Medieejeren mener, at tech-gigantens AI-genererede oversigter bruger deres journalistik uden samtykke og reducerer hjemmesidetrafikken.
Ejeren af Rolling Stone, Billboard og Variety, Penske Media, har lagt sag an mod Google med en påstand om, at tech-gigantens AI-genererede resuméer bruger deres journalistik uden samtykke og reducerer trafikken til deres websteder. Det skriver Reuters.
Læs også: Google og Grammy-vindende musiker indgår samarbejde om nyt AI-værktøj
Penske Media siger, at Google kun inkluderer udgiveres websteder i sine søgeresultater, hvis de også kan bruge deres artikler i AI-resuméer - ellers ville tech-giganten være nødt til at betale udgivere for retten til at genudgive deres arbejde. Google er kun i stand til at pålægge sådanne vilkår på grund af deres dominans inden for det amerikanske søgemaskinemarked, mener sagsøgeren.
"Vi har et ansvar for proaktivt at kæmpe for fremtiden for digitale medier og bevare deres integritet – alt dette er truet af Googles nuværende handlinger," siger Penske Media, et familieejet mediekonglomerat ledet af Jay Penske.
De hævder, at omkring 20 procent af Googles søgninger, der linker til deres websteder, nu viser AI-oversigter, og tilføjer, at deres performancebaserede-indtægter er faldet med mere end en tredjedel, siden søgetrafikken er faldet
Søgsmålet markerer første gang, at en stor amerikansk udgiver har sagsøgt Alphabet-ejede Google på grund af de AI-resuméer, der kommer frem øverst i søgeresultaterne.
Som svar på Penskes retssag siger Google, at AI-oversigter tilbyder en bedre oplevelse for brugerne og sender trafik til en bredere vifte af websteder:
"Med AI-oversigter finder folk søgning mere nyttig, og de bruger det mere, hvilket skaber nye muligheder for at opdage indhold. Vi vil forsvare os mod disse grundløse påstande," lyder det fra Googles talsmand Jose Castaneda.
Læs også: Billie Eilish samarbejder med gigant for at gøre turné grøn
Tidligere på måneden fastslog en dommer, at Google ikke behøver at sælge sin Chrome-browser som en del af bestræbelserne på at åbne op for konkurrencen inden for internetsøgning, hvilket skuffede nogle udgivere og brancheorganisationer, herunder branchegruppen News/Media Alliance, som har sagt, at udgivere ikke har mulighed for at fravælge AI-oversigter.
"Alle de elementer, der forhandles med alle andre AI-virksomheder, gælder ikke for Google, fordi de har markedsstyrken til ikke at engagere sig i disse sunde praksisser," sagde Danielle Coffey, administrerende direktør for News/Media Alliance.