"Vi har en hypotese om, at Roskilde Festivalens unge gæster er en særlig gruppe, som både er mere woke og længere fremme i skoene i deres mediebrug og kommunikation end gennemsnittet," siger projektlederen.
Når Roskilde Festival løber af stablen lige om lidt, er det ikke kun musikken, der bliver analyseret og diskuteret. Midt i festen og fællesskabet sætter Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) nemlig gang i en storstilet undersøgelse af, hvordan unge mellem 15 og 35 år bruger medier og kommunikerer – og festivalen bliver selve laboratoriet.
Læs også: Hvem overtager efter international Roskilde-aflysning? Her er vores bud
I løbet af festivaldagene skal op mod 1000 unge interviewes af journalist- og kommunikationsstuderende fra skolen. Målet er at få nye og dybere indsigter i, hvordan de unge navigerer i et medielandskab præget af sociale medier, skærmtid, fake news og debatkultur.
"Det er et område, vi gerne vil være dagsordensættende på. Resultaterne er aktuelle og relevante for de fleste aktører i mediebranchen, og den viden, vi indsamler, kan vi bruge i fag på alle skolens uddannelser," siger Søren Schultz Jørgensen, docent og leder af projektet, i et nyhedsbrev.
Mellem koncerter og kodeks
De 25 studerende, der skal foretage interviewsene, arbejder ud fra en fast spørgeramme og følger et særligt etisk kodeks: De må for eksempel ikke tale med påvirkede personer, og alle samtaler foregår i dagtimerne mellem klokken 10.00 og 14.30.
Hvert interview tager 10-15 minutter og stiller skarpt på blandt andet skærmforbrug, betalingsvillighed, idealer for nyhedsproduktion, og hvordan man selv agerer, når man deler nyheder eller indhold.
"Selvfølgelig er det en meget speciel kontekst at indsamle data i. Og der vil stensikkert komme praktiske og etiske udfordringer, når vi står på festivalpladsen. Men fordi vi er så præcise i vores valg af respondenter og vores interaktion med dem, er jeg ret overbevist om, at vi kan få nogle forskningsmæssigt unikke og solide data med hjem, siger forskeren, som heller ikke er bekymret for en segmentskævvridning i forhold til hvilke unge, som vælger at tage på Roskilde Festival," siger Søren Schultz Jørgensen.
Projektet er et pilotstudie, som muligvis bliver en tilbagevendende begivenhed, og skal give ny viden til undervisningen på DMJX og til mediebranchen generelt.
Men hvorfor netop Roskilde Festival? Ifølge Søren Schultz Jørgensen er det ikke tilfældigt.
"Vi har en hypotese om, at Roskilde Festivalens unge gæster er en særlig gruppe, som både er mere woke og længere fremme i skoene i deres mediebrug og kommunikation end gennemsnittet. Om den hypotese er rigtig, vil vi teste. Holder den stik, vil de unge på Roskilde Festival være en frontløber-gruppe, hvor man tidligt kan spotte de trends og tendenser, som resten af befolkningen snart følger," forklarer Søren Schultz Jørgensen.
Projektet løber fra den 28. juni til 5. juli på Roskilde Festival 2025.
læs også: Roskilde Festival trækker i land: Den nye udgave af Orange Scene bliver ikke permanent