Spot 09-foredrag: Music is spiritual - the music business is not

Spot 09-foredrag: Music is spiritual - the music business is not

- Jeg modsiger sikkert mig selv hele tiden, for vi fra musikbranchen tror, at vi ved alt om alting, når vi egentlig ikke aner noget som helst.

Med den advarsel startede pladeselskabsejer Dave Pichiling fra Liverpool sit foredrag om, hvilke trends der præger pladebranchen i dag.

Men budskabet var klart: Der er nye tider på vej i branchen, hvor de store er blevet større, men nu trues af de helt små.

Status er, at de store selskabers salg af cd’er på verdensplan er faldet med 6%. Selskaberne skyder skylden på mp3, men Dave Pichiling har også et andet bud: Som i 50’erne er der kommet en bølge af unge, der starter deres egne selskaber.

I England er der nu omkring 2000 independent-selskaber, som tilsammen står for 30% procent af markedet. Og det er i høj grad vejen frem, mener Dave Pichiling.

- Overalt i verden er der folk, der kan lide lige netop den musik, du sidder og laver. Og dem kan man nu nå med internettet, også uden at have et stort selskab i ryggen, siger Dave Pichiling, som også på sine besøg i Danmark har stødt på problemet med at komme over grænsen med produktet.

- Mange i Danmark siger, at de kan sagtens blive store i Danmark, men ikke i udlandet. De skal til at udnytte internettet, lyder rådet fra Dave Pichiling

Foredragets titel siger alt om englænderens mening om de store selskaber: De bekymrer sig ikke synderligt om kunst, men mere om cool cash.

Som et eksempel på den ukunstneriske kynisme, der præger de store selskaber, nævner Dave Pichiling danske The Raveonettes, som sidste år fik en gigantkontrakt med Columbia.

- De næste 12 måneder bliver afgørende. Selskabet har investreret mange penge i dem, og hvis den første plade ikke sælger, bliver de spyttet ud igen, siger han.

Dave Pichiling har selv været sanger/musiker og har udgivet flere plader på diverse indie-selskaber. I dag er Dave Pichiling medejer af Tri-tone i Liverpool. Han har altså set branchen fra begge sider af hegnet og har derfor vægt bag ordene, når han siger, at fremtiden hedder DIY (Do It Yourself).

Og derfor kan han i dag som en glad mand konkludere: "It’s a cool time to run a label again".

Fordrag: "Music is spiritual - the music business is not", Radisson SAS, lørdag


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA