Nyhed

Ny klimarapport om danske koncertgængere: For mange vælger bilen

Undersøgelsen problematiserer også, når kunstnere vælger at samle sine koncerter ét sted frem for at turnere rundt mellem byer.

En ny rapport fra den Brian Eno-stiftede klimabevægelse Music Declares Emergency (MDE), som har målt og kortlagt danske koncertgængeres CO2-aftryk til og fra koncerter, viser blandt andet, at folk – særligt udenfor København - oftest vælger bilen, når de skal til koncert, lyder det i en pressemeddelelse.

Læs også: Nu kan festivaler og koncerter få Svanemærket

Rapporten er baseret på næsten 3.000 publikumsinterviews om transportvaner fra koncerter afholdt i Vejle Musikteater, Aalborg Kongres & Kultur Center, Posten, Aarhus Congress Center og Royal Arena, og den repræsenterer første fase af et pilotprojekt, der skal styrke arrangørers viden om publikumstransport – som i øvrigt står ”for 60-80 procent af den samlede CO2-udledning” ved koncerter, ifølge undersøgelsen.


”Når større ikke er bedre” hedder rapporten, der viser, at hver koncertgæst i gennemsnit udleder mellem 2,5 og 8,5 kilogram CO2 fra transport afhængigt af spillestedets størrelse - jo større stedet er, desto større er CO2-udledningen.

Store koncerter, få lokationer
Ifølge rapporten er det et problem, når store kunstnere vælger at samle sine koncerter ét sted frem for at turnere mellem forskellige byer og regioner, da publikum må rejse over længere afstande for at se deres yndlingskunstnere. MDE fremhæver Thomas Helmigs planlagte koncert i Malaga næste år som et eksempel.

“Vi ved, at publikum faktisk gerne vil vælge grønnere transportformer, hvis mulighederne er der,” siger Malene Tofte fra Music Declares Emergency – Denmark, der også er ambassadør for European Climate Pact, som har støttet projektet.


Hun fortsætter: “Tiden, hvor vi kunne lægge ansvaret over på nogle andre, er forbi. Vi er alle en del af den grønne omstilling, og alle - publikum, musikere og branche - skal være med til at skabe forandringerne.”

Læs også: Sam Fender gennemførte turné udelukkende med el-køretøjer

Og forandringer er mulige, understreger MDE. Sidste år indgik organisationen et samarbejde med Scarlet Pleasure om en fossilfri turné, hvor det lykkedes at reducere CO2-udledningen med omkring fem ton ved at omlægge transporten.


Lignende undersøgelser er også blevet foretaget i udlandet - blandet andet i forbindelse med en Massive Attack-koncert sidste år, hvor CO2-udledningen fra hele koncertens afvikling blev kortlagt. Rapporten fastslog ligeledes publikumstransport som den største klimabelastning.

ANNONCE