Nyhed

UNDERSØGELSE: Live-musik er den ultimative flugt fra digital overload

GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste

Globalt studie viser, hvorfor livemusik er en af de mest magtfulde menneskelige oplevelser og den ultimative flugt fra den digitale overload.

Research-bureauet Culture Co-op har i samarbejde med koncertudbyderen Live Nation udgivet resultaterne af undersøgelsen The Power of Live. Undersøgelsen er baseret på 22.500 live-fans fra 11 lande i alderen 13 til 65 år. Konklusionen på undersøgelsen er, at live musik er mere nødvendigt nu, end det nogensinde har været før og skaber den ultimative menneskelige forbindelse.

Selvom teknologi har gjort det lettere for os alle at komme i kontakt med mennesker, så er det sværere at være i kontakt med mennesker. 73% af deltagerne svarede, at det nu – mere end nogensinde før – er vigtigt for dem at opleve det virkelige liv frem for det digitale liv. 


LÆS OGSÅ: GAFFA anbefaler: Weekendens 10 mest spændende koncerter

Undersøgelsen viser, at 2/3 deltagere fra generation X, Y og Z (13 til 49 år) mindst går til en koncert eller festival hvert år – størstedelen deltager i flere. Ifølge Live Nation kan de også mærke en større efterspørgsel i deres tal. Deres antal af koncert- og festivalgængere er steget med 21% fra 2016 til 2017, hvor tallet har ramt 86 millioner. 

Livemusik har også en positiv indflydelse på folks evne til knytte sig til andre mennesker. Omkring 70 procent af deltagerne viste væsentlig synkronisering af kropsbevægelser, der fremkalder stoffet oxytocin. Et hormon, der gør det lettere at bonde med andre. Ydermere steg deltagernes humør markant efter en koncert, hvis man sammenligner med humøret inden. 


LÆS OGSÅ: Muse annoncerer verdensturné

Da deltagerne blev spurgt om at reflektere over en nylig musikalsk oplevelse og sætte tal på deres emotionelle intensitet, rapporterede 78 procent, at de havde en høj emotionel intensitet efterfølgende. Høj hvis man sammenligner med følelsen, når de streamer musik, spiller computer – og deltagerne svarede yderligere, at de var 10 procent mere tilbøjelige til at værdsætte livemusik højere end sex.

ANNONCE