Musik- og filmverdenen står bag nyt initiativ til at mindske udledningen af CO2
Den skotske singer-songwriter KT Tunstall og Hollywood-stjernen Josh Hartnett er hovedfigurenen bag en ny kampagne, der skal forsøge at tackle den globale opvarmning, ved at opfordre en mia. mennesker til hver især at reducere udledningen af CO2.
Parrets initiativ er del af en 10-års kampagne, der ledes af miljøorganisationen Global Cool. De opfordrer musik- og filmglade fans til at donere godt 200 kroner til kampagnen. Pengene skal bruges til at købe CO2-kvoter, der ikke sælges videre, hvilket betyder mindre CO2 i atmosfæren.
På kampagnens hjemmeside kan man se eksklusive koncertoptagelser med forskellige rockbands. I øjeblikket ligger der koncerter med KT Tunstall og Scissor Sisters, mens der er korte udtalelser til rådighed fra bl.a. Bloc Party, Broken Social Scene, Jet, Sonic Youth, Panic at the Disco, The Killers og mange andre. Alle er de enige om, at det er vigtigt at tage problemerne alvorligt nu.
Samtidig opfordrer kampagnen folk til at reducere deres egen udledning af CO2, ved at skifte til elsparepærer, slukke alle apparater, der står på stand by, og tage mobilopladerer og lignende ud af stikdåsen, når de ikke er i brug.
KT Tunstall, der har solgt 3,6 mio. plader på verdensplan, giver følgende eksempel på det ulogiske i folks opførsel:
"Hvis du forlader dit hus og din nabo ringer og siger "din ovn står tændt", ville du aldrig blive på dit arbejde, men tage hjem og slukke den. Det er for mig en klar analogi".
Målet med kampagnen er på den ene side oplysning, og på den anden side rent konkret at skubbe udviklingen tidsmæssigt, så der er bedre tid til at udvikle nye rene energiformer.