GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste
Et nyt studie viser, at kvinder udgør halvdelen af begyndende og aspirerende guitarister – i hvert fald i USA og Storbritannien.
Ifølge en undersøgelse udarbejdet af det ikoniske guitarbrand Fender, er 50 procent af begynderguitarister i USA og Storbritannien kvinder. At dette overhovedet er en nyhed kan måske vække forundring hos nogle, men faktum er, at der længe har været en kønsmæssig skævvridning i forhold til antallet af udøvende musikalske artister. Det er i hvert fald det argument, vi møder, når vi eksempelvis beder festivaler om at redegøre for kønsfordelingen af bookede navne, og kvinderne er i markant undertal.
Med undersøgelsen bliver den gængse opfattelse, at drenge og mænd er mere tilbøjelige til at vælge musikken sat på prøve.
LÆS OGSÅ: Sammenligner vi DKs tre mest hypede rockgrupper, blot fordi de er kvinder?
Ifølge Rolling Stone har Fender løbende overvåget et repræsentativt udsnit af deres kunder både i USA og Storbritannien. Og her var 50% af kunderne konsistent kvinder. Undersøgelsen bygger videre på en britisk undersøgelse, der blev udarbejdet for tre år siden, og som havde stort set samme resultat.
Under et interview med Rolling Stone siger Fenders administrerende direktør Andy Mooney:
"At 50 procent af folk, der erhverver sig en guitar for første gang er kvinder, var en overraskelse for vores hold i Storbritannien, men det er identisk med, hvad der sker i USA. Der har har også været en tro på, at der har været tale om den såkaldte "Taylor Swift-effekt", og at hun har spillet ind i forhold til tallene og gjort dem kortsigtede og afvigende. Det er dog ikke tilfældet. Taylor er kommet videre og spiller mindre guitar på scenen, end hun tidligere har gjort. Men unge kvinder står stadig bag 50 procent af købene af nye guitarer."
LÆS OGSÅ: Copenhell 2019: De første navne er klar
Resultaterne har fået guitarproducenten til at ændre forretningsstrategi omkring det massive kvindelige publikum ved blandt andet at bruge kvindelige guitarister til at markedsføre produkter. Eksempelvis da Fender i 2016 genlancerede den klassiske Offset-serie til "millenials" blev kampagnen anført af bands som Warpaint og Bully.
"Som et brand er vi dedikerede til at skabe værktøjer - både fysiske og digitale - som denne generation af skabere har brug for til at udtrykke sig, både nu og i fremtiden", udtaler Fenders administrerende direktør, Andy Mooney.
Tidligere i år, da HAIM modtog prisen for Bedste Internationale Band, sagde Este Haim:
"Til vores fans og alle her. Og alle der identificerer sig med kvindekønnet. Når du går ind i en guitarbutik, ind til en lydprøve eller en studiesession, så lad ingen af de tilstedeværende skræmme dig, og give dig en følelse af, at du ikke hører til der, for det gør du."
LÆS OGSÅ: Ét år med #MeToo: Hvad er der sket i musikbranchen?
Foruden den lige kønsfordeling fandt Fenders studie samtidig ud af brugernes motiver for at begynde at spille guitar. Blandt de adspurgte griber 72% spaden for at forbedre sig selv eller lære en "life skill". 61% spiller ikke for at blive et stort navn, men blot for at kunne spille sange selv eller med venner og familie. Og 42% af de adspurgte sagde, at de ser guitaren som en del af deres identitet.