GAFFA - alt om musik
Laura Ejdrup Hesseldahl har elsket film, siden hun var barn. Og nu er hun selv med til at lave lyden til dem. En professionsbachelor i lyddesign har gjort det muligt, og nu kan hun se sit navn blive krediteret på Anders Thomsen Jensens nye filmperle, ”Retfærdighedens Ryttere”.
Når vi ser en film, er vi aldrig i tvivl om skuespillerens rolle. Eller manuskriptforfatterens. Eller instruktørens. Men de færreste af os tænker over lyddesignerens rolle. Underligt nok og så alligevel ikke, for lyden skal ikke bemærkes; den skal mærkes.
-Lyd påvirker os på en måde, som billeder ikke kan. Og lyd kan fortælle ting, som billeder ikke kan. De fleste, jeg kender, siger, at når de ser gyserfilm, og det bliver alt for uhyggeligt, så skruer de ned for lyden, og så kan de godt tåle at se det. Og det er jo bare et testamente til, hvor meget lyd kan.
Ordene er Laura Ejdrup Hesseldahls. Hun er uddannet lyddesigner efter at have læst en professionsbachelor i medie- og sonokommunikation på Sonic College. I dag arbejder hun på Mainstream, som er én af landets største virksomheder, der leverer lyd til film og tv-serier.
En del af Danmarks Hollywood
Midt i Danmarks Hollywood og med Zentropa som nærmeste nabo er Mainstream placeret. På gangene og i studierne er væggene beklædt med plakater fra alt til Lars von Triers ”Melancholia” til Janus Metz’ ”Armadillo” til Thomas Vinterbergs ”Jagten”. Film, som Mainstream har skabt lyduniverset til.
-Første gang jeg kom her på Mainstream, tænkte jeg: ’Gud, er det jer, der har lavet lyd til alle de her fantastiske film, som jeg har set?’, siger Laura.
Selvom Laura er ny i gamet og stadig er under oplæring, har hun netop set sit eget navn blive krediteret på én af dansk films største perler lige nu, ”Retfærdighedens Ryttere”. I filmen har hun blandt andet været med til at lave lyd til laden, som det noget umage firkløver Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro og Lars Brygmann opholder sig i.
-Jeg elsker alt, hvad jeg laver, men jeg er ret stolt af at have været med på ”Retfærdighedens Ryttere”. Også fordi jeg er ret stor fan af Anders Thomas Jensen. Så at få lov til at være med på én af hans film, det, synes jeg, er mega fedt. Det føles som en god start på karrieren særligt, fordi jeg også har fået lov til at være med på baggrundslyde og lidt effekter, siger hun og tilføjer:
-Selvom lyden ikke er så prominent, synes jeg faktisk, laden lyder ret fed. For når den er der, bliver den lidt en karakter, som spiller med. Og jeg er vild med tanken om, at en ting som atmosfære kan komme ind og blive en karakter, der påvirker humøret og stemningen, siger Laura.
Fra filmhøjskole til Sonic College
Lauras interesse for lyd er opstået på en filmhøjskole i Ebeltoft. Hér tog hun til med intentionen om at skrive filmmanuskripter, fordi hun altid har elsket film. Men så blev Laura introduceret til lyddelen, og fra hun begyndte at lave lyd dér, har hun ikke lavet noget andet.
-På filmhøjskolen blev jeg præsenteret for medie- og sonokommunikation på UC SYD. Uddannelsen ligger i Haderslev i sit eget hus, der hedder Sonic College, og det er det eneste sted, jeg kender til, også hvis du kigger ud i Europa, der giver dig en både bred teoretisk og praktisk uddannelse inden for lyd. Og det var dét, som drog mig til Haderslev. For selvom lyd til tv og film var dét, jeg synes, var fedt, var der måske andre nicher, som tiltalte mig mere, forklarer hun.
På Sonic College er Laura også blevet klogere på lyd til podcasts, hvordan musik komponeres, og så har hun også været i skolens studie for at lave lyd til animationsfilm.
-I min verden har dét at blive udfordret på mine interesser været en rigtig god måde til at få en god forståelse for lyd. Uddannelsen kan fortælle dig, hvilke forskellige veje du kan gå med lyd, og uanset hvilken vej du vælger, har du et fundament, som du kan arbejde videre på, fortæller Laura.
Laura foran Mainstream, der ligger i Filmbyen i Hvidovre.
Garvede gæsteundervisere og fede faciliteter
Men arbejdet med lyd mener Laura handler i høj grad om erfaring, så derfor har hun også produceret lyd i sin fritid. Blandt andet på kortfilm, som hendes medstuderendes netværk har sikret hende adgang til.
-På Sonic College er der lydstudier, som du altid må bruge. Det betyder, at du kan sætte dig direkte ned i lyd-studiet bagefter og bruge din nye viden på et projekt. Så du netop får det indlært, indøvet og udviklet dine færdigheder. Det, synes jeg, er vigtigt, og jeg tror også, at det har været med til at gøre mig attraktiv, forklarer hun.
På uddannelsen kommer garvede folk fra den mediekommunikative branche til Haderslev for at gæsteundervise i dét, de ved allermest om, og for Laura har det ikke kun været ”vildt inspirerende og lærerigt”. Det har også givet hende chancen for at blive bemærket af dén branche, som hendes hjerte trods alt stadig banker hårdest for.
-Vi havde en gæsteunderviser, som er Foley-artist og laver lydeffekter på film. Jeg opsøgte ham bagefter for at høre, om jeg kunne komme i praktik hos ham. Men han tager ikke praktikanter ind. I stedet var han flink og anbefalede mig Mainstream, og fordi han havde set mig arbejde, følte han godt, at han kunne lægge et godt ord ind for mig derude. Jeg tror helt klart, det var med til at gøre, at Mainstream var åbne over for at se, hvem jeg var, siger Laura.
Lærlingen lærer af branchens bedste
Fire måneders praktik bliver til en fastansættelse, da mændene bag Mainstream – Robert-nominerede Hans Møller (”Druk”) og Robert-nominerede Eddie Simonsen (”Retfærdighedens Ryttere”) pludselig står og mangler en assistent. Laura bliver ansat i en slags trainee-stilling, hvor hun kan lære af branchens bedste, mens hun langsomt arbejder sig op til at få mere og mere ansvar.
-Efter at have haft Laura i praktik tænkte vi: ’Hun er fandeme fed’. Laura er sådan én, som ikke siger nej til udfordringer. Hun går til det i øjenhøjde og lader sig ikke ryste af mærkelige typer, som forlanger et eller andet. Hun har et talent og en naturlig tilgang til alt det tekniske, som kan være virkelig krævende. Og hun bliver ikke nervøs for det. Tværtimod kører hun det med hård hånd, forklarer Hans Møller.
Normalt anbefaler Hans Møller sine lærlinge at søge videre på filmskolen, fordi erfaringen fortæller ham, at det er hér, de unge spirende lyddesignere kan få dét netværk, der skal til for at kunne arbejde selvstændigt i filmbranchen. Men Hans Møller føler sig sikker på, at Laura nok skal finde sin egen vej:
-Laura er én med ben i næsen, som står på sine egne ben. Hun er ikke så tvivlende, og hun har mange kort på hånden. Så jeg har fuldstændig tiltro til, at hun gør dét, som er det rigtige for hende, siger han.
-Men vi er glade for hende, og hun er glad for os, og hun gør sig bare mere og mere uundværlig. Det er super fedt at se og opleve, tilføjer han.
Foley i fremtiden
Lige nu vil Laura gerne videreudvikle sig ved Mainstream. Men Foley er fremtiden, hvis hun kan få lov til at drømme stort. At have sit eget Foley-studie og få lov til at eksperimentere med at genskabe lyden af en brækket næse, fodtrin eller en eksplosion. På nuværende tidspunkt er der kun én, som lever af at lave Foley i Danmark. Det er svære odds, men Laura er blevet klogere på, hvad der skal til for at gå solo med et projekt.
-På uddannelsen har jeg både haft om projektledelse og entreprenørskab og har fået vigtig viden om, hvad det vil sige at være freelancer. Så tanken om at have en virksomhed med mig selv skræmmer mig ikke så meget længere. Og det kunne være fedt en dag at have mit eget og fokusere al min energi på Foley, siger hun og fortsætter:
-Men lige nu føler jeg mig så heldig over, at jeg i trygge rammer kan få lov til at udvikle mig, og at jeg kan få hjælp af nogle mennesker, som jeg ser rigtig meget op til.