Målinger viser, at vores lyst til at opleve kulturen bliver påvirket, når verden er urolig
Den yngre generation og kvinder er blandt dem, som i højere grad oplever, at verdenssituationen påvirker deres lyst til at tage til kulturoplevelser. I gennemsnit mistede 73 procent af kvinder under 35 år lysten til kulturoplevelser mellem august 2022 og oktober 2023. Det viser en opsamlingsrapport, som er udarbejdet af institutionen Applaus, der arbejder med publikumsudvikling indenfor dansk kulturliv. Applaus udgav syv såkaldte Kulturbarometer-målinger i perioden 2022 til 2023, som tager pulsen på borgernes kulturforbrug indenfor bestemte temaer. Den første måling i denne periode blev foretaget i august 2022.
Opsamlingsrapporten samler resultaterne fra de syv Kulturbarometer-målinger, og "belyser sammenhænge, der ses over tid for brugen af kulturtilbud. Den belyser også sammenhænge mellem samfundsbegivenheder og brug af kulturelle tilbud på tværs af målingerne i 2022-23, samt hvilke grupper af borgere, der har været mest påvirket".
De syv Kulturbarometer-målinger viser, at samfundsuroligheder såsom krig, stigende elpriser og klimakrisen påvirker vores lyst til kulturoplevelser. Her er det særligt unge under 35 år, som oplever, at stigende elpriser og klimakrisen påvirker deres lyst til at opsøge professionelle kulturoplevelser, mens krigen i Ukraine særligt påvirkede lysten til kulturoplevelser hos "grundskoleuddannede, kvinder og dem med de laveste indkomster".
Kulturbarometer-målingerne bliver lavet gennem 1000 interviews med borgere over 18 år for hver af de syv målinger, og bliver udarbejdet i et samarbejde med Epinion. Læs hele rapporten her.