x

Grand Prix-vinder beskyldt for plagiat

Grand Prix-vinder beskyldt for plagiat

Den første begejstring oven på Melodi Grand Prix’et i Riga, Letland i lørdags er ved at have lagt sig, og nu begynder de kritiske røster at melde sig. Som så ofte før bliver vindersangen beskyldt for at være et plagiat. En journalist spurgte ved pressemødet efter den tyrkiske sejr vinderen Sertab Erener (billedet), om ikke hendes vindersang "Everyway That I Can" ikke var lovlig tæt på hendes landsmand Tarkans hit "Simarik", og det blev ikke kategorisk afvist, beretter Ekstra Bladet. Erener - der de sidste ti år har været stjerne i sit hjemland med flere millioner solgte plader - forsvarede sig dog med, at visse tonearter er meget gennemgående i tyrkisk pop.

Under alle omstændigheder var de tyrkiske toner et af de mere eksotiske indslag i et grand prix, hvor de fleste af sangene som vanligt holdt sig på midten af en snorlige pop-landevej. Der var dog undtagelser, bl.a. det belgiske bidrag Urban Trads "Sanomi", som nærmest var en blanding af folkemusik og triphop, ikke ulig vore egne Sorten Muld, men dog sunget på et hjemmelavet vrøvlesprog. Også Østrigs Alf Poier skilte sig med "Weil Der Mensch Zählt" ud med en bizar blanding af rap, tyrolermusik, tung rock og en ironisk, USA-kritisk og dyrevenlig tekst. Belgien- sangen blev faktisk nr. 2 og lå under det meste af afstemningen meget tæt på det tyrkiske bidrag - og førte nogle gange - og også Østrig blev pænt placeret som nr. seks.

Den russiske duo t.A.T.u., der var spået gode vinderchancer med "Ne Ver’, Ne Bojsia" - måske fordi de i modsætning til alle øvrige deltagere i forvejen var internationalt berømte - fik en tredjeplads og lå også meget tæt på Tyrkiet og Belgien i afstemingen. En del havde håbet/frygtet, at deres optræden ville blive lige så kontroversiel som deres tidligere videoer, hvor de to ungpiger flittigt kysser og kærtegner hinanden, men bortset fra lidt holden hånd kom det ikke til nærmere kropskontakt mellem de to, der til gengæld havde lidt svært ved at ramme de høje toner i sangens omkvæd.

Var Tyrkiet begejstrede, var rønnebærrene til gengæld sure i England, der som eneste land fik nul point. BBC-kommentatoren Terry Wogan - der bl.a. gjorde sig bemærket ved at kalde værtsparret ved det internationale Melodi Grand Prix i København i 2001, Natasja Crone og Søren Pilmark, "Tandfeen og Dr. Død" - sagde, at de manglende point skyldtes europæisk modvilje mod Englands deltagelse i krigen mod Irak. Den norske avis Verdens Gang mener dog, at det snarere var fordi, sangen "Cry Baby" var dårlig, og at den engelske duo Jemini sang pibende falsk - en teori, GAFFA.dk-redaktionen hælder til.

På grund af de mange deltagerlande bliver Melodi Grand Prix’et næste år afholdt over to gange med en semifinale og en finale.

Læs mere på www.eurovision.tv.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA