Musikelskere skal kunne vælge at købe musik, hvor der er gjort ekstra for at sikre, at der betales ordenligt for musikken
De tre komponistforeninger for professionelle komponister, sangskrivere og tekstforfattere i Danmark og musikforlæggernes forening har inviteret musikudbydere til, at man sammen udvikler et mærke, der viser, at køberne betaler musikkens skabere en ordentlig pris for musikken.
"Vi inviterer musikkens udbydere til dialog om at skabe sådan et musikkens fair trade-mærke. Mærket har vist sig at fungere til mange varer, så hvorfor ikke, når det handler om musik," siger DJBFA-formand Susi Hyldgaard, der står bag forsøget om at skabe et mærke på vegne af tre komponistforeninger DKF, DPA og DJBFA samt musikforelæggernes forening DMFF. Susi Hyldgaard siger således om fordelen ved etableringen af fair trade-mærket:
"Jeg tror, at vi kan overføre nogle af erfaringerne fra andre produkter til musikken. Det er for eksempel interressant, at den samme vare sagtens kan stå i både en fair trade-version og en version uden mærke. Forbrugeren vælger bare selv, om man vil have ekstra god samvittighed. Og det skader ikke udbyderen. Sådan en erfaring bør gøre det lettere for musikudbyderne at overveje et lignende musik-mærke. Vi har en række gode idéer til, hvad et certifikat kan indeholde af særlige hensyn og fordele i forhold til musikkens vej fra skaberen til forbrugeren. Men nu mødes vi først med musikudbyderne uden bestante krav."
Det er imidlertid ikke kun i Danmark, at musikkens skabere har inviteret musikudbyderne, som for eksempel streamingtjenester, til møde om et samlet fair trade mærke. Både i Norden, Storbritannien, Canada og flere andre steder verden over er de samme initiativer blevet taget.
"Idéen er født i Canada for mange år siden. Vi forsøger nu at gøre idéen til virkelighed – med et verdensomspændende initiativ. Og det skal naturligvis også ske i samarbejde med dem, der udbyder musikken. Denne ide om et fair trade-musikmærke kan blive en fordel for os alle," siger Susi Hyldgaard.
Forbrugerne kan i dag vælge mellem 900 varer med særlig god samvittighed, og forbrugere i 120 lande kender fair trade-mærket. Det er blevet en verdenssucces og gør gavn for omkring en halv million bønder og plantage-arbejdere. Nu skal idéen om fair trade mærket spredes til også at gøre gavn for musikkens skabere og udøvere.
Især streamingtjenesterne er blevet beskyldt for at betale musikerne og sangskriverne for lidt for den musik, tjenesterne sælger. Eksempelvis betaler Spotify rettighedshaverne – kunstner, pladeselskab og sangskriver – mellem 1 og 4,6 øre per stream.
