Nyhed

Kaizers Orchestra: De teatralske elementer skal forføre publikum

GAFFA fik en snak med forsanger Janove Ottesen før koncerten på Roskilde

Lørdag eftermiddag spillede Kaizers Orchestra på Orange Scene. Kort forinden fangede GAFFA forsanger Janove Ottesen alias Janove Kaizer til en snak om gruppens forhold til Roskilde Festival, hvor de nu har spillet fire gange, og om det at spille live i det hele taget.

Første gang, I spillede på Roskilde, var i 2002, hvor I spillede på Hvid Scene (den nuværende Odeon-scene, red.). Kan du fortælle lidt om den koncert?

– Det var vores første koncert i Danmark. Vi var brudt stort igennem i Norge året forinden og havde solgt 80.000 plader og været hovednavn på Øya Festival, og nu havde rygtet så spredt sig til Danmark. Der var helt fyldt i teltet, og der var en hype, som der kun kan være omkring et debuterende band. Vi havde en instrumentering, som ingen andre havde, vi sang på en dialekt, som ingen andre sang på, det var helt nyt. Vi var talk of the town.


Ja, koncerten fik også fremragende anmeldelser. Året efter spillede i så på Arena, og i 2006 var i så kommet op på Orange, og her skal I også spille i år. Hvordan bevarer I intimiteten fra de mindre scener, når I skal spille på store scener som Orange?

– Vores musik har jo en masse teatralske elementer, og de er glimrende til at fange folks opmærksomhed med. Men når man kommer over et publikum på 20.000 personer, så bliver det lidt lige meget, om der er 20.000 eller 50.000, så er der ikke den helt store forskel. Men vi kommunikerer jo med folk, som om det var én person, vi henvendte os til. Og så er det vigtigt at blive ved med at lave nye plader, og gode plader, så man kan blive ved med at være relevant.

Det teatralske er en del af vores image


Ja, I er kendt for disse teatralske elementer. I har en organist, der spiller iført gasmaske, der er et billede af Martin Luther på orglet, I slår på olietønder med koben, I spiller iført jakkesæt, og du er altid utrolig udadvendt. Sådan har det været i ti år. Er I ikke bange for at gentage jer selv?

– Nej, disse elementer er en fast del af Kaizers koncerter, og sådan skal det blive ved med at være. Det er simpelthen en del af vores image og et middel til at forføre folk, ligesom Houdini- eller tryllekunstnertricks. Det nyskabende sker i musikken. Når vi har fanget folk med vores tryllekunstnertricks, begynder de forhåbentlig at lytte til musikken og finder ud af, hvad det er, vi vil fortælle.

Kan I ikke frygte, at folk bliver forført af de teatralske elementer og så glemmer at lytte til musikken?


– Nej, det tror jeg ikke. Så ville vi nok ikke kunne blive ved med at samle så mange mennesker til så mange koncerter i ind- og udland, og så ville vi næppe kunne spille på et sted som Orange Scene. Men musikken har jo teatralske og cabaretagtige elementer i sig selv, ligesom man kan sige det om Bertolt Brecht og Kurt Weill, Tom Waits, Nick Cave, Beirut...

Læs hele interviewet i GAFFAs artikelsektion

ANNONCE