Der er tale om billetter, der sælges til massiv overpris til udsolgte koncerter og andre arrangementer.
Den koreanske skattemyndighed, også kaldet NTS, har ifølge Digital Music News indledt en omfattende efterforskning af gensalg af billetter til overpris i Sydkorea.
Læs også: Williams og Antonoff retter kritik mod koncertbranchen
Undersøgelsen fokuserer særligt på den øverste ene procent, omkring 400 brugere, der alene har stået for næsten halvdelen af det samlede billetsalg på gensalgsplatforme i år. Det drejer sig blandt andet om platforme som StubHub og SeatGeek. NTS’ undersøgelse ser på skatteunddragelse og proxy ticketing, hvor brugere benytter automatiserede værktøjer til at købe store mængder billetter.
“I lyset af problemets omfang, og den betydelige påvirkning det har på offentligheden, vil vi grundigt undersøge videresælgernes indtjening, pengestrømme og skjulte aktiver,” siger lederen af undersøgelsesafdelingen hos NTS, Ahn Deok-soo, til Digital Music News.
NTS’ bekymringer hæfter sig særligt ved videresælgeres udnyttelse af den voksende K-pop-fankultur til kommerciel vinding. Fans og turister er i nogle tilfælde villige til at købe billetter til op til 2,5 gange overpris i forhold til den oprindelige salgspris. Ifølge Digital Music News har denne form for gensalg over de seneste seks år genereret mindst 10 milliarder won – svarende til omkring 48 millioner danske kroner - for rejsebureauer, der har købt og gensolgt billetter.





