Nyhed

Reportage/anmeldelse: Lyd + Litteratur 1 1/2

Spændende musik og litteratur-fusion i Århus på Kulturnatten med bl.a. MC Jabber. GAFFA.dk var der.

Blandt de musikalske arrangementer, Kulturnatten 10. oktober bød på, var Lyd + Litteratur 1 1/2 på Musikcaféen i Århus. Den lidt spøjse titel på arrangementet skyldtes, at arrangørerne, Litteraturen På Scenen, sidste år i august var værter for festivalen Lyd + Litteratur og har Lyd + Litteratur 2 klar i Ridehuset i Århus 21. og 22. oktober. Og nu, i forbindelse med Kulturnatten, var der altså en lille appetitvækker på Musikcaféen.

Idéen med Lyd + Litteratur er at sætte musik og litteratur i gensidigt samspil, og det havde Litteraturen på Scenen på Kulturnatten gjort ved at hyre forfatterelever fra Ask og Testrup Højskoler, duoen Popcorn bestående af forfatteren Christian Dorph og bassisten Peter Vuust og endnu en duo, rapperen og performance-poeten MC Jabber og DJ Tobi, der begge også er medlemmer af triphop-jazz-soul-m.m.-gruppen Blue Foundation. Og så lige hive Peter Laugesen, ubetinget en af Danmarks største nulevende digtere, ind – som dj!

Forfattereleverne var talentfulde, men da der ikke var så meget musik i dem, iler vi videre til Popcorn, som gav den i den klassiske jazz and poetry-stil. Christian Dorph læste digte og gik fint i spænd med den uhyre musikalsk improviserende bassist Peter Vuust, der især er kendt fra jazzsammenhænge. Bestemt udmærket – og vil man have mere, kan man købe Christian Dorphs digtsamling "Popcorn", hvor en cd med de to herrers fælles bedrifter er indlagt.

Jeg havde mest set frem til, hvad Peter Laugesen ville stille op med som dj. Og han gav den i den traditionelle, tilbageholdte stil, der blot betød, at han spillede plader – vinyl, i sagens natur – uden at sige noget og i det hele taget uden at kommunikere med publikum. Og det var da også udmærket, og jeg havde da heller ikke forventet, at den 61-årige poet skulle stå og beatmixe og scratche, men så burde man måske have ladet ham stå nede på gulvet frem for at hive ham op på scenen, hvor der ikke var noget at se på – selvom det måske skyldtes rent praktiske forhold, nu dj-pulten skulle bruges af de næste optrædende. Men i hvert fald kunne vi havde brugt en introduktion på scenen fra arrangørerne til, hvorfor man havde valgt at lade netop Laugesen komme forbi med sin pladesamling. Man må formode, det skyldes, han er kendt som en stor musikelsker, der hyppigt har læst digte op til musikalsk ledsagelse, både live og på cd med f.eks. jazz/hiphop-projektet Mindspray og den skramlende garagerockgruppe Singvogel, ligesom han ofte hylder musiknavne i sine uhyre rytmiske og i det hele taget hypermusikalske digte.

Og hvad spillede han så, digterkongen fra Brabrand? Ja, det var – måske ikke helt uventet – musik fra, da Laugesen var ung og vild i de glade dage i tresserne og halvfjerdserne: F.eks. Rolling Stones, Janis Joplin, Beatles, Marianne Faithfulls fortolkning af John Lennons "Working Class Hero", Harry Nilssons/Fred Neils evergreen "Everybody’s Talking" fra "Midnight Cowboy"-filmen etc. Og så lige lidt jazz og et par optagelser af ældre digteres oplæsninger, bl.a. Dylan Thomas, selvom lyden her var noget ulden. Udmærket, men altså alt i alt ikke vanvittigt overraskende.

Overraskende var til gengæld aftenens afslutning, MC Jabber (billedet) og DJ Tobi. Den herboende englænder MC Jabber er kendt for sin rablende ordstrøm hos Blue Foundation, og jeg havde også hørt rygter om, at han skulle være god som såkaldt performance poet – altså en slags blanding af digtfremfører, rapper og stand-up-komiker. Men god? Ja, han har altså fat i noget, den gode Jabber. Hans performance vekslede hyppigt mellem hylende morsom stand-up-komik – hvor han f.eks. påpegede, at Eminem-filmen "8 Mile" jo burde hedde "12,8 Km" i Europa og rapperen 50 Cent "0,45 Euro" – og rablende digtfremførelser og rap, med og uden musikalsk ledsagelse af DJ Tobi, der diverterede med langsomme breakbeats og stemningsfulde klangflader, til tider – hen mod aftenens afslutning – i den lettere klaustrofobiske afdeling, der – sammen med MC Jabbers nu mere mørke og nærmest hviskende rap – fik undertegnede til at tænke på et navn som Massive Attack. Hvilken spændvidde! Og selvom jeg langtfra fik fat i alle detaljerne i Jabbers uendelige engelske ordstrøm, med lidt danske indfald, så står det altså klart, at den mand kan noget med ord. Mærk mig mine ord, selvom jeg må sige, de synes tomme i sammenligning med en mand som MC Jabber.

Alt i alt en spændende afslutning på Kulturnatten – og der er som sagt mere, hvor det kom fra, i Ridehuset 21. og 22. oktober, hvor man bl.a. kan opleve de til lejligheden sammensatte musiker- og forfatterkonstellationer Goodiepal & T.S. Høeg, Jomi Massage & Anne Lise Marstrand-Jørgensen, Sofus Forsberg & Mikkel Wallentin, Jab Mica Och El & Louis Jensen og Wäldchengarten & Christian Haun Nielsen samt foredrag og film.

ANNONCE