GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste
Notér udtrykkene "virtual reality" og "augmentet reality" - de kan få store konsekvenser for, hvordan live-musik opleves i fremtiden.
Forestil dig kun at betale 10-15% af prisen på en koncertbillet, og så endda få lov at stå helt oppe ved din yndlingskunstner med den bedste udsigt til koncerten. Eller måske endda på scenen! Forestil dig også, at du under en koncert har mulighed for justere lydniveauet på bas, trommer, guitar og vokal – alt sammen i realtid.
LÆS OGSÅ: UNDERSØGELSE: Live-musik er den ultimative flugt fra digital overload
Dettte kan muligvis blive en realitet, ifølge en artikel fra NME. De skriver blandt andet, at virksomheden Melody VR, som arbejder med virtual reality, allerede er godt i gang med planer om at udvide teknologien, så den kan man implementeres i en live-koncert. På den måde kan publikum streame live-koncerter gennem et VR-headset, der bringer folk direkte ind på O2 Arena, Alexandra Palace eller andre store venues.
"Teknologien kan få folk til at føle det som om, at de faktisk er til stede under en koncert, som de måske aldrig ville fysisk tage til. Hvis du ikke kan være der, er dette det næstbedste. Måden teknologien fungerer på er, at vi giver publikum muligheden for at vælge mellem forskellige lokationer. De kan være på scenen, ved siden af scenen, midt blandt publikum eller på balkonen", udtaler stifteren Anthony Matchett.
Artiklen fortsætter under videoen.
Vis dette opslag på Instagram
LÆS OGSÅ: Robotterne kommer: Kunstig intelligens erstatter sangskrivning
Med introduktionen af VR-teknologier som Oculus Rift/Go, PSVR, HTC headset og Google Cardboard tager teknologien kvantespring, som snart kan bevæge sig langt ud over de forskellige 360-graders videoer, som eksempelvis Muse og U2 har eksperimenteret med.
Argumenterne for at implementere VR-teknologien går blandt andet på, at billetterne rives væk lynhurtigt og sælges til overpris. Som Anthony Matchett uddyber, er mulighederne mange, og deres VR-planer er ikke forbeholdt live-koncerter:
"Vi laver alt muligt forskelligt indhold, ikke bare koncerter, men en del originalt og interaktivt indhold. Det kunne eksempelvis være et VR "meet and greet" med en kunstner, det kunne være en rejse gennem et album i en virkelig eller imaginær lokation".
LÆS OGSÅ: BIG DATA: Et nyttigt redskab for ambitiøse artister
Foruden virtual reality vinder augmentet reality - også kaldet AR - samtidig frem med konsekvenser for live-musikken. Eksempelvis har Elton John indgået et samarbejde med app'en PEEX, hvor man som fan kan høre en såkaldt "augmentet reality audio concert". Gennem et device med tilhørende hovedtelefoner kan man som publikum justere lydniveauet for vokal, bas, trommer og guitar og få en unik koncertoplevelse.
"Vores revolutionære nye teknologi er et device, der giver dig den højest mulige lydkvalitet fra alle steder i koncerten, så det lyder, som om du er plugget direkte ind. Du kan også mikse live-musikken i real-tid, så hvis du vil skrue guitaren op eller bassen ned, kan du gøre det," fortæller PEEX's administrerende direktør David Johnson.