x

Danske musikere vil lave alternativ til YouTube: “Vi har brug for nye måder at tjene penge på”

Danske musikere vil lave alternativ til YouTube: “Vi har brug for nye måder at tjene penge på”

En ny tjeneste vil gøre det muligt for musikere at holde kontakten med fans, tilbyde eksklusivt indhold og tjene penge imens. Midlerne er abonnementsordninger og fælleseje. “Jo større magt de store tech-giganter har, des sværere er det at tjene penge," siger bagmand.  

Ifølge ordnet.dk er en mæcen en person, der støtter kunstnere økonomisk.

Det er også navnet på en ny tjeneste, som vil gøre det muligt for musiklyttere at støtte deres favoritartister direkte. Det kan ske gennem abonnementsordninger, hvor man kan støtte udvalgte artister. Og snart vil det også være muligt at få adgang til kunstnernes indhold via mikrobetalinger.

Tjenesten er udviklet af DiGiDi, som er ejet af mere end 5.000 andelshavere og distribuerer musik digitalt. Håbet er, at tjenesten kan blive et alternativ – eller supplement – til tilbuddene fra de store tech-giganter som Spotify, YouTube og Amazon.

Et alternativ, hvis nødvendighed kun er blevet understreget af, at YouTube fredag valgte at fjerne adgangen til alt indhold fra den danske rettighedsorgansiation KODA, fordi de ikke kunne blive enige om prisen. En pris, som YouTube ville sænke. Det fortæller initiativtager til Mæcen og generalsekretær i DiGiDi, Henrik Leschly.

– Tendensen med tech-giganterne går mod nulbetaling. Og jeg tror ikke, at de bliver mere blødsødne med tiden. Derfor skal vi finde andre måder at tjene penge på, siger Henrik Leschly.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Uenighed mellem Koda og YouTube er del af større konflikt

Patreon for musik

Han beskriver selv ordningen som en slags Patreon, men for musik. Det er en abonnementstjeneste, hvor brugerne kan vælge at støtte bestemte projekter.

Hos Mæcen koster det for eksempel 20 kroner i måneden at følge Mathilde Falch (billedet), en pris hun selv har bestemt. Og i modsætning til for eksempel Spotify, hvor kunstnerne får en andel af den samlede indtjening baseret på deres antal af streams, går pengene her (næsten) ubeskåret til de kunstnere, man lytter til.

For at finansiere platformen betaler mæcenaterne (som kunstnerne kaldes) 1 krone hver måned til platformen per abonnement. I øjeblikket er det dog gratis, mens der er forsamlingsforbud.

LÆS OGSÅ: Bagmand i Danser med Drenge: Coronareglerne taler ned til folk

Til gengæld kan brugerne få adgang til kunsternes musik og en lang række eksklusivt indhold såsom musikvideoer, personlige opdateringer eller koncertoplevelser. Derudover kan kunstnere og fans kommunikere direkte.

Men den springende forskel mellem Patreon og Mæcen er også, at sidstnævnte er fællesejet, og ejerne dermed ikke skal tjene penge og vækste.

– Fællesejet er en fordel, fordi Mæcen kan tåle at blive et monopol. Hvis det var et kommercielt firma, ville det være ulovligt ikke at forsøge at maksimere profitten ved at skabe mest muligt overskud til platformen og udbetale så lidt som muligt til kunstnerne, siger Henrik Leschly.

Ingen kender dagen

I øjeblikket er der ikke nok brugere til, at det kan løbe rundt. Og der er ikke mange eksempler på, at det er lykkes med noget lignende andre steder på internettet. Dog håber skaberne bag, at platformen er kommet for at blive og kan få flere funktioner med tiden.

– Jeg kan huske, da internettet kom, og jeg har set flere store ting komme og gå. Vi har en forventning om, at YouTube og Facebook og alle de her ting bliver her for evigt, men tingene forandrer sig. Lige nu er der ikke noget alternativ til de globale giganter. Men der er en bevægelse i gang, og om 10 år kan det se anderledes ud, siger han.

Læs mere om Maecen.com her

LÆS OGSÅ: YouTube: Derfor fjerner vi dansk musik

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA