Nyhed

Albumskabere vil købe sig til toppen af hitlisterne

To kunstnere har udfordret hitlistelogikken med et folkeskabt værk – og nu reagerer Billboard.

To amerikanske kulturpersonligheder – kunstner Danny Cole og YouTuber Anthony Po – har forsøgt at udfordre musikbranchens magtstrukturer med et usædvanligt projekt, der skulle bringe mere end 100.000 almindelige mennesker direkte til tops på den amerikanske hitliste Billboard 200.

Læs også: For første gang: AI-kunstner på amerikansk Billboard-hitliste

Ved at samle lyd fra 100.000 medskabere har de skabt et fælles album, som – via masseopkøb – potentielt kunne lande på førstepladsen. Det fremgår af flere opslag på deres Instagramprofiler.


Projektet startede for flere uger siden og gik ud på, at deltagere har haft mulighed for at sende ét sekunds lyd og modtage otte dollars for at være medskabere på værket – som så kunne bruges til at købe albummet Everybody's Album. Hvis alle bidragsydere købte udgivelsen, ville det ifølge planen kunne give et markant salgstal og føre albummet til tops på hitlisterne.

Ifølge deres seneste opslag på Instagram endte Danny Cole og Anthony Po med at samle 113.852 mennesker til at medvirke på albummet. Albummet er nu blevet udgivet og kan findes på flere streamingtjenester.

Artiklen fortsætter under opslaget.


Læs også: Støttesingle for Palæstina samler stjernespækket hold


De to kreatører Danny Cole og Anthony Po understreger i et tidligere Instagram-opslag, at formålet med projektet har været at synliggøre de magtdynamikker, de mener præger hitlisterne.

Projektet har dog også mødt modstand. Billboard har ifølge DR forsøgt at stoppe albummet med henvisning til, at modellen kan være i strid med hitlistens regler, hvis albummet reelt gives væk gratis. Om Everybody's Album ender på Billboard 200 er uvist, men ifølge Cole er projektet allerede en succes, hvis det får folk til at stille spørgsmål ved, hvordan hitlisterne fungerer.

Hør den usædvanlige plade Everybody's Album her:


ANNONCE