GAFFA.dk – alt om musik
De danske artister har blodrøde tal på bundlinjen lige nu – sådan hjælper du dem med små bidrag.
Alle er pressede lige nu. Det skrev vi første gang for tre uger siden, og nu gør vi det igen. I går talte statsministeren atter til nationen. Det er stadig ikke sikkert at bevæge sig frit rundt, og vi skal alle stadig hjælpe hinanden med at stoppe smittekæderne.
Landet genåbner så småt efter påske på visse områder, blandt andet vuggestuer, børnehaver og folkeskolens mindste klasser. På andre områder er undtagelsestilstanden derimod blevet forlænget, heriblandt forbuddet mod store forsamlinger, herunder festivaler, der nu er forlænget til og med 31. august. Dermed bliver stort set alle danske festivaler i sommeren 2020 enten aflyst eller må udskydes.
Det går hårdt ud over de mange danske musikere, hvis primære indtjeningsmulighed de næste fem måneder nu er forsvundet.
Det er vigtigt for kulturens og musikkens fremtid, at vi hjælper, hvor vi kan. Derfor har vi startet kampagnen #støtenmusiker, som vi håber, du som læser med vil være med til at dele blandt dine musikelskende venner.
Alle erhverv er vigtige erhverv, og det samme gælder naturligvis alle dem, der besidder en rolle i kulturen. Herunder finder du gode råd til, hvordan vi sammen, med små justeringer, kan gøre en forskel.
LÆS OGSÅ: Sådan reagerer festivalerne på Mette Frederiksens forbud
#StøtEnMusiker
Har du billetter til en festival eller koncert, der er blevet udsat, så hold fast i de billetter og glæd dig til koncerten eller festivalen.
Er en festival eller koncert blevet aflyst, så overvej om din økonomi kan bære, at du ikke beder om at få pengene refunderet.
Hvis pengene fra en festival- eller koncertaflysning automatisk bliver refunderet til din konto, så øremærk disse penge til den artist, du skulle have oplevet live.
Køb musikken digitalt, hvis du har råd. Det giver flere penge i kassen hos den enkelte musiker, end streams gør. Gå til koncerter – derhjemme.
Der er et hav af tilbud om virtuelle koncerter lige nu. Se dem og donér en skilling til artisten og produktionen bag, hvis muligt.
Del den musik, du godt kan lide med dine venner, så hjulene holdes i gang.
Køb merchandise. Efter digitaliseringens indtog er indtægter via merch-salg blevet vigtige for især de bands, der primært lever af koncerter.
Gem den digitale flyer og del budskabet