan opleves i Skandinavien:
- april Oslo, Sentrum Scene
- april København, Viften
- april København, Amager Bio
- april Odense, Posten
- april Aarhus, Train
Alle steder er der mulighed for tilkøb af ”Meet Joe”, som er en ”meet and greet” med mulighed for at stille spørgsmål, få taget foto samt autografer.
LÆS OGSÅ: COPENHELL 2023: Helvedesbraget på Refshaleøen afslører fem nye navne