Andy Etc. udgiver i dag sin anden single, men personen bag soloprojektet har været på en musikalsk rejse, som har skabt kæmpehits på den anden side af kloden
Som en musikalsk trykbølge har den koreanske popmusik, også kendt som K-pop, brudt igennem den østasiatiske lydmur og ind i vestlige øregange. Selv ikke den mest skærpede kulturelle grænsekontrol har kunne holde det koreanske musikfænomen tilbage, og man kan derfor ofte spotte vestlige og sågar skandinaviske navne på sangskriverlisten bag nogle af de største asiatiske hits.
Én af dem er den danske sangskriver Andreas Ringblom, som i dag udgiver sin anden single under det nyopstartede soloprojekt Andy Etc. For syv år siden fik han øjnene op for det dengang forholdsvist ukendte musikmarked på den anden side af Jorden. Et marked, som senere skulle bane vejen mod en bæredygtig karriere og en bedre indkomst som sangskriver:
- Jeg kendte en, som tilfældigvis skrev musik til Asien, og som havde gjort det i mange år, før der egentlig var et internationalt marked for det. Så det var et meget nyt område, hvor man også kunne tjene penge andre steder end bare herhjemme, hvor det i forvejen er svært at tjene nok til at kunne leve som sangskriver, fortæller Andreas Ringblom i et interview til GAFFA.
De økonomiske fordele på det asiatiske musikmarked skyldes særligt, de meget engagerede fanmiljøer. Ifølge tal fra Korea Foundation for International Cultural Exchange har effekten af den sydkoreanske kulturbølge med K-pop skabt en positiv krusningseffekt. K-pop har bidraget med hele 12,3 milliarder dollars i 2019, og turisme-industrien regner med at vokse 3,3 % årligt, som følge af K-pops internationale udbredelse. Andreas Ringblom har arbejdet seks år i Sydkorea og fortæller, at deres musikmarked blandt andet adskiller sig fra det vestlige, fordi mange fans stadig glædeligt køber CD'er for at støtte deres yndlingsgrupper - også selvom de ikke ejer en CD-afspiller:
- I Sydkorea, og Asien i det hele taget, køber man stadig CD'er for at støtte artisterne. Også selvom fansene ofte er unge, og måske ikke engang har en CD-afspiller. Engang så jeg faktisk en reklame for en CD-afspiller i mit feed. Her man reklamerede med, at man skulle købe CD-afspilleren, for så kunne man jo høre BTS' nye CD, fortæller Andreas Ringblom grinene.
Den danske sangskriver begyndte at udforske det asiatiske musikmarked, og fortæller, at han så uendelig mange K-pop-musikvideoer for at holde øje med, hvilke bevægelser der rørte sig på den anden side af Jorden.
- På det tidspunkt var der meget RnB-inspireret musik derover, og det syntes jeg, var vildt spændende. Og så tænkte jeg, "det der, det kan jeg lave". Så det besluttede jeg mig for at gøre, og kontaktede et musikforlag, som arbejdede meget med Sydkorea. Dem endte jeg med at få en kontrakt med, og pitchede sindssygt mange sange til sydkoreanske, kinesiske og japanske pladeselskaber, som vi også rejste over for at besøge omkring to gange om året, siger Andreas Ringblom.
Det tog dog et par år, før der for alvor skete et gennembrud, og Andreas Ringblom fortæller, at det særligt var flyveturene, som skabte de gode forbindelser og langsomt lukkede ham indenfor på det asiatiske marked. Ifølge ham er vestlige sangskrivere blevet særligt attraktive for de asiatiske pladeselskaber, som gerne vil læne sig op ad vestlige æstetikker og musiktraditioner. Alligevel er der meget forskellige forventninger til virket, som K-pop-artist sammenlignet med eksempelvis en dansk artist, hvor de spirende sydkoreanske stjerner ofte lader sig indskrive på krævene K-pop-akademier, hvor de bliver trænet i at kunne synge, danse og posere i verdensklasse.
- At blive K-pop-artist er en uddannelse, pretty much. Man bliver trænet til opgaven. Det kan minde lidt om en 16-årig dansk fodboldspiller, som får mulighed for at træne i Brøndby. K-pop-grupperne tager det meget seriøst, og de er nok nogle af de bedste dansegrupper i verden. Men når de udkommer med noget, så har de også øvet sig på lige præcis den dans i måske seks år, fortæller Andreas Ringblom.
Sangskriver med et ben i to verdenshjørner
Det er en anderledes oplevelse at være sangskriver for asiatiske artister end vestlige fortæller Andreas Ringblom. Ofte ved han ikke, hvordan sangen ender med at tage form på udgivelsesdagen, da både tekst og udtryk kan blive ændret undervejs. Den danske sangskriver fortæller, at det kræver, at man vænner sig til tanken om, at man ikke er herre over egen sang i sidste ende.
- I Asien er det sjældent, at grupperne er en del af selve sangskrivningen. Man sender typisk bare en sang til en eller anden stor artist, og hvis de synes, det er fedt, så indspiller de den. Man hører ikke sangen, før den udkommer, så man kan ikke give feedback på mixet, tonerne eller teksten. Den udkommer bare, men det er en del af gamet, og det er noget man vænner sig til. Det kan godt være lidt overraskende, men man lærer at elske genren for, hvad den er, fortæller Andreas Ringblom, som blandt andet står bag kæmpehittet "Lover" af den kinesiske artist KUN, der har ligget nummer et på hitlisterne i landet, og som i dag har mere end tre millarder streams. Her var det eksempelvis ikke Andreas Ringbloms idé, at titlen skulle være "Lover", og han fortæller, at sangens budskab også ændrede sig en del.
Andreas Ringblom har skrevet sange til flere forskellige asiatiske lande, og fortæller, at selvom musikken kan lyde ens i vestlige øregange, så er der naturligvis forskelle mellem landende. Dog har den Sydkoreanske k-pop-bølge en meget stor indflydelse på de andre landes musikbrancher:
- Selvom Kina, Japan og Sydkorea selvfølgelig er tre meget forskellige lande, så er Kina og Japan meget inspireret af K-poppen fra Sydkorea. Kina har lidt flere soloartister end grupper, og det er lidt en anden måde at skrive sange på. I sange til grupper skal der altid være rap med, og de koreanske rappere er ekstremt dygtige, uddyber Andreas Ringblom.
Andreas Ringblom debuterede i år med sit soloprojekt Andy Etc., og fortæller i interviewet, at projektet blandt andet giver ham mulighed for at tage sangskrivningsprocessen tilbage i egne hænder, og dermed også have en indflydelse på slutresultatet:
- Hvis jeg bare sætter mig ned, og spiller, og synger, så er det sjældent K-pop, der kommer ud. Og nu har jeg brug for at dyrke noget andet, som bare er helt naturlig, autentisk sangskrivning, fortæller Andreas Ringblom.
K-pop-sangskrivningen ikke sat helt på pause, men fokusset bliver fremover rettet mod soloprojektet Andy Etc., afslutter han.
Andreas Ringblom udkommer i dag med singlen "C'est La Vie" under kunstnavnet Andy Etc., som handler om at skabe sin egen succes og retning i livet. Et emne, som minder om sangskriverens egen rejse i den asiatiske musikbranche. Lyt til singlen lige her.
LÆS OGSÅ: Det britiske kongehus udnævner K-pop-gruppe som æresmedlemmer