Det skabte røre i musikbranchen, da Spotify varslede nye krav for, hvornår en sang er royaltyberettiget på platformen. Nu afslører streaminggiganten, at kravene udvides yderligere
TILFØJELSE: I artiklen kan man læse, at Spotify forventer, at 99,5 % af sangene på platformen ikke bliver ramt af den nye minimumsgrænse for antal streams. Her skal det præciseres, at 99,5 % af alle streams sker på sange, som har mere end 1000 afspilninger om året. Det uddyber MBW.
I starten af november bekræftede Spotify, at man planlagde en række ændringer for, hvornår en sang er royaltyberettiget på platformen i 2024. Ændringerne består af tre forskellige initiativer, som blandt andet skal være med til at bekæmpe svindel og sikre, at såkaldt "rigtige" musikere får bedre betaling for deres musik.
En af de mest bemærkelsesværdige forandringer, som blev offentliggjort i november var, at en sang skal opnå 1000 afspilninger, før den bliver royaltyberettiget i 2024. Denne nye minimumsgrænse skal være med til at bekæmpe nogle af de udhulende tendenser, som tømmer den samlede pengepulje, der skal fordeles blandt alle royaltyberettigede musikskabere.
Men nu løfter streaminggiganten sløret for, hvordan den nye minimumsgrænse konkret kommer til at fungere. Det er nemlig ikke nok, at en sang streames minimum 1000 gange i løbet af et år. Spotify kommer også til at indføre endnu en minimumsgrænse for, hvor mange antal unikke lyttere en sang skal opnå. Spotify afslører ikke, hvad denne udvidede minimumsgrænse er, da de "gerne vil forhindre aktører med dårlige hensigter i at udnytte systemet". Det skriver streaming-giganten selv på deres hjemmeside.
Hermed kan en artist eller en stream-farm drevet af kunstig intelligens heller ikke streame egne sange adskillige gange for kunstigt at hæve afspilningerne, så sangen bliver royaltyberettiget.
Udover en udvidet minimumsgrænse afslører Spotify også, at en sang først genererer royalties fra den måned, sangen når over minimumsgrænserne. Det betyder altså, at streams fra tidligere måneder ikke bliver inkluderet i regnskabet. Spotify nævner selv et eksempel, hvor en sang er blevet streamet 750 gange i løbet af dens første måned på platformen, og derefter 500 gange den efterfølgende måned. Da sangen først nåede minimumsgrænsen for 1000 afspilninger i måned nummer to, så får den også kun royalties for 500 afspilninger.
Men det er ikke nok, at en sang når over 1000 streams og den udvidede ukendte minimumsgrænse for unikke lyttere. Ifølge Spotify skal et nummer også kvalificere sig selv hvert år. Selvom en sang på et tidspunkt opnår mere end 1000 streams (og x antal unikke lyttere) indenfor 12 måneder, så skal denne minimumsgrænse overholdes i fremtiden for, at sangen fortsat er royaltyberettiget. En sang kan altså bevæge sig fra at være royaltyberettiget til ikke-royaltyberettiget afhængigt af sangens stigende eller faldende popularitet. Men selvom en sang er blevet dømt ikke-royaltyberettiget, kan den dog opnå berettigelse igen, hvis den altså kvalificerer sig selv ved at nå minimumsgrænserne indenfor 12 måneder.
Ingen ændringer i fordelingsmodel
Spotify fortsætter med deres nuværende streamshare-model (også kaldet pro-rata-model), hvor man samler alle månedlige streams på tværs af hele platformen og derefter uddeler pengepuljen proportionelt til rettighedshaverne. Lige nu svarer det til, at hver gang en sang bliver streamet (i USA), udløser det kun 0,02 danske kroner i royalties.
Mange musikskabere ender derfor med at modtage mikroudbetalinger, som består af royalties i så små beløb, at de ofte ikke engang ender i deres egen lomme. Blandt andet fordi distributionsselskabers og pladeselskabers gebyrer ofte er større end de få kroner, som sangen genererer i royalties.
Ifølge Music Business Worldwide vil de nye strategier svare til, at 282 millioner danske kroner kan blive i den samlede pulje i stedet for at forsvinde i mikroudbetalinger. Spotify forventer - ifølge mediet - at 99,5 % af alle sange på platformen ikke kommer til at blive ramt af den nye minimumsgrænse.
Spotify har endnu ikke offentliggjort en konkret dato for, hvornår de nye regler træder i kraft, men det forventes at ske i starten af det nye år.
En brugercentreret model som alternativ
I sidste uge udkom bestyrelsen i organisationen for komponister og sangskrivere Autor med et debatindlæg i GAFFA om netop problematikken i Spotifys nuværende royaltymodel.
Her fremhævede bestyrelsen en såkaldt brugercentreret model, da "modellen sikrer, at lytternes abonnementsbetalinger kun bliver uddelt til de kunstnere, som de rent faktisk lytter til". Autor mener, at det vil kunne løse nogle af de aktuelle problemer med den nuværende pro-rata-model, som ikke tager højde for blandt andet lyttemønstre, hvor det dermed er verdens største artister, der får den største bid af kagen. Læs hele debatindlægget her.