x

ÅRSRAPPORT: Stor tilbagegang for omsætning på koncerter i 2020

ÅRSRAPPORT: Stor tilbagegang for omsætning på koncerter i 2020

Sangskriverorganisationen har dog haft fremgang på streamingfronten

Sangskriver- og komponistorganisationen Koda har netop offentliggjort sin årsrapport for 2020, og den viser blandt andet, at organisationens omsætning på koncerter i det coronaramte år blev halveret i forhold til året før. I alt var omsætningen på koncerter 46 millioner kroner i 2020 mod 91 millioner i 2019. For de såkaldte megakoncerter – koncerter på de største scener, eksempelvis Royal Arena – var tilbagegangen endnu større. I 2020 omsatte disse megakoncerter for tre millioner, hvor tallet året forinden var 14 millioner.

Da denne omsætning også indbefatter koncerter med udenlandske kunstnere i Danmark i 2020, er indtægtstabet endnu større, hvis man udelukkende ser på danske kunstnere. Her er det gennemsnitlige indtægtstab på koncerter 76 procent for Koda-medlemmer.

Koda oplevede også et omsætningstab på grund af nedlukningen af markedet for baggrundsmusik i form af restaurationer, hoteller og detailhandel. Her lå omsætningen i 2020 på 90 millioner kroner mod 103 millioner kroner året før.

Årets resultat blev dog ikke helt så slemt, som man kunne frygte, da organisationen på andre områder har oplevet fremgang. Der var stigning både af indtægter fra musik fra streaming af tv, film og serier og fra afspilning i radioer og fra generelle indtægter i udlandet.

Kodas samlede omsætning lå i 2020 på 966 millioner kroner, hvor den var på 1.017 millioner kroner i 2019 svarende til en nedgang på fem procent. Heraf bliver de 856 millioner kroner udbetalt til rettighedshavere, og af disse går 395 millioner kroner til rettighedshavere i Kodas udenlandske søsterselskaber – altså til udenlandske sangskrivere, hvis musik er blevet spillet offentligt i Danmark – mens 344 millioner går til Kodas medlemmer svarende til en nedgang på 13 procent fra året før. 

Koda er en musikrettighedsorganisation, som sikrer betaling til komponister, sangskrivere og musikforlag, når deres musik bliver brugt i det offentlige rum.

Direktør: "Et ualmindeligt hårdt år"

”2020 har været et ualmindeligt hårdt år for både medlemmer og kunder. Året har været præget af en enorm usikkerhed omkring fremtiden, og vi er på den baggrund glade for, at det er lykkedes at begrænse et ellers markant tab på de indtægtsområder, der var ramt af nedlukning. På trods af pandemiens åbenlyse udfordringer har vi dog også gennemført en række langsigtede initiativer, som skal sikre vores medlemmer de bedst mulige vilkår for brugen af deres rettigheder på lang sigt. I løbet af 2020 fik vi blandt andet indgået en række nye medieaftaler, taget et principielt opgør med Google om brugen af vores medlemmers musik på YouTube, og så har vi intensiveret vores indsats for at sikre medlemmernes indtægter fra udlandet,” udtaler Kodas direktør, Gorm Arildsen i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Dansk Live og professor er enige: Kulturen er åbenbart ikke vigtig for politikerne

Årets økonomiske resultat i hovedtal

  • Samlede omsætning: 966 millioner kroner
    (1.017 millioner kroner i 2019)
  • Beløb til fordeling: 856 millioner kroner
    (907 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning koncerter: 46 millioner kroner
    (91 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning megakoncerter: 3 millioner kroner
    (14 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning baggrundsmusik: 90 millioner kroner
    (103 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning streaming af tv, film og serier: 78 millioner kroner
    (68 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning streaming og download af musik: 90 millioner kroner
    (81 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning radio: 146 millioner kroner
    (120 millioner kroner i 2019)
  • Omsætning udland: 80 millioner kroner
    (68 millioner kroner i 2019)

Læs hele rapporten her


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA