Nyhed

Nikolaj Nørlund kommenterer habilitetsdebat

Sangeren og sangskriveren kalder debatten med udgangspunkt i et legat til ham "rodet og uigennemtænkt"

I sidste gik debatten heftigt i store dele af det danske musikmiljø, efter at dagbladet Politiken påpegede, at Jens Unmack som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Rytmisk Musik havde været med til at uddele penge til sin tidligere nære samarbejdspartner Nikolaj Nørlund og til Carl Emil Petersen fra gruppen Ulige Numre, der udgiver musik på Nørlunds pladeselskab Auditorium. Nørlund modtog et arbejdslegat på 80.000 kroner og Carl Emil Petersen det store arbejdslegat på 285.000 kroner om året i tre år. Dermed var Jens Unmack potentielt set inhabil, mente blandt andre sangeren Torsten Larsen (Larsen & Furious Jane) og Michael Gøtze, professor i forvaltningsret på Københavns Universitet.

Dengang afviste både Unmack og Tonekunstudvalgets formand Bent Sørensen kritikken med henvisning til, at Unmack og Nørlund ikke længere indgik i noget professionelt samarbejde. De blev bakket op af Kulturstyrelsen, som udvalget hører under, der pointerede, at Unmack ifølge gældende regler ikke havde været inhabil.

Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Rytmisk Musik består ud over Bent Sørensen og Jens Unmack af jazzmusikeren Pernille Bevort og er valgt for en treårig periode, 2011-2013. Statens Kunstfonds Repræsentantskab udpeger to medlemmer og kulturministeren ét medlem til hvert udvalg.

Nikolaj Nørlund har produceret Jens Unmacks tre soloplader udgivet i perioden 2005-2009 og udgivet dem på sit selskab Auditorium, hvor han også udgav Unmack-opsamlingen "Over Byen, Under Himlen" i 2011. Desuden har han og Unmack sammen lavet musikken til filmen "Hvid Nat" i 2007 og været på fælles turné i 2008.

Rodet og uigennemtænkt debat

Nu blander Nikolaj Nørlund sig også i debatten i en kommentar på sin hjemmeside efter en række opfordringer. Nørlund skriver blandt andet:

"Jeg synes det har været en meget rodet og uigennemtænkt debat, som også har været præget af mangel på indsigt. Og for mig, som uforvarende har været i centrum, har det været særdeles ubehageligt. Jeg synes derfor vi bør stille os nogle grundlæggende spørgsmål for at forstå det her. Ønsker vi kunststøtte her i landet? Jeg mener ubetinget ja. Ønsker vi at den støtte skal fordeles af personer med indsigt i de relavante udtryksformer? Jeg mener ubetinget ja."

Nikolaj Nørlund fortsætter:

"Ok, det er så strengt taget, hvad kunstfonden gør nu, og de procedurer de har gælder ALLE udvalgene, og der er altså otte (!). Som kunstfonden selv redegør for her. Og formand for tonekunstudvalget Bent Sørensen gør her. Man skal også være opmærksom på, at disse legater kun gives til skabende kunstnere og ikke til udøvende. I musikkens tilfælde vil det sige, at de gives til sangskrivere og komponister og IKKE til musikere."

Nikolaj Nørlund skriver videre:

"Jeg har søgt arbejdslegat hvert år i det meste af min karriere og er med jævne mellemrum blevet begunstiget. Jeg fik det tre-årige arbejdslegat i 1997, og det var på det jeg skrev 'Nye Optagelser' (Nørlunds album fra 1997, red.). Siden har jeg modtaget legater flere gange af forskelligt siddende udvalg. Og jeg forstår da godt, hvis man bliver tosset over et afslag. Det er jeg blevet utallige gange. Det skal man da blive. Jeg fik fx ikke noget de tre år bl.a. Lars H.U.G. sad i udvalget. Sådan er det bare. Men den vrede og skuffelse skal man holde indendøre, efter min mening. Jeg er af den fulde overbevisning, at alle de udvalg, der har behandlet mine ansøgninger i årenes løb (både dem som har givet tilsagn og dem som har givet afslag) har gjort deres allerbedste for at løse en meget svær opgave. Jeg kan ikke se nogle motiver til noget andet."

Se hele Nikolaj Nørlunds indlæg på hans hjemmeside.

ANNONCE