Platformen skal bringe artister og deres fans tættere på hinanden samt gøre op med tidens barske streamingøkonomi.
Soundmade er navnet på en ny dansk streamingtjeneste, der skal bringe artister og deres fans tættere på hinanden, og som skal modsvare Spotify og andre tjenester, der har fået kritik for at underbetale kunstnere, skriver MigogKBH.
Læs også: Ny undersøgelse: Betalte streamingtjenester dominerer
”Det handler om gated content, hvor fans får adgang til en helt anden fanoplevelse end den, der produceres til masserne på Instagram og TikTok,” siger Andreas Falk, administrerende direktør i Soundmade, og understreger, at han med platformen ønsker at skabe en mindre algoritme-baseret relation mellem artister og deres fans.
Derudover skal Soundmade gøre op med tidens barske streamingøkonomi, hvor kunstnere ofte har svært ved at få pengene til at løbe rundt:
“Vi vender bøtten og har en mission om, at 80 procent skal gå direkte til kunstneren. Det skaber en bund i deres forretning, som gør, at de kan fokusere mere på deres musik og mindre på at være afhængige af kommercielle samarbejder eller deltidsjob,” fortæller Andreas Falk.
Soundmade er dog ikke den første danske streamingtjeneste, der har forsøgt i bedre grad at tilgodese de underbetalte kunstnere. Sidste år blev platformen MuseIQ lanceret, som tilbyder en anderledes betalingsmodel, der blandt andet også afregner tracks under 1.000 streams, modsat Spotifys model.




