x

Se Nicki Minaj før og efter PhotoShop

Se Nicki Minaj før og efter PhotoShop

I sidste uge lancerede Cult en storstilet reklamekampagne for sin nye proteinvand. Et par spændstige kvindebalder i g-streng figurerede ved siden af den såkaldte helsevand, der indeholder en stor mængde protein, med et enkelt spørgende ord trykt i store bogstaver: "Jaloux?". I Aarhus faldt dommen prompte, da en forbipasserende med sort sprittusch svarede: "Nej! Fuck jer og jeres forskruede kropsidealer!". 

Det er ingen hemmelighed, at man i reklamehenseende ofte redigerer billeder ved hjælp af PhotoShop for at få det afbilledede til at fremstå "skønnere". Vi kender det fra modebranchen. Den nutidige kritik går på, at det er med til at skævvride unge kvinder og mænds forhold til, hvordan menneskekroppen egentlig ser ud. Det kunstige ideal tolkes som virkelighed og bliver således problematisk, når det ikke kan indfries på egen krop. 

I musikindustrien gør det sig også gældende. Nicki Minaj udgav i sidste uge sin seneste single, "Ananconda", og det tilhørende cover-art fandt Instagram så stødende, at sangerinden var nødt til at fjerne det fra sin Instagram-profil igen. Minaj er nemlig afbilledet set bagfra i en afklædt positur med et indbydende blik. Det er dog ikke det interessante. Fox.com har nemlig fået fat i det famøse billede, FØR det blev PhotoShoppet, og det viser en anden, mere naturlig virkelighed. Du kan se det her forneden.

På det officielle billede fremstår Nicki Minaj som en slags porcelænsprinsesse med helt glat og lysende hud, mens hun i den uredigerede version fremstår, som hun nu engang er skabt med ekstra kurver og en mørkere kulør. Skulle man opremse ændringerne: Huden er blevet glattet ud, håndtagene på siderne er blevet poleret væk, hendes bryster har fået et lille skub, og hendes hud er i den grad blevet blegnet.  

I 2012 udgav Nicki Minaj "Pink Friday: Roman Reloaded – The Re-Up", en slags genudgivelse på genudgivelse af hendes debutalbum. Ikke desto mindre høstede den fem stjerner af GAFFAs Michael José Gonzalez under overskriften: "Nicki er tilbage på gedigen genudgivelse, der for en gangs skyld er en geninvestering værd."

Hvis det musikalske indhold ellers er på plads, er det så nødvendigt at redigere den fysiske virkelighed for at blive mere salgsbar, må være det logiske spørgsmål i denne sammenhæng.

Se billedet her: 

null


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA