RAPPORT: Bedste danske musikår siden 2007

RAPPORT: Bedste danske musikår siden 2007

Fortsat fremgang i streaming og vinylsalg, tilbagegang for downloads og cd-salg

Den danske afdeling af musikselskabernes internationale brancheorganisation IFPI har netop udgivet sin årsrapport over omsætningen i 2018, og den viser en fortsat vækst. Omsætningen i 2018 var på 582 millioner kroner, svarende til en vækst på seks procent i forhold til året før. Væksten har været uafbrudt i adskillige år, og omsætningen er den største siden 2007, hvor den var på 616 millioner kroner, inden den begyndte at falde i en årrække.

87,6 procent af indtægterne kommer fra streaming, mens blot 3,6 procent kommer fra downloads. Vinylpladerne står for 4,8 procent af omsætningen, mens cd'erne nu bare udgør 3,8 procent.

Hvis man sammenligner med 2014, stod streaming dengang for 58,5 procent af omsætningen, mens downloads udgjorde 15,8 procent, cd-salg stod for 23,8 procent, og vinylsalget udgjorde 1,7 procent. Der er altså tale om en stor fremgang i streaming, en fremgang i vinylsalg og stor tilbagegang for downloads og cd-salg. Omsætningen på vinylsalg er i øvrigt steget 270 procent på fem år.

I alt streamede danskerne i gennemsnit mere end 11 timers musik om ugen.

LÆS OGSÅ: Her er de 20 mest solgte og streamede album i Danmark i 2018

Dansk musik stod i 2018 for 34,9 procent af den samlede omsætning, hvilket også er en stigning fra 31,9 procent fra året før.

Musikselskaber er selskaber, der beskæftiger sig med salg og streaming af indspillet musik og er altså det, man tidligere kendte som pladeselskaber. Til gengæld er omsætningen for livemusik ikke medregnet i den omtalte rapport.

På trods af de positive toner for dansk musik lider den danske musikbranche fortsat under, at nogle tjenester undslår sig for at indgå aftaler på lige fod med andre streamingtjenester. Det er YouTube et godt eksempel på. Den seneste undersøgelse af danskernes tidsforbrug viser, at 29 procent af al den tid danskerne bruger på at streame musik kommer fra YouTube. Alligevel bidrager YouTube blot med 3,7 procent af den samlede omsætning fra streaming af musik.

Lasse Lindholm, der er direktør for kommunikation i IFPI, er ikke overraskende glad for udviklingen:

”Dansk musik står virkelig stærkt i markedet. Og faktisk står den markant stærkere, end den gjorde, da markedet udelukkende bestod af cd-salg ved årtusindeskiftet. Det vidner både om danske forbrugeres kærlighed til dansk musik og danske musikeres evne til at skabe vedkommende musik af høj kvalitet”.

Der er dog en slange i paradiset. Den danske musikbranche klager fortsat over, at nogle tjenester ikke indgår aftaler på lige fod med andre streamingtjenester. Den seneste undersøgelse af danskernes tidsforbrug viser således, at 29 procent af al den tid, danskerne bruger på at streame musik, kommer fra YouTube. Alligevel bidrager YouTube blot med 3,7 procent af den samlede omsætning fra streaming af musik. Der er dog lys forude med en ny ophavsretsreform i EU.

LÆS OGSÅ: Aftale på plads om omdiskuteret ophavsretsreform

Se hele IFPI-rapporten her.

LÆS OGSÅ: Her er de 20 mest streamede sange i Danmark i 2018

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA