Nyhed

Dynamisk prissætning på Oasis-billetter skaber vrede blandt fans

Oasis-billetterne er for længst udsolgt - dette har fået fans til at rette blikket mod den dynamiske prissætning af koncertbilletterne

Billetterne til Oasis' genforeningsturné, som består af 17 koncerter i løbet af 2025, er allerede udsolgt. Dette har fået vrede fans til at rette kritik mod den dynamiske prissætning i forbindelse med billetsalget. De omtalte billetter blev oprindeligt solgt gennem Ticketmaster, der benytter dynamisk prissætning, hvilket betyder, at priserne stiger i takt med efterspørgslen. Det resulterede i, at priserne startede på 135 pund plus gebyr – svarende til 1200 kroner – og steg til op imod 350 pund – svarende til 3100 kroner.

Desuden skriver BBC, at britiske ministre er klar til at undersøge brugen af dynamisk prissætning på baggrund af den igangværende skandale omkring de omtalte Oasis-billetter, som er blevet solgt til langt over den oprindelige pris. Politikkerne havde planlagt at se nærmere på hjemmesider for videresalg af billetter til efteråret, men efter kritik fra Oasis-fans, der oplevede prisstigninger, mens de stod i kø i timevis online, har regeringen nu bekræftet, at den vil undersøge den kontroversielle praksis.

Den britiske kulturminister, Lisa Nandy, udtaler til BBC, at hun ønsker at stoppe det omdiskuterede videresalg og sikre, at billetter sælges til rimelige priser, da kraftigt overprissatte billetter udelukker almindelige fans fra koncerter. Hendes kollega, partifælle og leder af Underhuset Lucy Powell blev selv ramt af den dynamiske prissætning i weekenden. Hun endte med at betale mere end dobbelt så meget som den oprindeligt anførte pris for en billet til en Oasis-koncert. Hun fortalte BBC Radio 5 Live, at hun ikke er begejstret for stigende priser, men at det er en del af markedskræfterne.


Andre fans var mindre tilgivende overfor prisstigningerne og køen på Ticketmasters hjemmeside, hvor danske fans blandt andet har skrevet kommentarer på Ticketmasters Facebook-side. En fan skrev: ”Glem det!! Har været i kø siden starten. Efter 3 timer kom vi endelig igennem, valgte billetter og afsluttede køb. Blev så smidt af systemet. Ticketmaster stinker!”. En anden fan skrev: ”Jeg tror ikke, der har været mange hjemmesider, der kunne håndtere den mængde trafik, så det generer mig ikke så meget. Men at Ticketmaster straks sælger eftertragtede billetter til 200 pund ekstra uden ekstra fordele er en skandale, og jeg håber virkelig, at EU snart kigger på det. Jeg gider ikke, at vi får amerikanske tilstande her i Europa.”

I forbindelse med salget af Oasis-billetterne foreslog Schellion Horn, konkurrenceøkonom hos revisionsfirmaet Grant Thornton, at billetterne faktisk var underprissatte, da salget startede om lørdagen, givet den store online efterspørgsel. Folk var villige til at betale priser på 300-400 pund – svarende til 2700-3600 kroner – tilføjede hun, ellers ville de ikke have brugt deres penge.

Hun bemærkede, at problemet var, at folk ikke var klar over, at dynamisk prissætning var i drift, hvilket førte til en mangel på gennemsigtighed. "Vi ser det hele tiden, om det er Uber, flybilletter, ferier eller togbilletter. Vi er meget vant til dynamisk prissætning, men jeg tror, dette var første gang, vi virkelig har set det ved koncertbilletter i Storbritannien, og folk havde bare ikke forventet det. Jeg tror, det er her, problemet opstod," udtalte Schellion Horn til BBC.


Dynamisk prissætning er ikke et nyt fænomen i forhold til salg af billetter og er også tilladt i Danmark, hvor Forbrugerombudsmanden skelner mellem såkaldte "personaliserede priser", som er ulovlige og "dynamiske priser", som er lovlige:

"Der er kun tale om personaliserede priser, når en pris er baseret på oplysninger om forbrugerne. Det betegnes ikke som en personaliseret pris, hvis en virksomhed benytter ”dynamiske” priser eller ”realtidspriser”, hvor prisen hurtigt og løbende ændres, fx baseret på den generelle efterspørgsel, når blot prisen på et givent tidspunkt er den samme for alle forbrugere".

I en kommentar fra 2021 skrev GAFFAs konstituerede chefredaktør Ole Rosenstand Svidt  om fænomenet i kølvandet på Madonnas koncert i Royal Arena og Metallicas koncert Parken. Dynamisk prissætning gemmer sig bag billetter, der er markeret som "platinum-billetter". Det betyder, at billetudbyderen kan prissætte disse billetter efter udbud og efterspørgsel. Billetudbydere forsvarer praksissen ved at understrege, at det er et forsøg på at undgå sortbørshajer.

Oasis opfordrer desuden alle til at være opmærksomme på falske og ugyldige billetter, der kan optræde på det sekundære marked. Billetter kan kun videresælges til pålydende værdi via Ticketmaster og resale-platformen Twickets, skriver det britiske band på mediet X. 

TILBAGEBLIK: Sådan har vi anmeldt Oasis' album gennem årene

ANNONCE