Der er nu sat et endeligt punktum i den opsigtsvækkende sag om svindel med musikstreaming.
Det var en enig domsmandsret i Landsretten, der den 5. februar 2025 fandt en dansk mand skyldig i at have svindlet sig til 3,5 millioner kroner i royalties og krænkelse af ophavsretten ved at udgive 37 numre, som den 54-årige mand ikke havde rettigheder til at udgive.
Læs også: Isam B vinder retssag om terroristanklager
Dengang blev dommen anket, og gerningsmanden ansøgte om at få sagen prøvet ved Højesteret. Nu har procesbevillingsnævnet truffet afgørelse om, at ansøgning bliver afvist. Dommen er derfor nu endelig: Manden blev idømt 2 års fængsel, hvoraf tre måneder skulle afsones ubetinget. Gerningsmandens virksomhed skulle derudover betale 300.000 kroner i bøde, og retten konfiskerede 1,5 millioner kroner fra gerningsmanden, samt 2 millioner kroner fra dennes virksomhed.
Straffesagen trak overskrifter i både ind- og udland, hvor The Guardian blandt andet beskrev den som "den første af sin slags". Ifølge mediet udtalte den daværende forperson, Anna Lidell, og næstforperson, Lasse Matthiesen, i fagforbundet for komponister og sangskrivere Autor, at sagen "er enestående, ikke kun inden for Danmarks grænser, men også globalt. Omfanget af streamingtallene er aldrig set før."
Det var interesseorganisationen Rettighedsalliancen, der anmeldte sagen, da de var blevet gjort opmærksom på mistænkelig adfærd af deres medlemsorganisationer Dansk Artist Forbund og Dansk Musiker Forbund i 2017, som havde opdaget et "unormalt afspilningsmønster" på flere streamingplatforme hos deres fagforbundsmedlemmer.
Rettighedsalliancen igangsatte derefter deres egen open-source undersøgelse og kontaktede også Spotify, som leverede et øjebliksbillede af 200 musikalske værker, hvor nogle album fik 0 til 8000 afspilninger på én til to dage fra et meget lille antal brugere. I løbet af retsmøderne kom det frem, at gerningsmanden i perioder tjente lige så mange penge som musikere med mange koncerter og udgivelser i rygsækken, såsom Kim Larsen, Lars Lilholt og Anne Linnet. Men retten slog altså dengang og nu fast, at indtjeningen ikke var sket på et lovligt grundlag.
Læs også: Sådan reagerer musiklandskabet efter "historisk dom" om streamingsvindel
Thomas Heldrup, Head of Content Protection and Enforcement hos Rettighedsalliancen, er "meget tilfreds" med sagens udfald og understreger, at svindel af denne karakter har store konsekvenser for resten af musikbranchen:
- Svindel på licenserede tjenester såsom Spotify, Apple Music og YouSee Musik er et kæmpe problem, der rammer alle som lever af og nyder at lytte til musik. Når svindlere, som den idømte i vores sag, udtrækker royalty fra musikøkosystemet, så hæmmer det musikselskabernes muligheder for at investere i deres nuværende artister og i nye talenter, siger han til GAFFA og tilføjer:
- Det går selvfølgelig også ud over musikelskere, som faktisk rammes yderligere af streamingsvindel. Da alt nu til dags drives af data og algoritmer, giver streamingsvindel et falskt indtryk af, hvilken musik, der er populær, hvilket påvirker de algoritmer, som giver anbefalinger til brugerne. Musikelskere risikerer at gå glip af spændende artister og udgivelser, mens streamingtjenesterne risikerer, at brugerne mister tilliden til dem og ikke længere vil betale. Rettighedsalliancen er derfor meget tilfredse med at vores retssystem har slået fast, at denne type svindel er alvorligt ulovligt og derfor straffes hårdt.
Ukendt fremgangsmetode
Det ikke kommet frem, hvordan gerningsmanden konkret har foretaget svindlen med de mange abonnementer, men Spotify (og andre streamingtjenester) er i forvejen opmærksomme på såkaldte streams-farms.
Stream-farms dækker over servere, der gennem kunstig intelligens konstant streamer udvalgte sange, og dermed kunstigt genererer mange streams på ellers ukendte sange. Dette kan også foregå manuelt ved eksempelvis en lang række mobiltelefoner eller computere, som er logget ind på hver deres bruger og er sat til automatisk at afspille den samme sang eller playliste igen og igen.
Denne ulovlige indtjening resulterer i, at streamshare-puljen hos eksempelvis Spotify bliver udhulet, og at indtjeningen til "rigtige" musikskabere og rettighedshavere bliver mindre. Derfor igangsatte Spotify flere regulativer i det forgangne år, som skal skabe flere penge til nogle, ingen penge til andre og bøder til de sidste.
Svindel på steroider
Nyheden om procesbevillingsnævnets afgørelse falder blot få uger, efter streamingtjenesten Deezer oplyste, at fuldt AI-genereret musik udgør næsten en tredjedel af alle numre, der hver dag uploades til Deezer – en fremvækst fra de 18 procent, der blev oplyst tilbage i april.
Deezer siger, at de nu modtager over 30.000 fuldt AI-genererede numre dagligt. Det er en kraftig stigning fra de 20.000, de rapporterede i april, men også de 10.000, der blev oplyst i januar, hvor andelen af AI-sange, der blev uploadet til platformen, kun var på 10 procent.
Sagen er det eneste danske eksempel på svindel med musikstreaming, men lige nu afventer en amerikansk mand, at retten tager stilling til en sag, hvor han bliver anklaget for at have svindlet sig til mere end 10 millioner USD i royalties, som han altså ikke var berettiget til. Det svarer til omkring 67 millioner danske kroner.
Thomas Heldrup fra Rettighedsalliancen fortæller, at kunstig intelligens i dag gør det langt nemmere at udnytte streamingtjenesternes muligheder for at tjene penge på ulovlig vis:
- Generativ AI er som steroider for streamingsvindel. Det har aldrig været nemmere at generere musik og få det til at fremstå menneskeskabt, for at omgå streamingplatformenes guardrails, der skal forhindre svindel. Det vidner sagen i USA om samt de seneste tal fra musikstreamingtjenesten Deezer, der viser, at 70% af afspilningerne på fuldt AI-genereret musik er svindel. Vi har derfor et stort arbejde foran os med at slå hårdt ned på svindlerne og samtidig sørge for, at streamingplatformene gør alt, hvad de kan for at forhindre og fjerne svindel fra deres tjenester.