Frontfiguren fra The 1975 ser med bekymring på udviklingen for små spillesteder.
The 1975s frontmand Matty Healy advarer mod den voksende trussel mod små koncertsteder i Storbritannien og støtter en ny landsdækkende festival, der skal hjælpe dem i kampen for overlevelse.
Læs også: STOR, STØRRE, STØRST: Kæmpekoncerternes forspring kan skævvride liveområdet
Festivalen Seed Sounds Weekender løber af stablen fra 26. til 28. september og vil finde sted på over 1.000 mindre britiske venues – herunder pubs, barer og restauranter – som alle åbner dørene for livemusik i forsøget på at styrke de pressede rammer for nye talenter.
“Lokale venues er ikke bare dér, hvor bands starter – de er grundlaget for enhver egentlig kultur,” siger Matty Healy, ifølge BBC. “Uden dem får du ikke The Smiths, Amy Winehouse eller The 1975. Du får stilhed.”
Festivalens navn refererer til de såkaldte “seed venues”. Græsrodsspillesteder, hvor nye kunstnere spirer og udvikler sig. Men som store dele af det britiske natteliv kæmper også disse scener med økonomiske udfordringer. Ifølge arrangørerne – livemusikplatformen GigPig – står næsten 400 pubs til at lukke alene i år.
“Virkeligheden er, at det er en svær tid for både hospitalitybranchen og for kunstnere,” siger Kit Muir-Rogers, medstifter af GigPig. “Seed Sounds Weekender er et øjeblik til at samles og fejre det, vi ser som den mest spændende – og måske vigtigste – fase i en kunstners rejse.”
Kilden til problemerne
Men hvad er det egentlig, der påvirker spillestedernes økonomi i en så negativ grad, at man taler om overlevelseskampe? Matty Healy kobler udviklingen og truslen mod de små spillesteder op på en større kulturpolitisk tendens:
“Nedbrydningen af finansieringen til seed- og grassroots-scener er en del af en bredere liberal tilbøjelighed til at fjerne den socialdemokratiske infrastruktur, som overhovedet gør kunst mulig,” siger han. “Det, vi står tilbage med, er en kulturel økonomi, hvor kun de privilegerede har råd til at skabe – og hvor kun umiddelbart profitabel kunst får lov at overleve.”
Medstifter Kit Muir-Rogers peger dog særligt på en ændret drukkultur i den britiske ungdom, som resulterer i dårligere omsætning for mange spillesteder, da de unge simpelthen drikker mindre end de ældre generationer i Storbritannien.
I Danmark har flere led i musikbranchen oplevet, hvordan de såkaldte megakoncerter på arena-niveau bliver mere og mere populære, hvilket de små spillesteder mærker konsekvenserne af. GAFFA undersøgte tendensen i 2024, hvor Anja Mølle Lindelof, der er forsker i musikformidling og publikumsoplevelser ved Roskilde Universitet, udtalte, at mange danskere ser de store koncerter som "det sikre valg", når man skal bruge penge på koncertbilletter:
– Flere undersøgelser viser, at hvis man skal sortere til og fra i privatbudgettet, vil mange sandsynligvis vælge store koncerter og festivaler, som de allerede kender. Den slags artister og events er veldokumenterede på diverse medieplatforme, og tilskuerne ved derfor, hvad de kan forvente. Med andre ord tager man det sikre valg.
I Danmark har flere undergrundsscener også oplevet, hvordan eksistensgrundlaget kan være porøst på grund af kulturpolitiske benspænd. Sidste år måtte aalborgensiske 1000fryd kæmpe sig gennem en overlevelseskamp, da stedet var lukningstruet på grund naboklager om støjgener. 1000Fryd-lokalerne har gennem de seneste næsten 40 år lagt scenegulv til koncerter fra både danske og internationale undergrundsbands, og på listen kan man blandt andet finde den amerikanske A-liste-gruppe Green Day, der indtog lokalerne i 1991 kun få år efter gruppens dannelse.
Konflikten fik involveret de aalborgensiske lokalpolitikere, og i starten af dette år kunne 1000fryd ånde lettet op, da en dyr renovationen med omfattende støjisolation havde resulteret i grønt lys til en genåbning af stedet. 1000Fryd vandt senere GAFFA-prisen for Årets Spillested 2025.