Udstillingen undersøger, hvordan unge har udforsket musik gennem tiden
Ungdommens oprør er ikke en trend på TikTok. Alle generationer har haft deres trends, hvor samtidens spirende musikikoner udgjorde soundtracket, mens deres forældre blot kunne ryste på hovedet. Så måske er den musikalske generationskløft ikke så dyb alligevel. Det undersøger en ny spotudstilling i rockmuseet Ragnarock i Roskilde under titlen LYT.LIKE.DEL.
I udstillingen kan man lære mere om, hvordan unge fra forskellige generationer opdagede musik. Ifølge projektleder på museet Tine Moberg skal udstillingens historiske spadestik være med til at fortælle noget om, hvor og hvordan nutidens unge opdager og bruger musik:
”Vi ville gerne undersøge, hvordan unge opdager og bruger musik i dag, så den viden har vi indsamlet og integreret som en del af udstillingen. Det har vi koblet med et historisk lag, hvor vi ser på tidligere generationer af unge – hvilke medier de brugte, hvordan de fik musiknyheder og hvordan de brugte musikken,” fortæller Tine Moberg i en pressemeddelelse.
Hvis man besøger udstillingen i Roskilde vil man blandt andet kunne udforske de mange genstande, som museet har indsamlet. Blandt andet autografer, koncertbilletter og pit-armbånd, som flere nok kan genkende fra deres ungdom. Ifølge projektleder Tine Moberg viser udstillingen, at generationernes fankultur ikke er så forskellige alligevel, og at forældre nok altid har rystet på hovedet over nye trends:
”Selvom medierne og teknologien har ændret sig, er de unge generationer i dag faktisk ikke så meget anderledes end de foregående. Hovedrysten over de unges vaner og medieforbrug er slet ikke et nyt fænomen – tværtimod,” forklarer Tine Moberg.
Udstillingen LYT.LIKE.DEL er blandt andet kommet til med hjælp fra nogle workshops med en 8. klasse fra Østervangskolen i Roskilde, hvor eleverne bidrog med deres tanker om musik- og fankultur. Publikumsansvarlig for museumskoncernen ROMU, Isabella No’omi Fuglø, fortæller, at teenagere altid har været den gruppe, som har haft en finger på pulsen for samfundets store forandringer, og at udstillingen derfor også er relevant for andre aldersgrupper udover generation-TikTok:
”Normalt er vi selv eksperter på ungdomskulturen og på rock- og pop-historien, men her låner vi nogle andre ind og får viden ud af dem. Vi er gået på opdagelse sammen med de unge og har sammen med dem indsamlet ny viden, som vi kan sætte i perspektiv og ind i en kulturhistorisk kontekst. (...). Vi har flere gange snakket om i den her proces, at hvis det havde været en mulighed dengang, ville Beatles have været kæmpestore på TikTok,” afslutter Isabella No’omi Fuglø i en pressemeddelelse.
Udstillingen åbnede i fredags, og man kan derfor allerede opleve den nu. Læs mere på Ragnarocks hjemmeside.