Nyhed

ETHEL-PRISEN 2024: Og modtageren er...

Årets prismodtager "har modet og viljen til at bruge sin egne erfaringer til at forhindre, at nutidens og morgendagens kvindelige artister skal underkastes de samme vilkår"

Ethel-prisen er netop blevet uddelt for ottende gang på dette års Spot Festival. Prisen uddeles til personer, der har gjort en særlig indsats for at fremme vilkårene for kvindelige musikere, og som har været med til at fremme kønsbalancen og diversiteten i det danske musikliv.

Ethel-prisen er en politisk pris, og derfor vægtes den indflydelse, prismodtageren har haft på ligestillingen mellem kønnene højest. Prisen består af en “Ethel” – en skulptur, der forestiller Ethel Smyth, skabt af billedhuggeren Malene Bjelke samt 25.000 kroner.

Årets prismodtager er sanger, sangskriver, debattør og foregangskvinde Pernille Rosendahl. Priskomitéen begrunder blandt andet udvælgelsen af Pernille Rosendahl med, at "hun har modet og viljen til at bruge sin egne erfaringer til at forhindre, at nutidens og morgendagens kvindelige artister skal underkastes de samme vilkår".


Ethel-prisen er stiftet af pianist, komponist og studielektor Pia Rasmussen. Pia var en central person i det kvindemusikmiljø, som opstod i 1970’erne, og var gennem hele sit liv engageret i at forbedre vilkårene for kvindelige musikere. Da Pia vidste, at hun skulle dø af sin kræftsygdom, oprettede hun en pris, der kunne fortsætte dette arbejde. Prisen opkaldte hun efter den engelske komponist, forfatter og feminist Ethel Smyth, der levede fra 1858-1944.

Prisen blev sidste år uddelt til multikunstner Annika Aakjær, og året forinden gik prisen til GAFFAs daværende chefredaktør Sidsel Thomassen.

Årets priskomité består af Eva Brems, Annika Aakjær, Anya Mathilde Poulsen, Anja Følleslev, Charlotte Rørdam Larsen, Mette Bjarløv og Sidsel Thomassen.

Ethel-priskomitéen giver følgende begrundelse for årets pris til Pernille Rosendahl:
"Som mange andre kvindelige musikere har Pernille Rosendahl været ude for, at hendes talent, musikalitet og kunnen er blevet nedgjort og bagatelliseret. I pressen har fortællingen om Pernille Rosendahls musikalske karriere i mange år været præget af branchens indgroede sexisme, og hun er ved mere end én lejlighed blevet reduceret til “et kønt ansigt”, hvis personlige succes udelukkende skyldtes hendes kæresters formåen. Det har tre årtier i branchen uomtvisteligt modbevist.

At gennemleve den chikane, og komme kæmpende ud på den anden side, kræver vilje og engagement. Det særlige ved Pernille Rosendahl – og grunden til, at hun får Ethel-prisen – er, at hun har modet og viljen til at bruge sin egne erfaringer til at forhindre, at nutidens og morgendagens kvindelige artister skal underkastes de samme vilkår. Hun deler ærligt sin personlige fortælling, og kobler den sammen med viden og fakta om de sexistiske strukturer, der stadig gennemsyrer musikbranchen.

Som en vaskeægte forkæmper efterlever Pernille Rosendahl rødstrømpernes parole om at gøre det private politisk i kampen mod uligheden. Hun går sine egne veje, og lykkes med at anvende sine egne erfaringer i musikpolitisk sammenhæng. Som det politiske menneske hun er, tager hun debatten, hvor den byder sig. Den debat foregår ikke altid i spotlightet eller i bedste sendetid, men man kan være sikker på, at hun tager den med de rette mennesker. Dem, der rent faktisk har mulighed for at lave om på tingene.

Væbnet med erfaring, viden og løsningsforslag er Pernille Rosendahl opsøgende og lobbyer kontinuerligt for kvinder i musikbranchen. Hun går i clinch og dialog med politikere, gatekeepere og andre af musikbranchens magtfulde personer, så musikbranchen kan blive mere bæredygtig, mindre ulige og et bedre sted at arbejde for alle. Både på EU-plan og i Danmark har hun lavet et stort lobbyarbejde for musikbranchens rettighedshavere.

Med et køligt hoved, og en høflig, men bestemt tone, kæmper Pernille Rosendahl solidarisk for andres rettigheder, hver eneste gang hun har mulighed for det. Hun anvender elegant sin stjernestatus til at påpege de strukturer, som hun selv har ligget under for, og til at tale på andres vegne. Hendes politiske indvirkning og forbilledlige vedholdenhed gør hende til en værdig vinder af Ethel-prisen 2024."

LÆS OGSÅ: KOMMENTAR: Er vi kolleger? Eller har jeg kun konkurrenter i musikbranchen?

ANNONCE