x

Når grænseløs musik er svaret på terror

Når grænseløs musik er svaret på terror

Nattens forfærdelige massakrer ramte især en stor koncert med det californiske orkester Eagles Of Death Metal. Her gik galninge ind og stoppede en fest og en livsstil, som de tydeligvis ikke forstod. Men vi må ikke lade os kue. Musikken bør spille videre med uformindsket kraft.

Jeg befinder mig i Rabat. Hovedstaden i Marokko afholder for andet år i træk messen Visa For Music, der både er et møde mellem musikere, arrangører og branchefolk fra hele verden, og samtidig består af såkaldte showcases, hvor bands udvalgt af en jury, viser hvad de kan. Og de kan en masse. Til en firedages begivenhed, som tydeligvis har WOMEX som forbillede, men altså befinder sig i Afrika.

I går aftes var vi i gang med et formidabelt program, da nyhederne fra Paris begyndte at strømme ind. Der var mange fra Frankrig i den store koncertsal, hvor kunstnere som Oum fra Marokko, Addis Acoustic Project fra Etiopien, Imed Baladi fra Tunesien, Maya Kamaty fra Reunion og Alsarah & The Nubatones fra Sudan/New York hver for sig fornemt viste os, at inspireret musik ingen grænser har. Samt at musikken fra den såkaldte tredje verden er i en rivende udvikling.

Hvad der desuden er i en rivende udvikling er det marokkanske publikum og deres sans for at feste til mange festivaler. Reaktionen på de horrible begivenheder i Paris var da også at klappe og danse, mens man med det ene øje skelede til de mange smartphones, ligesom man ventede på nyt på Facebook fra alle de venner, der var i Paris og muligvis var i byen og fejre livet og musikken ligesom os. Gudskelov har undertegnede fået mange tilkendegivelser i løbet af morgenen fra venner og kollegaer i Paris, at de er okay.

Men begivenhederne viser os også mere end nogensinde, at vi skal kæmpe videre. Tage til festivaler og ikke lade os stoppe i vores fejring af livet og musikken. Samt åbne op for, at musikken er en grænseløs ting, hvor vi ikke skal lade os kue.

Selv drager jeg videre. I Mali afholdes i januar festivalen Spot On Mali Music, som er blevet til i et samarbejde mellem Det Jyske Musikkonservatorium og CAMM, konservatoriet i Bamako. På festivalen viser de nye talenter fra Mali, at også de tror på musik uden grænser. I et land, hvor der netop er så afgørende en kulturkamp mellem dem, der tror på, at al musik er forbudt og skal stoppes. Og alle os andre, som vil musikken uden grænser.

Derfor er jeg på Visa For Music og derfor arrangerer vi Spot On Mali Music i januar. Må musikken aldrig dø og den sidste tone aldrig blive spillet.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA