Nyhed

Dansk pop topper YouTube i 2018

GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste

YouTube har frigivet den danske liste over de 15 mest sete musikvideoer på tjenesten i 2018

Musik er blevet ekstremt populært på YouTube, blandt andet fordi platformen er den største videoplatform i verden, hvor man altså har mulighed for at se musikvideoer. I dag frigives den danske liste over de 15 mest populære musikvideoer i løbet af 2018, og her finder vi en række danske og udenlandske megahits.

Helt i toppen ligger danske Bro, der med sit sommerhit "Sydpå" har fået 6,6 millioner visninger, hvoraf 4 millioner er fra danske YouTube-brugere. Det er næsten dobbelt så mange visninger som andenpladsen, Maroon 5s "Girls Like You ft. Cardi B". Bro har desuden sunget sig ind på en 10. plads med nummeret "Glad".


LÆS OGSÅ: Manden bag storhittet "Hvor er du, Bro?": - Jeg bliver genkendt på gaden hele tiden

Den øvrige top 15-liste består af store udenlandske kunstnere som Drake, Calvin Harris og Bruno Mars, der på trods af YouTube-visninger i flere hundrede-millioner højest har et par millioner danske YouTube-visninger. Dog med undtagelse af danske Kesi, der har fundet vej til en 7. plads med nummeret "Kom Over".

De 15 mest sete musikvideoer på YouTube i Danmark er som følger:


  1. Bro - Sydpå
  2. Maroon 5 - Girls Like You ft. Cardi B
  3. XXXTENTACION - SAD!
  4. Drake - God's Plan
  5. Marshmello & Anne-Marie - FRIENDS
  6. Ariana Grande - no tears left to cry
  7. Kesi - Kom Over
  8. Calvin Harris, Dua Lipa - One Kiss
  9. Clean Bandit - Solo feat. Demi Lovato
  10. Bro - Glad
  11. Dua Lipa - IDGAF
  12. Lil Dicky - Freaky Friday feat. Chris Brown
  13. Bruno Mars - Finesse (Remix) [Feat. Cardi B]
  14. NAVID - Rum Bum Bum
  15. Rudimental - These Days feat. Jess Glynne, Macklemore & Dan Caplen

YouTube er blevet et populært musikmedie på trods af stor kritik af platformen i løbet af 2018. Musikere og folk fra musikbranchen råbte tidligere på året op og ønskede fair betaling for deres musik på YouTube, som i en årrække har kunnet snige sig næsten helt uden om kunstnerbetaling. Et EU-direktiv fra september betød imidlertid, at YouTube nu opererer ud fra samme betalings-vilkår som andre streamingtjenester som Spotify eller Apple Music.   

LÆS OGSÅ: YouTube lancerer ny musiktjeneste

I løbet af året har streamingtjenesten dog lanceret en række nye koncepter, heriblandt YouTube Premium, hvor man mod betaling kan få adgang til egenproduceret indhold fra YouTube uden annoncer. Også den nye tjeneste YouTube Music kom tidligere på året, hvor tjenesten laver playlister, anbefaler upcoming kunstere med mere.


I løbet af december vil YouTube rulle endnu et koncept ud: YouTube-hitlister. Her kan brugere holde sig ajour med nye hits og spirende stjerner gennem fem hitlister – tre landespecifikke og to globale lister.

Se eller gense danskernes mest sete musikvideo til "Sydpå" her:


ANNONCE