GAFFA.dk – alt om musik
Den gamle danske lydproducent, Bang & Olufsen, har sat gang i en større strategi, der betyder, at bæredygtighed nu får større fokus i deres nye og fremtidige produkter
En højttaler er ikke længere blot en ting, der sikrer os god lyd, når vi afspiller vores favoritmusik i hjemmet. Den er i høj grad gået hen og blevet en del af møblementet i stuen, og derfor har design været i fokus for mange producenter af højttalere igennem flere år.
Men nu er der kommet et nyt aspekt ind, bæredygtighed. Her er det ene aspekt den produktionsmæssige del af bæredygtigheden, det andet aspekt er, hvor længe højttaleren overlever i hjemmet rent udseendemæssigt.
Hos danske Bang & Olufsen oplever de, at netop fordi både teknologi og design løbende udvikler sig, er der mange, der udskifter højttalere oftere end nødvendigt.
Det ønsker den danske lydproducent nu at gøre noget ved. De har udviklet et nyt produkt, Beosound Level, der skal imødegå forældelse af lydprodukter. Denne nye højttaler er fremstillet i recirkuleret polymermaterialer og har et modulært design, som de håber kan bane vejen for resten af branchen.
Hele ideen bag Level er at forlænge højttalerens levetid, ved nemt at kunne vedligeholde den, udskifte batteri og ikke mindst opdatere softwaren i højttaleren, så nye funktioner løbende kan lægges til. Det skulle gerne sikre, at brugeren har glæde af højttaleren, længere end tilfældet er i dag.
Samtidig ønsker Bang & Olufsen også at lancere nye covers til fronten, så deres brugere ikke behøver skifte højttaleren ud, hvis de ønsker et nyt look i stuen.
LÆS OGSÅ: Nu kan Spotify analysere dine følelser